Permalänk
Medlem

Finna rätt minne, behov av expertis

Blir galen på att läsa alla tabeller hit, tester dit och guider lite varstans. De gör mig nämligen inget klokare tyvärr. Har även läst swecs FAQ:s och guider utan att det egentligen hjälpt mig något, mer än förkortningar. Jag vill uppgradera mitt minne (till totalt 2gb). Dual Channel är det som gäller antar jag. Hjälp mig nu att finna rätt!

Jag har...

Moderkort: Asus A8N-SLI (sen kan jag inte finna någon mer information. På corsairs kompatiblitetstest fanns nämligen bara "E", "Deluxe" och "Premium" med i listan).

CPU: AMD Athlon 64 3500+ (Venice).

Minnen: 2x512 (Specifikt: Kingston ValueRAM KVR400X64C3A/512 512Mb DDR-DIMM PC3200 400MHz CL3 184pin)

3-3-3-8-11 1T (Kan detta stämma? Skrev av vad CPU-Z visar, vet dock inte om jag skrev av det på rätt sätt)

Korta nybörjarfrågor:

1. Hur är mina nuvarande minnen rent generellt? Sägs de "suga", eller funkar de ok? Vad säker ryktena?

2. Kan man kombinera minnen som har tex CL 3 och CL 2,5?

3. Ska jag slänga de jag har åt h-e (om de nu är så dåliga, jag har ingen aning) och satsa på nytt? Eller helt enkelt köpa en/två stickor extra? Det är en ekonomifråga såklart, men min budget har trots allt gränser. Jag är egentligen bara ute efter att sätta i ett till och behålla de jag har.

4. Eftersom minneskontrollern ligger i processorn, varför kan jag då bara hitta kompabilitetstest som involverar ens moderkort?

5. [Om ni svarar ja på fråga 2]. Kan jag i stort sett leta upp vilket märkesminne som helst och ha fördelen på min sida att det kommer fungera? Det känns nästan som jag kommer få ett nej här såklart, men... arh!

6. Viktigaste frågan egentligen. Passar detta till mitt system?
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=1024TWX...

Mina ändamål: Spel, i stort sett. Mer minne är alltid ett plus vad det än gäller.
Mina krav: Har inga direkta. Är ingen överklockare. Det får dock inte vara vilket skit som helst.

Bring some clarity! Evigt tacksam för all hjälp jag får.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk

Svar

1: Du har enkla budgetminnen som funkar bra av ett känt märke.

2: Ja men båda minnena kommer att köras i cl3 dvs det långsammaste.

3: Du kan sätta i 1 eller 2 extra men då kommer du få lägre hastighet på dem. Först måste du ändra från T1 till T2 vilket försämrar prestandan lite. Sedan måste du troligtvis (står i manualen) sänka hastigheten på dem från 400 till 333 eller 266 vilket droppar presandan en hel del. Troligtvis behöver du 4 stickor för att få dualchannel. Kör du med 3 stickor får du (tror jag) bara singelchannel och det är mycket sämre.

4: Vet inte. Idag funkar de flesta minnen så kopabilitet med mobo är ganska ointressant.

5: Ja, men inte 100% säkert. Köper du nya 2 X 1gb så kan du ta nästan vad som helst. Köper du 2 till så skulle jag rekomendera att du köper 2 till av samma märke och modell för säkerhets skull.

6: Ja! Om du ska köpa 2 X 1gb så skulle den typen av minnen vara bra. Fast behåller du dina gamla som kör på 3 3 3 8 så finns det ingen anledning att köpa snabbare CL2 minnen eftersom de ändå inte kommer kunna köras snabbare än dina gamla. Det är att slänga pengar i sjön.

Mitt förslag är dessa (om du vill överklocka eller om du kan ställa in ddr500 (pc4000) i bios på din dator. Kolla det först. Skälet är att dessa är lika billiga som ddr400 minnen men betydligt snabbare: Corsair TWINX2048-4000PT

SHG länkarna funkar visst dåligt så du får själv söka vidare på namnet.

http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=350930

Kan du inte det eller inte vill överklocka så är dessa väldigt prisvärda: Kingstone KHX3200AK2/2G (HyperX)

http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=350938
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318258

Mitt förslag är alltså att du säljer dina minnen och köper 2 nya 1gb stickor istället.

Permalänk
Medlem

Tackar så jättemycket! Jag ska göra mig av med mina äldre och fixa fräscht från start. Kosta vad de vill nu, men jag måste helt enkelt ha bättre minnen. Ska kolla vidare genast när jag kommer hem.

Edit: Vill bara tillägga att jag köpte dom där Kingston från komplett.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower