Produkttest: MSI P965 Neo-F

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: MSI P965 Neo-F

Att moderkort baserade på Intels P965-kretsar håller mer eller mindre jämna steg med de dyrare som har Intel 975X-kretsar är positivt för dem som vill komma lite billigare undan. Bland de allra billigaste P965-modellerna hittar vi MSI P965 Neo-F som vi nu skall se närmare på.

Läs produkttestet: MSI P965 Neo-F

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Katastrofalt moderkort och absolut inte prisvärt enligt mig, då köper jag hellre asrock moderkort som klarar att överklocka ungefär lika bra och presterar iprincip lika bra och har integrerat grafikkort och crossfire för 800:-

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Hedersmedlem

Du pratar om Asrock Conroexfire-esata2 som är baserad på intel P945?
Jo den ser intressant ut, kanske något att ta en titt på framöver kanske

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Layouten har flera brister men för en gång skull kommer man lätt åt bygeln för att återställa bios (cmos).

Vilket är helt irrelevant då detta kort kan startasom efter en missad OC igenom att trycka på power knappen 3ggr.
Mycket smidigt.

Layouten kring sockeln kunde helt klart ha varit bättre; atx-kontakterna sitter placerade nästan i mitten av moderkortet och detta leder sannolikt till att atx-kablarna kommer att sitta dåligt placerade. Dessutom är åtminstone en kondensator lite väl nära och för hög, vilket sannolikt kan skapa problem för större kylare.

Att kontakten sitter i mitten var till stor fördel i mitt P180B chassi då kablarna lätt når upp från botten.

Jag har även monterat in en Big Typhoon kylare utan problem med närliggande komponenter.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Du pratar om Asrock Conroexfire-esata2 som är baserad på intel P945?
Jo den ser intressant ut, kanske något att ta en titt på framöver kanske

Japp det gör jag, tycker att asrocks budgetkort till conroe är rätt intressanta, har sett prestandatester på nån sida och den presterade bra och hade samma prestanda som toppkorten ungefär förrutom att den inte överklockade så superbra p.g.a chipsetet, skulle vara intressant om ni checkade det, för det moderkortet ni prövade nu var katastrofalt tycker jag!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

Jag som jusst köppt de.. attans banan skal.. Ja hade ju tänkt överklocka Intel coe 2 duo E6600..

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

E6600 bör ju ändå kunna överklockas till 3 GHz med detta moderkort, det är väl inte fy skam?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
E6600 bör ju ändå kunna överklockas till 3 GHz med detta moderkort, det är väl inte fy skam?

hoppas de iaf^^, men de jag har heter inte "MSI P965 Neo-F" mitt heter bara "MSI P956 Neo" iaf som det står på kartången.. eller de dära F:et kanske inte har någon betydelse?

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Att moderkort baserade på Intels P965-kretsar håller mer eller mindre jämna steg med de dyrare som har Intel 975X-kretsar är positivt för dem som vill komma lite billigare undan. Bland de allra billigaste P965-modellerna hittar vi MSI P965 Neo-F som vi nu skall se närmare på.

Läs produkttestet: MSI P965 Neo-F

Köpte detta kort av en sjysst gubbe här på swec annons för 700:- och det är fan prisvärt, 1200:- är inte så prisvärt enligt mej. Är själv ingen överklockare, tycker att detta kort är inget för överklockaren :/

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det är med det något dyrare MSI P965 Platinum ?
Var på väg att köpa ur platinumserien till S939, då det hade fått många bra recensioner, innan jag bestämde mig för Intel istället.
Tänkte ifall det till s775 höll samma klass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av obsessed
Någon som vet hur det är med det något dyrare MSI P965 Platinum ?
Var på väg att köpa ur platinumserien till S939, då det hade fått många bra recensioner, innan jag bestämde mig för Intel istället.
Tänkte ifall det till s775 höll samma klass.

Jag vet bara att den har FireWire oxå.. typ de ända som skilljer mig vetligen.. men ja är ju inte så haj på sånt..

