Nu ska jag byta över till Linux, och stanna där! Behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

Nu ska jag byta över till Linux, och stanna där! Behöver hjälp.

Har flertalet gånger lagt in Linux för att börja köra det men har efter bara några dagar tröttnat och bytt tillbaka. Jag skulle tro att det kanske beror på att distributionerna jag valt, Debian och Slackware kan ha varit för svåra för att börja med och man tröttnar fort?

Så nu tänkte jag fråga, vilken linuxdistribution bör jag välja att börja med? Gärna någon lite lättare så man kommer in i det ganska fort, och så kan jag byta över till någon mer "avancerad" senare.
Har bestämt mig den här gången för att jag ska gå över och sedan inte byta tillbaka

Permalänk

Varför söker du inte? Det finns massvis med trådar där personer ställer samma fråga.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Säger samma sak... Men för att vara lite hygglig kan jag väll svara

En av distarna som rekomenderas här på swec är ubuntu. Vilket är debian baserat, så du får ett underbart pakethanteringssystem (stavning?). Nämligen APT.

Men egentligen är det svårt att rekomendera en dist till folk eftersom man inte vet hur pass vana dom är att konfa saker och ting. Men Debian eller ubuntu är dom distarna jag rekomenderar.

Suse har jag aldrig provat så på den fronten kan jag inte uttala mig.

Fedora har jag däremot provat en heldel. Men upplevelserna där ifrån va inte så roliga. Pakethanteringssystemet va helt ok i min mening, men om du tar standard installation får man på tok för mycket program som man inte behöver.

Mvh Simon U

Permalänk
Medlem

En annan trevlig är Mandriva Linux.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Gentoo är också mysigt.

Men skippa det om du inte orkar läsa manualer, eller sitta och confa i några dagar, eller verkligen lära dig linux

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Mitt tips Open Suse!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Ubuntu helt klart. Finns nog ingen lättare GNU/Linux-dist... Finns sjukligt äckligt mycket hjälp och ett enormt forum som har svaren på nästan alla frågor...

Permalänk

Även jag rekommenderar Ubuntu, det går väldigt fort att få igång ett användbartsystem eftersom det mesta "just works".

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Gentoo är nog inget val om jag måste konfa ett par dagar.
Sökte lite nu med och verkar som många andra också rekommenderar Ubuntu, så får nog bli den att börja med tills jag satt mig in i linux och åtminstone lärt mig allt grundläggande, så får jag gå över till någon mer avancerad dist senare.

När jag installerar Ubuntu, följer det med någon GUI i det? Vet att jag kört med fluxbox tidigare i debian o slackware. Om det följer med, vilken bör jag köra då?
Och är det något mer jag bör tänka på innan jag installerar det?
Finns det i 64 bitars version? Har en Amd 64 nämligen.

Permalänk

Kör du Ubuntu får du Gnome som standard, kör du Kubuntu får du KDE och om du kör xubuntu får du XFCE. Men oavsett vilket variant du väljer kan du installera vilken fönsterhanterare som helst. Ubuntu har i stort sett samma paketutbud som Debian.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Det enda du behöver kunna när du installerar Ubuntu är ditt namn och var du bor. (Och det vet du förhoppningsvis) Måste iofs välja partition också...

Permalänk
Medlem

Hehe, okej
Partioner, behöver jag en för systemet och en för swap?
Vilken bör jag välja att ha för systemet?

Permalänk

Du kan få det guidat... men säg så här. Har du 1GB minne så sätt swap på 1GB... Mer behövs ALDRIG... (Inte vad jag märkt med 512MB ram)... Sen resten på system... Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem

Okej, sitter med 3GB ramminne just nu, men räcker med 1GB swap iaf?
Och, vilket filsystem bör jag sätta på systempartionen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChRiiLLe
Okej, sitter med 3GB ramminne just nu, men räcker med 1GB swap iaf?
Och, vilket filsystem bör jag sätta på systempartionen?

Beror på vad du skall göra, men eftersom du inte skriver ut några speciella behov så bör det räcka alldeles utmärkt.

Liksom ovan gällande filsystem (inga behov utskrivna), så rekommenderar jag ext3 eftersom det är ett av de bäst testade allround-filsystemen.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du också skapar en /home partition. Det är bra att ha sitt användardata skill från systemet.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Sådär, nu är det installerat och klart.
Körde en 10gb för / och 2gb för swap och resten för /home.

Det jag undrar nu är om jag borde ställa in något speciellt, för att t.ex. få det säkert?

Permalänk

Säkert mot vad?

Permalänk
Medlem

De flesta linuxdistributioner är relativt säkra redan från början eftersom det inte ligger en massa tjänster och lyssnar på särskilda portar som i Windows.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

shad0w: Det var det jag tänkte på.. Tack så mycket

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChRiiLLe
shad0w: Det var det jag tänkte på.. Tack så mycket

Du är säker på samma sätt som en fisk i ett fiskstim om inte annat. Varför skulle någon välja ut just DIN dator för ett angrepp? Så värdefull är nog inte den information du har. Men ja, Linux är rätt säkert redan från början.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

http://www.howtoforge.com/ Där finnes det lite olika guider. Där hittade jag hur man satte upp en AD med samba etc. Klart värt en koll.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Gentoo är också mysigt.

Men skippa det om du inte orkar läsa manualer, eller sitta och confa i några dagar, eller verkligen lära dig linux

Du glömde "...eller inte orkar vänta på att vartenda litet paket ska kompileras"...

Permalänk
Inaktiv

Ubuntu är debian med gui enligt mej. (även om det redan fanns)
Fråga om de sakerna som du stöter på och använd ubuntus egna community flittigt så vi får se ännu en nöjd linux användare bland oss

OffTopic:
Vad är det där för ett påhopp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Du glömde "...eller inte orkar vänta på att vartenda litet paket ska kompileras"...