skrivskyddad windows"partition" linux

Permalänk
Medlem

skrivskyddad windows"partition" linux

OK, nu har tiden kommit.... jag har precis börjat använda linux! och det fungerar kanon utom en sak som retar gallfeber på mej.

Jag kör dualboot med linux och windows eftersom jag måste ha windows installerat (skoldator). och då har jag upptäckt ett väldigt irreterande problem. Jag kan se och använda min windowsdisk i linux men inte skriva till den. Jag undrar fall det finns något lätt sätt att fixa det på?

Fall någon skulle vara nyfiken varför jag vill kunna skriva till windowsdisken är det för att lätt kunna föra över dokument eftersom jag inte ser linuxdisken i windows.

OBS: som jag nämnde tidigare har jag precis börjat med linux... så jag är ingen hejare på det!

//Micke

Permalänk

Det finns några ostabila drivrutiner för att kuna skriva till den, men då jag höll på kunde man sabba allt som fanns där, därför monteras den skrivskyddad.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Din Windows-partition har med största sannolikhet filsystemet NTFS och stödet för att skriva till NTFS-filsystem i Linux är högst experimentellt och instabilt. Aktivera INTE skrivstöd för NTFS om du är minsta lilla rädd om datat på din Windows-partition.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Ok, din windowsdisk är antagligen formaterad som NTFS och då oppför sig linux som det är tänkt. Den kan nämligen bara läsa från NTFS men inte skriva till den. Det finns visserligen experimentella drivrutiner som gör att du kan skriva till en NTFS partition men det är rätt osäkert nu. Kan vara lätt att sabba något.

Det enklaste för din del vore att antingen skapa en FAT32 partiton, den kan både windows och linux läsa & skriva till.

Eller så kan du använda ett windowsprogram som tillåter dig att läsa ext2/3 partitioner. (ext2fsd)

Här: http://sourceforge.net/projects/ext2fsd

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

OK, Tack så mycket allihopa...

får se fall man gör en liten fat32 partition då

Permalänk

Läste för en minut sen in datormagazinet att dem har lyckats fixa bättre stöd...
www.linux-ntfs.org tror jag adressen till projektet var.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

O_o

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk

Vill du kunna skriva till NTFS-partitioner i Linux så bör du använda NTFS-3g. Det är ett filsystem implementerat i FUSE (File System in User Space). Sök på nätet efter FUSE och NTFS-3g.