Permalänk
Medlem

Ljudkort som fixar 5.1 ljud

tjena! undrar om det finns nagot kort ute pa marknaden som fixar 5.1-ljud i linux. haller pa och funderar pa att bygga en htpc. tack pa forhand.

Visa signatur
Permalänk

Jag använder ett Audiophile 2496, vilket klarar av Dolby Digital och DTS genom S/PDIF. Det är lite bökigt att konfigurera, men med envy24control (http://alsa.opensrc.org/index.php?page=Envy24Control) går det galant när man väl fått in det rätta knycket.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk

Soundblasterkorten har ju bra stöd i linux. Jag har ett Soundblaster Live! 5.1 som funkar perfektomundo.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Soundblasterkorten har ju bra stöd i linux. Jag har ett Soundblaster Live! 5.1 som funkar perfektomundo.

Live och tidigare har bra stöd. Därefter gjorde creative sig omöjliga.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

fasen så skönt. då kan jag ju använda ett live! 5.1 som jag hade tänkt

Visa signatur
Permalänk

Right on!

Jag viste inte att Creative hade börjat dumma sig? Soundblasterkort har ju alltid varit ett givet alternativ i linuxburkar pga det finns native stöd!

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Right on!

Jag viste inte att Creative hade börjat dumma sig? Soundblasterkort har ju alltid varit ett givet alternativ i linuxburkar pga det finns native stöd!

De nya korten kör med ett nytt stängt gränssnitt, så det finns inga drivrutiner till dem.