Vilken Wireless produkt finns det i Sverige som passar Linux?

Permalänk
Medlem

Vilken Wireless produkt finns det i Sverige som passar Linux?

Hej jag har tidigare köpt en Wireless adapter, ASUS WL-161 Wireless USB pentype, för att vara exakt.
Det har funkat felfritt under Win XP men när jag försökte switcha över till Linux Ubuntu där jag bl.a. har fått väldigt mycket hjälp i att felsöka anslutnings problemet. Då har det inte funkat Jag vet inte hur mycket av problemet beror av inkompetens från min sida men jag hade tillbringat närmare 3 månader i sträck för att läsa om och diskutera problemet med folk från Ubuntu forums.

Så jag antar att felet är produktens drivrutiner som helt enkelt inte vill el. kan samarbeta med Ndiswrapper.
Genom att läsa mycket om Wifi ute på nätet då har bl.a chipset namnen Prism och Orinoco rekommenderats högt i olika sammanhang, så istället för att lägga mera krut på mitt opopulära chipset Sis som inte många verkar ha nån erfarenhet av. Tänkte jag att jag istället skulle spara pengar till att köpa en USB pentype Wireless med nåt mera välbeprövat chipset i Unix/Linux sammanhang.

Ville kolla om nån här inne har koll på ifall det finns Wireless produkter tillgängliga i Sverige som har visat sig att funka felfritt uner olika Linux distros? Helst vill jag få rekommendationer på USB pentype typen!

Permalänk
Medlem

Gigabyte GN-WBKG köpt på clasohlson
funkar direkt med ubuntu dapper

Permalänk
Medlem

Great jag var där och stirrade på ett Ethernet nätverkskort och var sååå nära att köpa det idag. När jag tänkte tillbaka till mitt jobbiga ASUS kort och så fanns lösningen på mitt problem i samma butik

Snart ska jag bli fri från Windows en gång för alla och bara köra Debian+Wine.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffy811
Snart ska jag bli fri från Windows en gång för alla och bara köra Debian+Wine.

Varför inte stanna med det trevliga Ubuntu? :x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Gigabyte GN-WBKG köpt på clasohlson
funkar direkt med ubuntu dapper

Vad är det för chipset? Mitt inbyggda Broadcom BCM4318 är mindre bra. Fungerar visserligen dugligt med ndiswrapper, men kraschar direkt med drivrutinerna som finns tillgängligt i Linux-kärnan. :/ Därför har jag funderingar på att byta mini-PCI-wlan-kort till ett Intel-baserat eller skaffa något externt som fungerar dugligt.

Hur är det förresten med stabiliteten på linan under krypterade sessioner (WPA-PSK)? Har märkt att uppkopplingen bryts lite då och då med mitt egna under kryptering. Det gör det omöjligt att köra en socks-tunnel genom SSH för ökad säkerhet.

Permalänk
Medlem

Vet inte vilket chippset fast har också fått kernel panic ibland när jag försökt få ip manuelt.
men det fungerar bra om man inte mixtrar och låter den få ip vid boot
wpa och wep ha jag inte testat.

Permalänk
Medlem

http://madwifi.org/wiki/Compatibility

Jag köpte ett 108Mbps-kort på Kjell&co eftersom sådana chip alltid är Atheros.

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Vet inte vilket chippset fast har också fått kernel panic ibland när jag försökt få ip manuelt.
men det fungerar bra om man inte mixtrar och låter den få ip vid boot
wpa och wep ha jag inte testat.

Vetefan om det fungerar för PCMCIA-enheter, men testa gärna att köra lspci som root eller med sudo och se om du kan hitta kortet och dess chipset där; så är du schyst.

Permalänk
Medlem

typ rt2x00 heter det

Permalänk
Medlem

RaLink 2500/2600 har bra och fungerande drivrutiner i Linux, och de är mycket billiga med.

Vill du ha kort som fungerar ORGINAL i 99% av alla Linux distar. Ja, då får du kasta upp över 1500 spänn tyvär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför inte stanna med det trevliga Ubuntu? :x

Därför att varje ny release jag laddar ner från Ubuntu hittills bara inneburit nya problem och buggar så som att diskettstationen inte kan läsa av diskett t.om när man kör via terminal och försöker mounta a:\ så kan man inte göra det utan några magiska fixar.
Och eftersom jag inte är nån Linux veteran orkar jag inte hålla på att patcha och fixa små grejer bara för att kunna köra enkla Office arbeten + surfning.

Dessutom Ubuntu har blivit som Windows för att kunna köra deras senaste releaser då måste man ha en snabbare och lyxigare dator för att allting ska gå som smort t.om när man använder deras nedbantade Xubuntu.
Eftersom jag har en gammal P3-550 Mhz, 128 Mb RAM, så vill jag ha det så enkelt och stabilt som möjligt. Så jag blev tipsad på Ubuntu forums om att Debian är vad man ska ha för lowend datorer.

Citat:

Vill du ha kort som fungerar ORGINAL i 99% av alla Linux distar. Ja, då får du kasta upp över 1500 spänn tyvär.

double

Citat:

RaLink 2500/2600 har bra och fungerande drivrutiner i Linux, och de är mycket billiga med.

Haru några tips på vilka företag som använder sig av RaLink 2500/2600 chipset när dem tillverkar Wifi USB adaptrar. El. vilken svensk butik online som fysiskt som har denna produkt i sina lager?

Permalänk
Medlem

Det kortet jag tipsade om ovan är ett Ralink det kom jag på nu.
Drivrutinerna finns med till kernel 2.6.15
och uppåt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffy811
Haru några tips på vilka företag som använder sig av RaLink 2500/2600 chipset när dem tillverkar Wifi USB adaptrar. El. vilken svensk butik online som fysiskt som har denna produkt i sina lager?

