[AsRock Dual SATA2] 1,5/1,55vcore mod. Vilket BIOS?

Permalänk

[AsRock Dual SATA2] 1,5/1,55vcore mod. Vilket BIOS?

Vilket BIOS på ocw är det som gör så att jag kan ha 1,5/1,55max vcore?

Tacksam för svar.

Permalänk

Du måste voltmodda för att nå dem spänningarna. Bios skjutsar bara upp HTT-taket.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

F*N också. Så det finns inget BIOS som man kan ändra vcore till högre än 1,450?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superduperkille
F*N också. Så det finns inget BIOS som man kan ändra vcore till högre än 1,450?

Tyvärr, men jag tycker du ska voltmodda. Det är VÄLDIGT enkelt på det moderkortet. Be din farsa löda en liten plutt mellan två punkter som sitter bredvid varandra bara, alternativt gör det själv om du besitter lite lödkunskap

http://www.techpowerup.com/articles//overclocking/voltmods/13...

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Jag har av nån mysko anledning tappat 1.425 och 1.450 v-inställningarna. Har kört på samma biosinställningar länge nu, men igår fick jag ny cpu och skulle klocka och leka lite...såg då att de va borta.
Är det nån speciell bios man ska ha kanske ? Har för mig att jag bytt nån gång, men minns inte vad jag haft...

Permalänk
Medlem

Voltmoddningen skall vara enkel, men jag vet åtmindstonde en här på SweC som pajade mobot.

@ Pippirull : Har det inte ngt med att göra vilken prolle man använder ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Friamannen: Tack så mycket Ska överväga detta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Voltmoddningen skall vara enkel, men jag vet åtmindstonde en här på SweC som pajade mobot.

@ Pippirull : Har det inte ngt med att göra vilken prolle man använder ?

Jo, börjar fundera på det jag med...Stoppade i en X2 3800+ igår och det var då jag såg att 1.425 och 1.45v var borta...har ju gjort den där voltmodden men när jag sätter den på 1.15 som ska vara 1.55 så bootar den inte ens...skumt!

Är lite synd för det verkar vara ett ganska fint exemplar av cpu jag fått, funkar klockrent i 2.4 ghz men skulle vilja ha nån tiondels volt mer, så ska det gå och nå ganska högt skulle jag tro.

Permalänk

Men om man löder vid4 som det stod att man skulle göra. Kan man ha lägre volttal iallfall? Om jag bara vill ha 1.500, kan jag ha det då? :s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superduperkille
Men om man löder vid4 som det stod att man skulle göra. Kan man ha lägre volttal iallfall? Om jag bara vill ha 1.500, kan jag ha det då? :s

Ja, läs texten i länken jag gav dig ordentligt

Citat:

Now, if the BIOS sets a voltage of 1.100V (VID Code 10010), the resulting VID code would be 00010, which is 1.500V.

With the voltmod done, any voltages listed in the table above that have a 1 for VID4 will get a 0.4V bump. The list in the BIOS will be the same, but the actual voltage is different.

So if you set 1.150V in the BIOS the real output voltage will be 1.550V, if you set 1.125V it's 1.525V, 1.100V is 1.500V an so on.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

Okej, då fattar jag
Ganska dum fråga kanske, men om jag gör modden, ska jag återställa BIOS till original eller kan jag ha klockningsinställningarna kvar eller ska jag köra "load optimized defaults" innan?

Permalänk

Ta alltid det säkra före det osäkra, JA återställ Bios till "säkert" läge.
Sen gör moden på moderkortet och sen börjar du att överclocka precis som vanligt lycka till/Stefan