Permalänk

RAM-minne

Hej!

Jag sitter på:

1 x 512 MB PC 3200
2 x 256 MB PC 3200
2 x 256 MB PC 1600

Jag har fyra platser på mitt moderkort. Hur bör jag placera dessa för att få bästa möjliga prestanda? Har ni något annat tips?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Ifall ditt moderkort stöder asymmetrisk dual channel så gäller 2x256 + 1x512 PC3200, annars går 2x256 snabbast. Dock skulle jag i ditt läge peta ihop 1 GB även om inte dual channel funkar.

PC1600-minnena kan du slänga eller sälja.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

Ok. Tack för hjälpen.

Moderkortet stöder dual channel.
Har som sagt fyra platser. Just nu sitter de två 256 PC 3200 på plats nr 1 och 3. Ska de sitta kvar där? Var sätter jag 512:an? På plats nr 2? Eller ska jag flytta på dem?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur man ska placera minnena för att 1x512+2x256 ska fungera varierar från modell till modell.

Dual channel fungerar bara om det sitter lika mycket i varje kanal. Det ska alltså sitta 2x256 i den ena kanalen och 1x512 i den andra. Nu sitter det med all sannolikhet 1x256 i varje kanal.

Läs på i manualen eller skriv exakt vilket moderkort du har. Skriv också vilka minnen du har, främst konfigurationen är viktig. Processor vill vi också gärna veta, speciellt om det är en AMD 64.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

Har ingen manual. Mitt moderkort är P4SD-LE (Blazer):

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&lang=en&cc=...

Jag har följande minnen:

1 x 512 MB PC 3200
2 x 256 MB PC 3200

Just nu sitter de två 256:orna i datorn. De sitter på plats 1 och 3 (av fyra platser).

Processorn är en Intel Pentium 4, 3 Ghz.