Ni med ASUS-moderkort och Antec-nätaggregat

Permalänk
Hedersmedlem

Ni med ASUS-moderkort och Antec-nätaggregat

Som en del av er har märkt så skrivs det en del om kompatibilitetsproblem med vissa ASUS-moderkort och Antec-agg. För en del fungerar det klockrent, för andra inte. Jag tänkte att vi här kunde sammanställa info om era system, vad det innehåller, vilken revision av nätaggregat ni har och skriva hur bra/dåligt det fungerar. Vill ni veta vilken revision erat nätaggregat skall ni kolla på den vita klisterlappen där serienumret står.

Jag börjar:

Moderkort: ASUS K8V
Nätaggregat: Antec NeoPower 480 rev D
Nätaggregat 2: Antec Neo HE 550W rev 3

Status: Har fungerat för det mesta klockrent. Någon gång har datorn frusit vid spelande. Har hittills bara arbetat i Windows-miljö med nätagg nummer 2, det har fungerat utan anmärkning.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

ok har kört med två antec agg nu på mitt asus p5b..... har haft problem ja.. men mitt antec neohe430 var helt deffekt... och om jag förstått allting rätt så ska problemen uppstå när du startar upp första gången och den ska gå igenom bootskreenen o sen dö.....

folk får gärna rätta mig om jag har fel...

men det är min uppfattning av antec nätaggs problemet..

Visa signatur

Asus P5B Dlx, C2D E6600,4x1028MB Kingston PC5300, Gigabyte Radeon x1950PRO, Antec P150 Miditower, Corsair 620W, Scytche Infinity
[img]http://www.speedtest.net/result/1074462145.png[/img]

Permalänk
Geeks
SweClockers

Kan skriva för NiraK's räkning, eftersom jag hjälpte till att bygga hans dator:

Moderkort: Asus P5W DH Deluxe
Nätagg: Antec NeoHE 430W (följde med Antec P150)
Nätagg2: Hiper Type-R 530W

Status: Med antecs nätagg startade datorn om efter 2-3 sekunder. Man hann precis se POST, sen stendog det. Ett byte till Hiper fixade problemet. Mailade även Antec, vilka bekräftade problemet. De hade enligt uppgift _inte_ återkallat "felaktiga" nätaggregat, utan folk får skicka in på RMA. Asus ska även ha släppt en BIOS-fix, men det är inte så lätt att flasha när systemet inte funkar. Oklart om man ska skylla på Antec eller Asus, men det lutar åt Antec eftersom allt annat funkar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Re: Ni med ASUS-moderkort och Antec-nätaggregat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich

Moderkort: ASUS K8V
Nätaggregat: Antec NeoPower 480 rev D
Nätaggregat 2: Antec Neo HE 550W rev 3

Status: Har fungerat för det mesta klockrent. Någon gång har datorn frusit vid spelande. Har hittills bara arbetat i Windows-miljö med nätagg nummer 2, det har fungerat utan anmärkning.

Låter fingemang, det avgjorde det hela, beställer ett från gtek. kontaktade dem tidigare och kontrollerade, de säljer Rev. A3...

Jag googlade lite och har dock sett att någon sagt att de haft något mindre problem med A3 också, dock har de problem löst sig med att updatera bios...
i absolut Värsta fall får man väl ta smällen och RMA...

för att tillföra tråden med sitt syfte så är det ett Asus P5W DH Deluxe jag har... återkommer med info när jag fått agget...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Uppdatering:

Nätaggregat: Antec Neo HE 550W rev 3 (A3)
Moderkort: ASUS P5B Deluxe

Status: Har hittills fungerat perfekt, testat i Windows och lite spel.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Moderkort: ASUS P5W
Nätaggregat: Antec TruePower 480W

Kört på systemet i sign i snart 3 veckor. Inga problem whatsoever.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Jag har ett asus p5b och ett antec he 500w. Ända problemen är artefakter men det är det defekta 7900gt. Sen från att jag trycker på on knappen tar det 13 sekunder innan datorn och skärm startar, kan det bero på nätagget eller moderkortet? Vet inte vad det skulle vara annars

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Äntligen hittade jag problemet

Har ett Asus M2N-SLI Deluxe och en Antec NSK6500 och datorn dör efter 3sek. En fullösning är att nollställa bios, då fungerar datorn, med omstarter, tills man stänger av den. Nästa uppstart får man nollställa bios igen. Ska byta låda/nätagg.

Visa signatur

Hej jag är snäll.

Permalänk
Hedersmedlem

Update:

Har spelat en massa nu och har inte stött på ett enda problem. Detta med två olika BIOS-versioner också.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Moderkort: ASUS P5B dlx Wifi (bios 0507)
Nätaggregat: Antec NeoHE 430 (antec p150)

Status: Fungerar utmärkt än så länge (1 vecka)

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Inaktiv

Moderkort: ASUS M2N-E
Nätagg: Antec SmartPower 2.0 350W

Fungerar utan problem

Permalänk
Medlem

Moderkort: Asus P5B
Nätagg: Antec TruePower 2.0 @ 480W
Fungerar: Nej!