USB tror jag inte du lyckas bra med tyvär.. Men du hittar ett vettigt PCI eller PCMCIA kort för 200-300 spänn idag med RaLink chip..

t.ex CNet wlan prylar använder sig av RaLink chip
http://www.webhallen.com/prod.php?id=34639

Såhära ser ett ralink chip ut iaf.
http://yagi.pl/images/AP/ralink.jpg
http://www.jungo.com/openrg/doc/4.0/installation_guide/html/h...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Gigabyte GN-WBKG köpt på clasohlson
funkar direkt med ubuntu dapper

Det kan jag även verifiera. Har (tyvärr) även en Netgear usb stick som fungerar som skräp... enligt Netgearsupporten så är inte Netgear kompatibelt med linux...

Permalänk
Inaktiv

Precis som maDa, säger jag Ralink 2500/2600. Har ett MSI kort med Ralink 2500 som funkar klockrent i Linux, även med kryptering.

Permalänk
Medlem

En sak man ska veta om ralink-drivern ær att den inte klarar smp. De håller på att skriva om den men det kan nog ta ett tag innan den nya funkar lika bra...

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem

Hmmm....efter att ha lyssnat på alla era observationer då ser det ut som att marknaden för det säkra trådlösa Linux kontoret fortfarande är en hägring för oss vanliga dödliga PC newbies.
Man vill ju inte råka ut för några spionerande Folkpartister

Får nog dra till ClasOhlsson nån gång i framtiden och tjacka det dära Gigabyte GN - USB Wifi adaptern iallafall och experimentera med det och se ifall WEP och WPA funkar utan komplikationer.

Citat:

Precis som maDa, säger jag Ralink 2500/2600. Har ett MSI kort med Ralink 2500 som funkar klockrent i Linux, även med kryptering.

Jag försöker undvika interna nätverkskort sen min senaste incident med familjens surfdator, jag försökte rengöra inuti med dammsugaren och sen nån månad efter då självdog nätverkskortet spontant bara, troligen från ESD skador.
Jag är en livs levande åskledare el. iallafall en livs levande statiskt urladdare så.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffy811
Hmmm....efter att ha lyssnat på alla era observationer då ser det ut som att marknaden för det säkra trådlösa Linux kontoret fortfarande är en hägring för oss vanliga dödliga PC newbies.
Man vill ju inte råka ut för några spionerande Folkpartister

Får nog dra till ClasOhlsson nån gång i framtiden och tjacka det dära Gigabyte GN - USB Wifi adaptern iallafall och experimentera med det och se ifall WEP och WPA funkar utan komplikationer.

Jag försöker undvika interna nätverkskort sen min senaste incident med familjens surfdator, jag försökte rengöra inuti med dammsugaren och sen nån månad efter då självdog nätverkskortet spontant bara, troligen från ESD skador.
Jag är en livs levande åskledare el. iallafall en livs levande statiskt urladdare så.....

1. Tja, om du lämnar ut lösenordet som SSU gjorde så förvänta dig att någon kommer att nyttja det.

2. Tror inte USB-wifi-adaptrar fungerar med Linux ihuvudtaget. Du får skaffa PCI- eller PCMCIA-wifi.

3. Man dammsuger inte inne i datorer. Ställ dammsugaren på utblås och blås ut dammet ur datorn, annars får man garanterat ESD-skador.

Permalänk
Medlem

PCMCIA-wifi det är hårdvara enbart för laptops med uttag för instickskort liknande produkter va? Dvs. inte nåt som skulle passa en PC?

Citat:

3. Man dammsuger inte inne i datorer. Ställ dammsugaren på utblås och blås ut dammet ur datorn, annars får man garanterat ESD-skador.

Ouch jag gjorde nyligen detta på min nyaste och 2:a dator hemma speciellt på prolle fläkten det var ett lager på ca 2 cm damm som jag var tvungen att pilla loss med örontoppsar för att kunna dammsuga bort. Hoppas hela systemet håller i 5 år till.

Hur gör man för att ställa om en dammsugare på utblås finns den funktionen på alla dammsugare? Visste inte att det fanns en sån funktion el. har du typ moddat din dammsugare och pimpat upp den för PC rengöring?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffy811
PCMCIA-wifi det är hårdvara enbart för laptops med uttag för instickskort liknande produkter va? Dvs. inte nåt som skulle passa en PC?

Ouch jag gjorde nyligen detta på min nyaste och 2:a dator hemma speciellt på prolle fläkten det var ett lager på ca 2 cm damm som jag var tvungen att pilla loss med örontoppsar för att kunna dammsuga bort. Hoppas hela systemet håller i 5 år till.

Hur gör man för att ställa om en dammsugare på utblås finns den funktionen på alla dammsugare? Visste inte att det fanns en sån funktion el. har du typ moddat din dammsugare och pimpat upp den för PC rengöring?

1. Ja, PCMCIA är först och främst för bärbara datorer. Visst finns det PCI-kort för att kunna koppla in PCMCIA-kort i vanliga datorer, men det är nog inte så ofta man har användning för det.

2. Alla ESD-skador är inte lika allvarliga. Inte ens säkert om du lyckades få det, men risken är stor när man drar in en dammsugare i datorn.

3. Hehe. Nej jag har inte moddat den, även om det skulle kunna vara ett projekt för någon. Min dammsugare har det redan från början. Har inte så stor koll på hur dammsugare är nuförtiden, men förr hade alla utblås som man hittade i närheten av filtret. Kanske måste man köpa dyrare dammsugare nuförtiden för att få utblås? Vem vet? Någon dammsugarkunnig får ta och svara på det.