Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort till Linux?

Hej!

Tänkte jag skulle köpa en ny Core 2 duo dator och behöver ett grafikkort som funkar bra med linux. Har aldrig kört linux förut, så det kanske är en dum fråga... Behöver inget värstingkort, hade tänkt lägga runt en tusenlapp. Tacksam för snabba svar då jag tänkte beställa idag.

Permalänk

Kör med Nvidia kort. Modell spelar nog ingen större roll...
ATIs drivrutiner är inte bra.

Permalänk
Medlem

Ok, tackar! Då kör jag nog på ett 7600gs.. Om nån har en annan åsikt får ni hojta till lite fort

Permalänk

Intel® 965 Express Chipset har öppna drivrutiner också.

Vet dock inte hur bra det är.

http://intellinuxgraphics.org/

Permalänk

Intels inbyggda skit är väl inte bra? :>

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Intels inbyggda skit är väl inte bra? :>

Dom är otroligt fina om man ska köra endast med GNU/Linux.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Kör med 7600GS och det fungerar fint, duger även till att spela en del spel via wine och så.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [vEX]
Kör med 7600GS och det fungerar fint, duger även till att spela en del spel via wine och så.

Det låter bra! Då slänger jag in en beställning.

Permalänk

Min rekommendation skulle nog vara att köra Intel-kort eftersom du ändå skall köra ett intel-system.
Anledningen är den ganska självklara att de korten har bäst stöd för linux (jupp, bättre än nvidia och ati) och för att intel råkar vara det enda grafikkortsföretag med moderna kort som supportrar öppna 3d-drivrutiner.
Med Nvidia och ATIs drivrutiner får man titt som tätt problem med uppdateringar (kärnan, X11 samt drivrutinen fungerar inte tillsammans t ex), nya teknologier inom open source-världen stödjer inte dig förrän senare (AIGLX och de nya flashiga grafikeffekterna är ett exempel) samt slutligen så är det omoraliskt och antagligen illegalt att köra med nvidias eller ATIs binära drivrutiner.

Synd att du redan beställt, men svarar ändå så andra grafikkortsspekulanter får reda på att nvidia och ati bör undvikas till de stödjer linux på det tekniskt bästa sättet (som även råkar vara det enda verkligt lagliga sättet).

För att höra en känd kernelutvecklare i princip säga samma sak som jag skrev ovan;
http://www.kroah.com/log/linux/ols_2006_keynote.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Confusion
Min rekommendation skulle nog vara att köra Intel-kort eftersom du ändå skall köra ett intel-system.
Anledningen är den ganska självklara att de korten har bäst stöd för linux (jupp, bättre än nvidia och ati) och för att intel råkar vara det enda grafikkortsföretag med moderna kort som supportrar öppna 3d-drivrutiner.
Med Nvidia och ATIs drivrutiner får man titt som tätt problem med uppdateringar (kärnan, X11 samt drivrutinen fungerar inte tillsammans t ex), nya teknologier inom open source-världen stödjer inte dig förrän senare (AIGLX och de nya flashiga grafikeffekterna är ett exempel) samt slutligen så är det omoraliskt och antagligen illegalt att köra med nvidias eller ATIs binära drivrutiner.

Synd att du redan beställt, men svarar ändå så andra grafikkortsspekulanter får reda på att nvidia och ati bör undvikas till de stödjer linux på det tekniskt bästa sättet (som även råkar vara det enda verkligt lagliga sättet).

För att höra en känd kernelutvecklare i princip säga samma sak som jag skrev ovan;
http://www.kroah.com/log/linux/ols_2006_keynote.html

Tyvärr ligger Intels grafikkretsar långt efter i prestanda vilket gör dem obrukbara till i stort sätt alla spel.
Nvidias kort är fortfarande det som gäller om man vill ha någon form av 3d-prestanda.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Tyvärr ligger Intels grafikkretsar långt efter i prestanda vilket gör dem obrukbara till i stort sätt alla spel.
Nvidias kort är fortfarande det som gäller om man vill ha någon form av 3d-prestanda.

Det är inte min uppfattning, åtminstone inte de spel jag spelar. Jag håller helt med att många moderna spel kräver bättre grafikkort om man spelar på hög upplösning men skall man spela spel så har man valt fel system med GNU/Linux i dagsläget (även om cedega och wine finns och en handfull moderna spel har portats till systemet).
Man behöver inget monstergrafikkort för att använda ett GNU/Linux-system med alla moderna 3d-effekter för desktopen samt spela de flesta spel som följer med och även andra med hyffsad prestanda.