Permalänk

Jahapp, jag som tänkt köra på
ASUS P5B och Antec sonata II med tillhörande nätaggregat.
Ska man skita i det? Vad finns det då för alternativ i samma prisklass?

Permalänk
Medlem

Moderkort: Asus P5W DH Deluxe
Nätaggregat: Antec NeoPower 550W

Har inte varit några problem med det. Startade upp bra från början och har funkat bra sen dess i både spel och windows-miljö.

Visa signatur

"The ability to speak does not make you intelligent"

Permalänk
Medlem

moderkort: asus k8nmg
nätagg: antec neohe 430

funkar inte överhuvud taget...har flashat om till nyare version av bios, funkar ändå inte. agg funkar i kompis dator. med annat agg funkar min.

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk

Är det bara med Asus moderkort dessa fenomen uppstår?

Så Gigabyte kort är gröna för antec?

Permalänk
Medlem

Moderkort: Asus A8N-SLI SE
Nätagg: Antec Truepower 2.0 480W

Har fungerat klockrent hitintills.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

antec nsk 6500
m2n-e

funkar perfa

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nano
Äntligen hittade jag problemet

Har ett Asus M2N-SLI Deluxe och en Antec NSK6500 och datorn dör efter 3sek. En fullösning är att nollställa bios, då fungerar datorn, med omstarter, tills man stänger av den. Nästa uppstart får man nollställa bios igen. Ska byta låda/nätagg.

Min brorsa hade exakt samma problem på Abit KN9S och Antec SP2 350W. Lösningen var att ställa minnena i 533MHz, då bootar den alltid utan att nollställa bios. Med 250MHz fsb så gick minnena ändå i originalhastighet.

Permalänk
Medlem

P4C-800E / tp550w
Inga problem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Moderkort: ASUS A8N-SLI Premium
Nätaggregat: Antec Neo HE 550 W

Inga problem hittils.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk

Moderkort: Asus P5B
Nätaggregat: Det som föjer med Antec Sonata II, 450W

Funkar bra.

Visa signatur

Largo-Sama är din vän.

Permalänk

Moderkort: ASUS A8N-SLI Premium
Nätaggregat: Antec SmartPower 450W (nätagget i Sonata II)

Inga som helst problem.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Asus A8R32-MVP Deluxe
Antec Neo HE 550W

Fungerar precis som det skall.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

asså, behöver man verkligen 460 W o 550 W o allt det där??

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk

det låter som det är väldigt litte problem mellan asus och antec men dom finns. jag ska nog köpa mig ett p150 ändå även om jag kör med ett asus m2m-e.

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
Är det bara med Asus moderkort dessa fenomen uppstår?

Så Gigabyte kort är gröna för antec?

Jag undrar lite samma sak...är dom nättaggen ok för andra moderkort?
Jag har Antec NeoHE 430 (Antec P150 chassi) och har haft små bekymmer med 2 olika ICKE asus kort, kan det månne vara nätagget som spökat/spökar även här?

MSI jag hade från början tappade usb portar och uppträdde allmänt konstigt av och till men enligt en RMA till komplett så var det inge fel på det.
Abit KN8 Ultra kortet jag har nu har tappat usb portar en gång men dock har jag problem att få igång maskinen om jag inte trycker på en tangent. (problemet finns beskrivet i en tråd här på forumet)

Bägge korten har Nforce 4 ultra chipset....

Permalänk
Medlem

Asus P5B Deluxe
Antec Phantom 500w
Funkar: Kanske?

När jag belastar datorn i något spel så får jag blåskärm efter 20min till 2timmar (varierar). Vet ej om det är fel på nätagget, har ganska krävande komponenter i t.ex (8800gtx) & cpu(E6600) vilket kanske är förmycket för nätagget? Står Driver_IRQL_Not_less_or_Equal på blåskärmen och jag börjar ge upp snart att hitta felet.

Om jag ej belastar datorn så får jag ingen blåskärm.

Visa signatur

Asus p5b-deluxe - 2gb ddr2 - Intel E6600@orginal - pov 8800gtx -

Permalänk

Moderkort: ASUS A8N-SLI DELUXE
Nätagg: Det som följer med Antec Sonata II

Efter ungefär ett halvår började datorn bara slockna vid slumpmässiga tillfällen. Fick nätagget utbytt till ett annat märke och nu fungerar datorn klockrent.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nyss byta nätaggregat och när jag kopplat klart allt och sätter igång datorn så går varken musen,tangentbordet, nätverkssladden eller skärmen igång. Problemet var kvar när jag testade o sätta i gammla nätaggregatet. De konstiga är att cd-romen och alla fläktar osv inkl. grafikortet är igång men inget man kopplar till moderkorter funkar.

Någon som vet vad problemet kan vara?

Är tacksam för alla förslag o råd