Fil/webserver FreeBSD eller Linux?

Permalänk
Medlem

Fil/webserver FreeBSD eller Linux?

Hejjsan alla kunniga här kommer lite frågor från en Linuxoskuld!

Har planer på att köra en filserver med antingen Linux eller FreeBSD från ett CF-kort på en PIII med två stycken 250gigs SATA-diskar i raid1.

Vad tycker ni är lämpligast i operativväg om jag vill kunna kontollera datorn via det lokala nätverket från min winXP burk, typ kolla status, temp, load och sånt (kommer att stå ovanpå en garderob)?

Vill även kunna köra webserver så att man kan visa bilder på ungarna för släkt och vänner via internet när man är på semester. Samt lagra lite film och annat kul till mediacenter inne i vardagsrummet.

Naturligtvis skall det vara bra säkerhet på allt oxå.

Visa signatur

Nybörjarmoddare!

Permalänk
Medlem

FreeBSD om din hårdvara stöder det. Egentligen är det en smaksak, men FreeBSD är säkrare och jag tycker att det är lättare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
FreeBSD om din hårdvara stöder det. Egentligen är det en smaksak, men FreeBSD är säkrare och jag tycker att det är lättare.

Och jag tycker tvärt om. Som sagt är det en smaksak men tänk på att linux är större och utvecklas snabbare samt har mer dokumentation. FreeBSD lär dock vara lite säkrare

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Absolut inget fel med FreeBSD, testa det, ta i värsta fall linux om FreeBSD inte funkar

Visa signatur

mirkk

Permalänk
Medlem

Jag gillar FreeBSD väldigt, då det känns mycket seriösa och mer genomtänkt.

Jag stod i val o kval när jag skulle installera min filserver, men de föll på Linux eftersom det verkade sig fungera bättre på VIA Epia platformen, och det stödjer ReiserFS och LVM som jag gillar så. Men jag hade nog lika bra kunnat köra FreeBSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
Och jag tycker tvärt om. Som sagt är det en smaksak men tänk på att linux är större och utvecklas snabbare samt har mer dokumentation. FreeBSD lär dock vara lite säkrare

FreeBSD är inte automatiskt säkrare. Det beror mycket på vad man installerar, hur man konfigurerar det, osv osv. Det krävs att man vet vad man pysslar med för att hålla en server säker. Man kan inte bara installera och sen glömma bort den, och man bör hålla ett vakande öga på uppdateringar och versioner av daemons som körs offentligt.

Vad gäller vilket som är bättre anser jag det vara en totalt subjektiv fråga. Jag föredrar själv Linux-system men det är primärt för att jag är van vid dem efter 12 års erfarenhet. Detta betyder dock inte att BSD-system är "sämre", jag har kört många BSD-varianter och alla har sina respektiva för/nackdelar. Dock har Linux den fördelen (såväl som nackdelen) att saker utvecklas i ett högre tempo, sen får man själv avgöra om det är bra eller dåligt.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
Och jag tycker tvärt om. Som sagt är det en smaksak men tänk på att linux är större och utvecklas snabbare samt har mer dokumentation. FreeBSD lär dock vara lite säkrare

I just FreeBSD's fall så är dokumentationen en styrka. Det finns hur mycket som helst, och till skillnad från Linux så är mycket dessutom välskrivet.

När det gäller frågan om huruvida Linux utvecklas snabbare än FreeBSD så är det säkerligen sant på ett generellt plan, men om man ser till individuella projekt så finns det många ställen där FreeBSD ligger både jämsides och före Linux i utvecklingen.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Linux Debian FreeBSD krånglar ofta med hårdvara och så kan du få mer hjälp med Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
Och jag tycker tvärt om. Som sagt är det en smaksak men tänk på att linux är större och utvecklas snabbare samt har mer dokumentation. FreeBSD lär dock vara lite säkrare

Kvantitet slår inte kvalitet när det gäller dokumentation.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag är inte särskilt dokument-kåt som många andra.
Jag vill bara ha svar snabbt på mina frågor, och då är FreeBSD's handbok väldigt väldigt bra.

Linux är så jäkla utspritt över hela nätet, vilket känns tröstlöst i många lägen.

Jag tycker de båda har samma ändamål, på olika sätt bara. Men de två fullgoda alternativ. I mina ögon känns FreeBSD "seriösare" och Linux "finessigare" typ.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
FreeBSD krånglar ofta med hårdvara och så kan du få mer hjälp med Linux

Definiera ofta. Killen ska köra en server och då fungerar 95% av all nödvändig hårdvara på marknaden om man håller sig till i386 och amd64. Webbkameror och annat tjafs är det sämre med hos FreeBSD, men nu var det ju inte det saken gällde...

Vill man ha hjälp så finns det utmärkta mailinglistor och forum, fyllda med hjälpsamma användare och utvecklare.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

FreeBSD helt klart.Med FreeBSD får man en fullgod dokumentation, ett väldigt säkert OS, samt väldigt stabilt och en bra och stabil TCP/IP-stack.

En stor del i valet är ju också en helt enkel smaksak. Om man t ex gillar pakethanteringssystemet, hur man confar systemet etc.

Linux är väll inte direkt osäkert, men det kommer hela tiden ut massor av hål till linuxkärnan medans det är extremt sällan något sådant kommer ut till FreeBSD.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Definiera ofta. Killen ska köra en server och då fungerar 95% av all nödvändig hårdvara på marknaden om man håller sig till i386 och amd64. Webbkameror och annat tjafs är det sämre med hos FreeBSD, men nu var det ju inte det saken gällde...

Vill man ha hjälp så finns det utmärkta mailinglistor och forum, fyllda med hjälpsamma användare och utvecklare.

jag har installerat freeBSD en gång och haft mycket problem med boot dessutom så har jag sett mycket trådar om folk som har problem.

men vist han kan säkert få det bra med FreeBSD men ska man vara på den säkra sida så ska man välja Linux.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
jag har installerat freeBSD en gång och haft mycket problem med boot dessutom så har jag sett mycket trådar om folk som har problem.

men vist han kan säkert få det bra med FreeBSD men ska man vara på den säkra sida så ska man välja Linux.

Du har haft problem med FreeBSD en gång och du har "sett" mycket trådar om folk som har problem med FreeBSD. Valde du att ignorera alla problem som folk har med Linux då, eller hur tänkte du?

Det finns mängder med hårdvara som inte fungerar till Linux, så på den säkra sidan lär han ändå aldrig vara.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Det finns mängder med hårdvara som inte fungerar till Linux, så på den säkra sidan lär han ändå aldrig vara.

vilka "mängder hårdvara" är det som inte fungerar till linux? det enda jag kan komma på just nu är creative x-fi ljudkorten annars så funkar det mesta.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
vilka "mängder hårdvara" är det som inte fungerar till linux? det enda jag kan komma på just nu är creative x-fi ljudkorten annars så funkar det mesta.

Är du inte medveten om att merparten av all nyproducerad hårdvara idag kommer med drivrutiner för Windows? Det finns alltså en tidsram där hårdvara inte har stöd i Linux, oavsett om du vill inse det eller inte.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"