Permalänk
Medlem

Vilket moderkort för Am2 A64?

Jag har tänkt beställa ny dator inom snar framtid, men har fastnat vid vilket moderkort jag ska köpa.

Budgeten för moderkort ligger på MAX 1200:-

Helst strax under 1000kr-sträcket.

Mamman ska användas till en A64 3500+ (Orleans) och då också klocka den lite grand.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320786

Detta minne skall inhandlas:

Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB 128Meg x 64, CL5, 667MHz, 240-pin
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310518

De tre moderkort jag hittills tittat på är från MSI, Asus och Abit. Vilka är dessa:

1. Abit KN9 Ultra nForce 570
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322043

2. Asus M2N-E nForce 570
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321113

3. MSI K9N Ultra-2F
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320520

Jättetacksam för svar!

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk
Avstängd

Finns väldigt få kort utan relation till AMD och deras produkter där din processor skulle passa.

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på denna bräda. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320229

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Finns väldigt få kort utan relation till AMD och deras produkter där din processor skulle passa.

Öhm... Förstår inte riktigt vad du menar?

Vad är det du svarar på?

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

Asus M2N32-SLI Deluxe säger jag spontant men det blir kanske för dyrt?

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razkie
Öhm... Förstår inte riktigt vad du menar?

Vad är det du svarar på?

Jag tror han menar att du skulle lagt tråden i avdelningen avsedd för AMD-system (AMD-relaterat)

Permalänk

KN9 tror jag på, iaf om du ska överklocka. M2N-E går ju, men det finns ett par saker som stoppar den, hade för mig att man inte kunde ändra HT-Multi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kyro2
Lägger min röst på denna bräda. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320229

Det hade jag i alla fall garranterat köpt om jag skulle köpt nu.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Var vänliga och posta trådarna i rätt forumdel.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ops!

Sorry för fel forumdel.

Tack för alla svar! Ska kika lite på Platinum versionen av MSI K9N.

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk

Det är ju lite jobbigt just nu på mb-fronten gällande amd känns det ju som. MSI har underdimensionerad kylning på k9n och asus m2n-e verkar ha böldpest och oändligt med problem.

Jag är förvånad över att ingen på forumet skriver något om Abits K9N Ultra, vore kul och se om det är ett alternativ

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Jag är förvånad över att ingen på forumet skriver något om Abits K9N Ultra, vore kul och se om det är ett alternativ

Jag sitter själv och funderar på Abits ABIT KN9S, ingen som har någon kommentar angående dessa Abit moderkort? Fungerar de förresten med en AM2 X2 CPU?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem

Jag fick hem ett Abit KN9 Ultra tillsammans med en X2 4200+ häromdagen och det flyter på aldeles utmärkt, jag är mycket nöjd med det än så länge. Tyvärr har jag inte kunnat överklocka det speciellt mycket än (ligger och tuffar på i 225*11), för jag tror inte att stock kylningen klarar speciellt mycket mer. (det är en low power version av 4200+, och kylflänsen till den är inte speciellt imponerande; inga heatpipes eller nåt sånt, bara en helt hederlig sketen gammal kylfläns. Men en Zalman 9500 är på väg.. )
Se bara till att flasha BIOS om du köper ett KN9 (men det gör man väl oftast ändå) för BIOS versioner innan <1.4 har inte PCI-lock.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Jag fick hem ett Abit KN9 Ultra tillsammans med en X2 4200+ häromdagen och det flyter på aldeles utmärkt, jag är mycket nöjd med det än så länge. Tyvärr har jag inte kunnat överklocka det speciellt mycket än (ligger och tuffar på i 225*11), för jag tror inte att stock kylningen klarar speciellt mycket mer. (det är en low power version av 4200+, och kylflänsen till den är inte speciellt imponerande; inga heatpipes eller nåt sånt, bara en helt hederlig sketen gammal kylfläns. Men en Zalman 9500 är på väg.. )
Se bara till att flasha BIOS om du köper ett KN9 (men det gör man väl oftast ändå) för BIOS versioner innan <1.4 har inte PCI-lock.

Vad menar du med "low power version av 4200+"? Och vad är "PCI-lock" för något?
Edit: Några frågor till:

1. Varför valde du Ultra-versionen istället för KN9S?
2. Kan du köra dual channel på minnena?
3. Vilka minnestyper stöds? (det står bara PC6400 på komplett)

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perperub
Vad menar du med "low power version av 4200+"? Och vad är "PCI-lock" för något?
Edit: Några frågor till:

1. Varför valde du Ultra-versionen istället för KN9S?
2. Kan du köra dual channel på minnena?
3. Vilka minnestyper stöds? (det står bara PC6400 på komplett)

Det finns en version av X2 4200+ som körs i 1.2VCore default och ligger på 65W (till skillnad från den "vanliga" 4200+ som körs i 1.3/1.35 eller nåt sånt och ligger på 89W) Det är denna jag har.

Den egentliga anledningen till att jag köpte KN9 Ultra är att det var nästan det enda moderkortet för AM2 utan SLI som fanns på lager när jag beställde min. Det ligger inga vetenskapliga data bakom mitt val
KN9S är baserad på nForce 550 och KN9 Ultra på nForce 570 Ultra. Vad detta innebär överlåter jag till någon mer insatt att förklara.

Minnena är lite lurigare. Först och främst; ja, jag kan köra i dual channel. Det där med vilka minnen som stöds letade jag själv efter när jag köpte min. Jag kom tyvärr inte fram till något, så det enda jag kan säga är att det funkar bra med mina Corsair TWIN2X2048-5400C4.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

ABIT ABIT välj abit för bömmelen, Både M2N-E (som jag tänkte beställa först) har massa problem + dålig på att klocka, så jag var smart trodde jag och beställde K9N PLATINUM som nu är på väg, dock ska detta kort inte heller vara någon hit efter lite läsning, problem med det intregerade nätverkskortet som får datan att starta om sig själv vid belastning KASST :S

Visa signatur

XPS 1330 -:- T5550 -:- 3 gig ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Minnena är lite lurigare. Först och främst; ja, jag kan köra i dual channel. Det där med vilka minnen som stöds letade jag själv efter när jag köpte min. Jag kom tyvärr inte fram till något, så det enda jag kan säga är att det funkar bra med mina Corsair TWIN2X2048-5400C4.

Man verkar alltså kunna köra i princip vilka ddr2 minnen som helst då eller? Vad är "bäst"? PC6400 med 800mhz bushastighet eller ska man köra på som tex du gjorde med PC5400 eller liknande?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem

ingen aning faktiskt, men om du tänker överklocka är det antagligen bäst att köpa PC6400. Det beror väl på hur mycket du är beredd att hosta upp för klaset. Jag tänkte först köpa A-Datas PC6400 minnen från db.com, men då db krånglade med min processor och tyckte jag skulle få vänta över en månad på den så avbeställde jag det. Och jag tyckte inte komplett hade några PC6400 minnen till en överkomlig summa.
Nu ångrar jag mig lite, dock. skulle lagt till några hundralappar och fårr PC6400 minnen istället

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944