Permalänk
Medlem

laptop och lnux, bsd

Jag har en laptop fujitsu siemens amilo pro v2045 och tänkte skita i xp och gå över till bsd eller linus, vilket e rekomenderat, har kört lite bsd på en stationär och kör med unix i skolan, det e vad kunskaper jag har, hur kan man lösa det med drirutiner? fijutsi har inga drivrutiner annat än till xp.

hur kan man lösa säkerhetskopieringen från t-bird? vill gärna ha kvar mailen, kontoinfo och adressbok... finns det nått sätt att även behålla lösenord och bokmärken i firefox.

hoppas någon känner till lösningen och vill presentera den för mig.

Visa signatur

/me

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera BSD.

Det skall finnas en textfil som innehåller all mejl det är bara att slänga in den i thunderbirdmappen någon stans.

Permalänk

Linux är att rekommendera. BSD är lite mer pilla och har sämre stöd för vissa saker... Dock kan jag tänka mig att det är väldigt effektivt i embedded system.
Jag kan även rekommendera att du kör Ubuntu (Kubuntu eller Xubuntu)
Firefox och Thunderbird har ett fint system för säkerhetskopiering vill jag minnas... Ta reda på mer om det.

Permalänk

Kör på FreeBSD. Fruktansvärt enkelt att konfigurera och du får upp ett desktopsystem på nolltid.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker du skall testa vilket OS som funkar bäst på den datorn och använda det. med laptops får man ibland vara glad om något annat än windows tillåts rulla tillfredsställande på dem.

Jag kör FreeBSD på en IBM thinkpad helt enkelt för att det var mindre strul att få igång det där än debian (inbyggt stöd för wlan-kortet + wpa2 var tex ganska bekvämt då datorn saknar vanligt nätverkskort). den andra (en compaq) har jag gett upp och kör windows på, eftersom den istället för att ha ordentliga bios-inställningar förväntar sig att OSet styr den med semi-dokumenterade acpi-anrop från väldigt windowsspecifika små(eller ganska stora faktiskt) applikationer som det inte alls finns något stöd/motsvarighet för i vare sig linux eller bsd.

suspend/resume har jag fortfarande inte fått igång ordentligt på någon av dem annat än i windows, eller ja.. suspend fungerar strålande men inte resume.
</rant>

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag har en Fujitsu-Siemens Lifebook C1020 och den funkar utmärkt i Ubuntu. Till och med snabbknapparna fungerar (höja/sänka volym etc).

Därmed inte sagt att allt kommer funka för dig också, men förvänta dig inte för lite.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

http://student.fiit.stuba.sk/~kotuc04/suse/
Verkar fungera acceptabelt i SUSE.

Jag har själv en Fujitsu-Siemens laptop och allting fungerar i Linux förutom den inbyggda kortläsaren (i alla fall för Memory Stick, har inga andra typer av kort) på grund av att den är PCI. Har du ett standard Intel-moderkort borde så gott som allt fungera. Som tidigare sagts, testa dig fram alternativt sök på din laptopmodell på olika forum för de distributioner som intresserar dig. Brukar alltid finnas några som har testat.

Edit: Angående lösenord/bokmärken i Fx kopierar du bara över tre filer (bookmarks.html/key3.db/signons.txt) från %AppData%\Mozilla\Firefox\Profiles\********.default\

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

tackar för alla svar, freebsd funkade riktigt dåligt här så jag har kört in ubutu, tycker det verar som om de grundläggande fungerar, ska försöka få resten att funka nu oxå....

Visa signatur

/me