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Citat:

Som väntat är minnesplatserna färgkodade men skiljer sig från de flesta övriga tillverkare. Varje färg markerar respektive minneskanal och ddr2-minnen skall placeras parvis i olikfärgade platser. Här kan det vara en idé att kontrollera i handboken för att se att man gör rätt. Vi tycker precis som vanligt att denna lösning är dålig och förvirrar sannolikt användaren mer än hjälper till.

hur är det ologiskt? att de minnen som är parade sitter grupperade till skillnad mot de vanliga varianternas varannan är ju mer logiskt imo..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
[B]
Att kontakten sitter i mitten var till stor fördel i mitt P180B chassi då kablarna lätt når upp från botten.

skulle säga samma sak (har LL V1000) då hade kabeln gått ur vägen för de andra i härvan på ett mycket smidigare vis.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

hur mycket kan man överklocka en E6600 på de här modekortet? nå bra nätagg till de här?

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

333Mhz FSB är max i Bios på detta kort och det gick att nå det utan problem för mig.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
hur är det ologiskt? att de minnen som är parade sitter grupperade till skillnad mot de vanliga varianternas varannan är ju mer logiskt imo..

skulle säga samma sak (har LL V1000) då hade kabeln gått ur vägen för de andra i härvan på ett mycket smidigare vis.

Alltså de sitter alltid parvis men inte brevid varandra så ett minne sitter en plats som är en färg och den andra skall placeras på en plats med annan färg. Tycker inte det är logiskt att man placerar minnen i olikfärgade minnesplatser. Ifall du skall plugga i tangenbord och mus (ps/2) har kontakterna samma färg inte olika färger. Kanske inte en exakt jämförelse men iaf..

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Alltså de sitter alltid parvis men inte brevid varandra så ett minne sitter en plats som är en färg och den andra skall placeras på en plats med annan färg. Tycker inte det är logiskt att man placerar minnen i olikfärgade minnesplatser. Ifall du skall plugga i tangenbord och mus (ps/2) har kontakterna samma färg inte olika färger. Kanske inte en exakt jämförelse men iaf..

jaha, missuppattade och trodde att nån äntligen lyckats placera de parade minnena i både grupp och färg vilket jag tycker vore bra. men är de dessutom märkta i fel färg är det ju inte bra alls nej.. beklagar det felaktiga klagomålet och drar tillbaka det.

kanske är nån praktisk layouthinder för att placera minnen logiskt, men allt annat verkar ju nästan kunna placeras ut slumpmässigt på moderkorten numera.

P.S. ps/2-kontakter gillar jag inte heller, inte främst för att man rör ihop dem i mörker, men de är opålitliga och allmänt uselt designade. ps/2-standarden är död, länge leve den! hipp.. D.S.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Nått jag ofta funderat över när det gäller moderkortstester är om man kanske skulle mätt upp vilka frekvenser den verkligen matar cpun osv med. Dvs med ett externt instrument, om nu detta alls är möjligt. Gissar också att ett sådant instrument kan va rätt dyrt. Det förekommer väl endel fusk av moderkortstillverkare? dvs ställer man in default i biosen så kör den t.ex 135 eller 136mhz när den egentligen skulle ha kört 133(134). Detta alltså för att få den där extra lilla procenten i testerna. Jaja det var bara en fundering.

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Vad är det för vits att på en sida som heter "Sweclockers" testa ett MK som man från början vet inte kommar att klocka bra? Kan ni inte överlåta dessa tester till andra sidor där man t.ex. gör en roundup och jämför ett tiotal budgetkort?
MK-recensionerna på Swec håller heller inte samma klass som på många andra ställen.

Permalänk
Medlem

Förmodligen för att detta är en bred infosida som inte ENBART sysslar med överklockning.

Du kanske vill ta bort allt som inte handlar om överklockning ?

Eftersom det låter som om du inte är nöjd med denna sida, när du dessutom klagar på klassen, så undrar man vad du gör här.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?