Permalänk
Medlem

4X512 mb. Prestandaförlust?

Hej har nyss fått mitt nya system:

C2D E6300
X1600XT grafik
Gigabyte DS4 mobo
Och dessa minnen.

Jag hade helt enkelt inte råd att beställa 2x1024. Dock vill jag uppgradera snarast möjligt och undrar då om det blir prestandaförlust på att köra dual channel med 4x512 minnen. Har för mig att jag har läst att det blir det, minns inte var jag läste det dock.

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

Att ha 2x512 är nog ingen prestanda förlust med intel's nya processorer tror jag, dock inte helt säker. Men med gamla AMD 64 processorerna fick man betydligt sämre prestanda, då man fick höja timingens på minnena från T1 till T2..

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk
Medlem

Har samma fråga som ddaarruuddee.
Har också en C2D E6300 på ett Asus P5B Deluxe Wi-Fi/AP tillsammans med 2x512Mb XMS2 Corsair 667MHz.

Såvitt jag vet så funkar inte Dual Channel överhuvudtaget om man sätter in fler än 2 stickor. Kan ha fel så rätta mig gärna.
Men blir det någon värre prestanda förlust ?
Tack.

Permalänk
Medlem

Det är väl så att kravet för att det ska funka med dual channel är att det ska vara lika mycket minne på båda kanalerna.

Dvs att du t.ex. kan ha 2*512 @ kanal A/1 och 1*1024 @ kanal B/2.
Alltså borde 2*512 + 2*512 fungera..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplr
Det är väl så att kravet för att det ska funka med dual channel är att det ska vara lika mycket minne på båda kanalerna.

Dvs att du t.ex. kan ha 2*512 @ kanal A/1 och 1*1024 @ kanal B/2.
Alltså borde 2*512 + 2*512 fungera..

Intressant, men borde är inte tillräckligt bra svar Men är tacksam för svaret ändå. Några länkar ?
Någon annan som vet mer om hur det fungerar ?

Tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplr
Det är väl så att kravet för att det ska funka med dual channel är att det ska vara lika mycket minne på båda kanalerna.

Dvs att du t.ex. kan ha 2*512 @ kanal A/1 och 1*1024 @ kanal B/2.
Alltså borde 2*512 + 2*512 fungera..

Jag undrar också om detta fungerar. Dock har jag för mig att det inte gör det. Tror inte de kommer köras DC.

Däremot funkar 2*512 i ena och 2*1024 i andra.

Edit: Tog detta från en annan tråd

"Ett vanligt krav är att modulerna ska ha samma konfiguration, vilket normalt, men inte alltid, innebär lika många chip. konfigurationen anges normalt i produktinformationen. t ex 64X64M , som betyder 64 * 64 Mbit = 512 MB. Samma mängd kan uppnås på olika sätt." - Ulvenstein

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ddaarruuddee
Jag undrar också om detta fungerar. Dock har jag för mig att det inte gör det. Tror inte de kommer köras DC.

Däremot funkar 2*512 i ena och 2*1024 i andra.

Tror inte DC fungerar alls om du använder mer än två kanaler...

Frågan är hur stor prestanda förlust man får om man stoppar in 2x512 i dem andra kanalerna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Tror inte DC fungerar alls om du använder mer än två kanaler...

Frågan är hur stor prestanda förlust man får om man stoppar in 2x512 i dem andra kanalerna...

Mer än 2 kanaler går inte på de flesta moderkorten eftersom det då måste finnas 6 stycken minnesplatser.

På de flesta moderkoten är minnesplats 1 och 3 ett par och 2 och 4 ett par.

Så om du kör
1)512mb
2)1024mb
3)512mb
4)1024mb

Kommer minnena att köras i dual.

Det jag undrar över är om man kör såhär:

1)512mb
2)1024mb
3)512mb

Kommer minnena 1 och 3 fortfarande kunna köra DC medans minne 2 kör single?

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ddaarruuddee
Mer än 2 kanaler går inte på de flesta moderkorten eftersom det då måste finnas 6 stycken minnesplatser.

På de flesta moderkoten är minnesplats 1 och 3 ett par och 2 och 4 ett par.

Så om du kör
1)512mb
2)1024mb
3)512mb
4)1024mb

Kommer minnena att köras i dual.

Det jag undrar över är om man kör såhär:

1)512mb
2)1024mb
3)512mb

Kommer minnena 1 och 3 fortfarande kunna köra DC medans minne 2 kör single?

Ok jag förstår, mest logiskt är väl att kanalerna går ner i single läge. Men det är bara spekulationer från min sida

Jag tänkte köra så här.
Har nu:
1)512
3)512 . Dem går ju helt klart i DC.

men är tvungen att ha 2Gb totalt...
Då skulle det se ut så här:
1)512
2)512
3)512
4)512

Blir det Dual Channel då också ?
Det är alltså DC på både 1/3 och 2/4 om dem används samtidigt och har samma mängd minnen ?

EDIT: Har ett Asus P5B Deluxe moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av themord
Att ha 2x512 är nog ingen prestanda förlust med intel's nya processorer tror jag, dock inte helt säker. Men med gamla AMD 64 processorerna fick man betydligt sämre prestanda, då man fick höja timingens på minnena från T1 till T2..

Nja, jag vill inte hålla med om att man får betydligt sämre prestanda med T1 mot T2 på ett AMD-system. Man märker aldrig skillnaden från 1T till 2T där man behöver prestandan som bäst, oftast spel alltså. Skitsnack att 4st moduler skulle vara så mycket sämre än 2. Liiiiiiiiite sämre, inte mer. Jag vet av egen refarenhet.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Nja, jag vill inte hålla med om att man får betydligt sämre prestanda med T1 mot T2 på ett AMD-system. Man märker aldrig skillnaden från 1T till 2T där man behöver prestandan som bäst, oftast spel alltså. Skitsnack att 4st moduler skulle vara så mycket sämre än 2. Liiiiiiiiite sämre, inte mer. Jag vet av egen refarenhet.

Låter bra Då kan jag köpa 2*512 igen sen när det behövs

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig