Permalänk
Medlem

Ubunto + World of Warcraft.

Hejsan !

Jag hade tänkt köra ubunto på min dator, men det jag inte vet är om World of Warcraft kommer att fungera med det. Är det någon som vet? Sen program som MSN, Ventrilo och DC. Är det program som fungerar, eller finns det någon motsvarighet?

// Mattias

Visa signatur

----------------------------------------------------
http://www.google.se - The holy Graal of knowledge.
-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Ubuntu heter det!

Finns emulatorer, kommer tyvärr inte på vad den heter men det är något på C har jag för mig. Blizzard stödjer det inte, men det ska förhoppningsvis funka.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas väll på att det fungerar då, annars får man väll dra in windows igen =/

Visa signatur

----------------------------------------------------
http://www.google.se - The holy Graal of knowledge.
-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

http://www.transgaming.com

Eller så kan försöka confa wine, det är iallafall gratis.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Ahh Cedega heter det, som finns pa lanken Strukt lankade. Dom visar till och med WoW pa bilden sa visst funkar det!

Permalänk
Medlem

Är det enda spelet man spelar på Windows WoW eller/och CS så ska man definitivt byta till Linux. Det finns en del Linux nativa spel med. *spelar*

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

WoW funkar klockrent med wine, så det finns ingen anledning att köpa cedega bara för det..

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ventrilo finns inte. teamspeak eller något VoIP program fungerar kanske istället?
Det finns en del DC-klienter, de är dock inte jättebra. linuxdc++, dcsharp och valknut t.ex.

Permalänk
Medlem

Re: Ubunto + World of Warcraft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skurt
Hejsan !

Jag hade tänkt köra ubunto på min dator, men det jag inte vet är om World of Warcraft kommer att fungera med det. Är det någon som vet? Sen program som MSN, Ventrilo och DC. Är det program som fungerar, eller finns det någon motsvarighet?

// Mattias

Om du huvudsakligen vill spela spel, glöm Linux och behåll Windows.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

World of Warcraft fungerar prima i Ubuntu med rätt inställningar och senaste drivrutiner.

Här är en guide till hur du får det att fungera bra, steg för steg:
https://wiki.ubuntu.com/WorldofWarcraft?action=show&redirect=...

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LMX
Ventrilo finns inte. teamspeak eller något VoIP program fungerar kanske istället?
Det finns en del DC-klienter, de är dock inte jättebra. linuxdc++, dcsharp och valknut t.ex.

linuxdc++ fungerar nästan lika bra som Dc++ i windows nu, bara åäö som strular i UTF-8 miljö :/

Permalänk
Medlem

Jag fick nästan igång Ventrilo med Wine, det vart nåt tjabbel, men jag kollade aldrig så noga. Det ska nog gå med rätt inställningar.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Generellt gäller följande:

Windowsprogram fungerar INTE under Linux. Däremot finns det för de allra flesta program motsvarigheter i Linux som är lika bra eller ibland t o m bättre. Fundera således inte över MSN, Internet Explorer, Windows Media Player, mIRC osv för där kan du hitta minst lika bra program som är gjorda för Linux. Många av dem, t ex Skype, Opera och Firefox, finns till båda operativsystemen. Och det bästa är att nästan allt är gratis.

Det kan emellertid finnas program i Windows som saknar motsvarighet och som man inte klarar sig utan, företrädelsevis spel. Då kan man använda sig av ett gratisprogram som kallas Wine. Det är egentligen inte en emulator utan ett kompatibilitetslager, som försöker få windowsprogram att tro att de körs i Windows. I gynnsamma fall klarar man sig därför helt utan prestandaförluster.

Det innebär dock i regel en hel del krångel för att installera ett spel via Wine. Om man inte är duktig och har tid att söka och pilla så finns det stor risk att det inte fungerar som det ska. Därför finns det ett företag som heter Transgaming vars produkt Cedega bygger på Wine men är speciellt inriktat på att få spel att fungera under Linux. Det är inte heller perfekt men är ofta enklare, och man får mer hjälp. Nackdelen är att det kostar pengar och att Transgaming inte ger någon kod tillbaka till Wine.

Det allra enklaste om man vill spela är att behålla en windowspartition och köra dual boot. Då måste man visserligen starta om datorn varje gång man vill spela, men å andra sidan sparar man tid och pengar.

Lycka till!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Annars fungerar DC++ hur bra som helst i Wine...