Datorn startar så fort nätagget slås på!

Permalänk
Medlem

Datorn startar så fort nätagget slås på!

Jag har ett problem.
Så fort jag slår på nätagget så startar datorn, jag behöver inte ens trycka på startknappen.

Jag misstänker en kortis eller liknande, kan det vara det?
Jag får ingen bild heller... (Vet inte om det har med samma sak att göra)

Jag har plockat bort alla komponenter och satt tillbaka dom utan skillnad.

Hårdvaru fakta:
Msi K8N Neo2-fx
AMD 3500+
Sapphire Radeon 9800Pro
2 * 512mb Apacer minne

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

Satt i den lilla 4pins kontakten på moderkortet?,om inte,så uppträder den precis så.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Du menar P4 sladden? Japp, det sitter i, jag testade med den både i och ur. Ingen skillnad.
Enda som ska kopplas in i moderkortet är 20-pins kontakten + lilla 4-pinnar'n.

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla i BIOS. Finns en meny 'Power Management' eller liknande. I den menyn finns en variabel 'restore on power loss' eller liknande. Den står troligen på 'power on'.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

startar datorn som vanligt om du använder startknappen på framsidan?

Permalänk
Medlem

videfix# Saken är att jag inte får bild på skärmen heller så att gå in i bios kan bli lite svårt :/

omni# jag kan inte ens få datorn att stänga av sig så jag vet inte om det startar ordentligt on jag använder knappen.

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk

Låter som att sladden för power on knappen sitter galet..
Men att du inte får någon bild låter lite värre. Får du ingen bild om du enbart har moderkort, CPU, ram, grafikkort så är det något som är galet med någon av delarna..

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Hedersmedlem

När datorn är igång, håll inne powerknappen minst 4-5 sekunder. Stängs inte datorn av då så är det nåt seriöst galet. Försök med ett annat nätagg till att börja med. Skulle inte det hjälpa så är iaf min tanke att moderkakan har pajat. Kan iofs vara BIOS som har hängt sig. Testa en reset.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

hadirajan# Det händer exakt samma sak även om jag inte har någon startknapp kopplad. Jag har endast mobo, cpu, ram & grafikkort.

videfix# jag ska testa med ett annat nätagg och även resetta bios.
Annars så får det bli en retur på modekortet.

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...