Spelar man en massa spel så har man valt fel system och annars (om man inte har specifika krav, men då vet man också vad man gör) duger de flesta budgetkort med 3d-funktioner alldeles utmärkt för det mesta man kan tänka sig av dagligt bruk och genom att välja ett kort som har stöd för öppna drivrutiner från företaget så sparar man sig själv en massa huvudvärk av konfigurationsproblem m.m. samtidigt som man gör världen en tjänst genom att rösta med sina pengar.

Permalänk
Medlem

Inte om man kör id's spel : >
Känns som nvidia/ati borde fungera bättre på den fronten än intel's. Correct me if im wrong

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Inte om man kör id's spel : >
Känns som nvidia/ati borde fungera bättre på den fronten än intel's. Correct me if im wrong

Klart de presterar mer, det har jag inte sagt något om, men du kan spela doom3 med ett i945G t ex, även om du får nöja dig med låg upplösning. Är doom3 ett krav så visst, då bör han gå på ett bättre grafikkort (eller varför inte skaffa en spelkonsol för att spela spel och faktiskt använda datorn till riktigt arbete ) men som sagt så är linux knappast något man väljer att byta permanent till om spel är ett krav.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Confusion
Det är inte min uppfattning, åtminstone inte de spel jag spelar. Jag håller helt med att många moderna spel kräver bättre grafikkort om man spelar på hög upplösning men skall man spela spel så har man valt fel system med GNU/Linux i dagsläget (även om cedega och wine finns och en handfull moderna spel har portats till systemet).
Man behöver inget monstergrafikkort för att använda ett GNU/Linux-system med alla moderna 3d-effekter för desktopen samt spela de flesta spel som följer med och även andra med hyffsad prestanda.

Spelar man en massa spel så har man valt fel system och annars (om man inte har specifika krav, men då vet man också vad man gör) duger de flesta budgetkort med 3d-funktioner alldeles utmärkt för det mesta man kan tänka sig av dagligt bruk och genom att välja ett kort som har stöd för öppna drivrutiner från företaget så sparar man sig själv en massa huvudvärk av konfigurationsproblem m.m. samtidigt som man gör världen en tjänst genom att rösta med sina pengar.

Varför skulle öppna drivrutiner skapa mindre problem? Jag har använt Nvidias drivrutiner i snart 5 år och de har med väldigt få undantag skapat några som helst problem, har snarare haft mer problem med öppna drivrutier till Matrox och 3dFx kretsar.
Intel har väl fortfarande inte släppt några grafikkort utan bara kretsar för integrering på moderkort vilket oftast betyder budgetkort med dålig utrustning, delat minne vilket drar ner prestandan och det brukar inte finnas dubbla video-utgångar vilket för min del är ett minimikrav så jag kan använda dubbla skärmar.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Varför skulle öppna drivrutiner skapa mindre problem? Jag har använt Nvidias drivrutiner i snart 5 år och de har med väldigt få undantag skapat några som helst problem, har snarare haft mer problem med öppna drivrutier till Matrox och 3dFx kretsar.

Problem med inkompatibilitet med kärn-versionen samt X-version du kör tänkte jag främst på. Jag har ingen erfarenhet av 3dFx-korten men min erfarenhet med äldre Matrox-kort (har inte använt dem på länge) samt med r200-kort och intel (har inte testat de senaste dock) har varit väldigt god, även om det tog ett tag innan drivrutinerna för r200 stabiliserades.
Specifika kort kan ha problem men överlag är min erfarenhet av öppna drivrutiner betydligt mindre problematisk än med stängda. Problemen med öppna kan man ofta snabbt läsa sig till och sedan arbeta runt eller åtgärda medan när det handlar om inkompatibilitet med stängda är man körd tills tillverkaren väljer att släppa ny version.

Men som alltid när det handlar om ett helt område med olika kort så varierar erfarenheterna efter vilken distro, vilket kort, vilken version samt vad man gör så jag tänker inte förringa dina erfarnheter på något sätt.

Citat:

Intel har väl fortfarande inte släppt några grafikkort utan bara kretsar för integrering på moderkort vilket oftast betyder budgetkort med dålig utrustning, delat minne vilket drar ner prestandan och det brukar inte finnas dubbla video-utgångar vilket för min del är ett minimikrav så jag kan använda dubbla skärmar.

Jag håller inte med om att det betyder dålig utrustning, men jag håller med om att intels kort inte har samma kraft som många moderna externa och att det är en stor brist att de enbart fungerar för intel-moderkort, men har man specifika krav så brukar man känna till det och inte bara blint fråga efter ett grafikkort och han hade redan bestämt sig för ett intel-system.
Vad gäller prestandan så menar jag att den duger fint för det mesta man kan tänkas göra med systemet utom vissa krävande spel. Men som sagt så är knappast linux-systemet något man väljer om det är spel man är ute efter.