Permalänk

Asrock DualSata - Ingen bildsignal

Satte idag in mitt nya moderkort för att kunna använda mitt nya PCI Express-kort. Allting förflöt väl, in med kablar, in med korten osv, tills jag kom till den slutliga booten av datorn.

Uppenbarligen finns det ingen signal från datorn till skärmen. Fläktarna gär igång väl, liksom alla andra enheter. Men ingen reaktion från skärmen överhuvudtaget. Dessutom kommer det inget ljud ifrån speakern, vilket jag tycker är jäkla konstigt. Inget boot-pip, inget varnings-pip, bara total tystnad.

Har testat annat nätagg, testat med 9800PRO på AGP-porten, dratt ut alla enheter, flyttat minne osv.

Som jag ser det så är det antingen fel på moderkortet eller processorn. Men samtidigt så bootar ju allt igång, cpu-fläkten snurrar, grafikfläkten snurrar.

Vet inte hur en dator beter sig när processorn är kaputt men något jäkla pip ska väl komma?

Vet inte riktigt hur jag ska hitta felet.. några råd?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

känner igen problemet

har samma problem med min dator, inget bootljud från speakern eller bildsignal, men när jag bryter huvudströmmen på agget och sedan startar upp så går allt som normalt, hade det varit din processor som var paj skulle du fått ett meddelande om det, men jag kan misstänka att dina minnen kan vara felet, antingen felplacerade lr att ett av dem blivit defekt, på en del biosar finns det sk agressive timings på minnena, ibland funkar inte det så smidigt och då resetar minnet till en lägre frekvens men det är inte alltid det går igång efter det, testa och släng i en annan kapsel lr ta ur den ena,

//m

Permalänk
Medlem

Jepp har hänt mig med.
Trodde jag blivit blåst först, hade ju precis köpt grejerna Begagnat. Delarna är det jag har i sign.
Testade min gamla cpu en amd athlon 1Ghz på mobot och plopp så fick jag bild.
Stängde av datorn stoppade in den andra cpu:n igen och den fick upp bilden igen.
Bios hade clockat ner prollen till 1.25ghz och så kom det text där det stog att jag skulle in i bios och rätta till hastigheten. Gjorde det sparade och den startade...
Varför det hände som det hände Vet jag inte men det är något som du kan testa och som mycket väl kan fungera Även för dig.

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk

Suck, nu vet jag var felet ligger. Processorn strejkar Testade i mitt gamla moderkort (ett gigabyte) och det var likadant där.

Det var ett antal pinnar som böjdes på processorn före jag installerade det i det nya moderkortet (lyckades klanta mig när jag la den på en ojämn yta), så jag böjde tillbaka dem med hjälp av pincett bland annat. Den sätter sig till rätta i sockeln och inga pinnar har brutits av. Det borde väl fungera i vilket fall? Vad kan ha hänt?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2