Aiseek Intia, världens första AIPU?

Permalänk
Melding Plague

Aiseek Intia, världens första AIPU?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kan vara bra i framtidens spel. Men inte idag.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Precis.

Haha, Aiseek... uttalas lika som mitt nick på Xbox Live. iSeeK

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

det skulle fan behövas i spel som laggar på alla datorer.. som tex AoE

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Haha, snart är CPUn överflödig då alla dess uppgifter är övertagna av ett ton funktionsspecifika processorer

Nämen som sagt i framtiden kanske ett sånt här kort kan vara bra men då ser jag gärna en fusion mellan t.ex Aiseek och Ageia som släpper ett kombokort till reducerat pris Ett "gamercard"

Permalänk
Medlem

Men herregud .. det hä är bara överföldigt. Det här borde CPUn ha hand om och grafikkortet kan ta hand om fysik. Flerkärnighet är lösningen ... Om det fortsätter såhär kommer vi väl ha 22 olika kort i datorerna ...

Permalänk
Medlem

Integrera i processorn för bövelen!

Permalänk
Medlem

Risken är att man blir tvungen att använda ännu ett kort, detta kostar som ett grafikkort.
Nej tack, men integrerat eller annan lösning är toppen

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem

skoj me massa kort:D

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Integrera i processorn för bövelen!

Lösningen stavas CELL

Permalänk
Medlem

Det här ser intressant ut för MMOs. Förenklar lite för utvecklarna att sätta upp större världar där mycket av AIn kan styras från serversidan. På anvädarnivå tycker jag att det här ser måttligt överflödigt ut.Möjligtvis om den blir billig och kan integreras i ett grafikkort.
Kanske för robotteknik? Nu är "Judgement day" nära

Visa signatur

"Jag har funnit det"

Permalänk

Hur onödigt det än verkar, visst f*n är det coolt

Permalänk
Medlem

Istället att CPU:erna hade haft många fler kärnor istället och att programmen då delade upp arbetet bättre mellan dom så hade detta kort inte behövts existera.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

HAha vart ska allt detta sluta? ett instickskort som spelar spelen åt en

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk

CPU:er har flera kärnor och det här kortet behöver inte existera...

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

Ser inte heller någon poäng med det här kortet, verkar snarare som om dom försöker samla pengar nu när AEGIA är på modet än att det verkligen kommer ett kort.

Permalänk
Medlem

ja.. om det blir riktigt lyckat och kortet kostar 500 kr så kan jag skaffa ett, samma sak med PhysX kortet. 500 spänn..

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Väldigt tveksam till att det här ska behövas, mycket av detta kan redan befintliga enheter lösa hyffsat bra. De mesta av exemplena de angav är beräknas väl med vanliga matriser vilket dagens grafikprocessorer är bra på att hantera.
Som tidigare sades i tråden, vore bättre om spelutvecklarna lärde sig hantera dagens flerkärniga processorer först och grafikkretstillverkarna borde kunna fram ett standard-api för att utnyttja resurser i grafikkretsarna till att göra beräkningar bättre.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Men vänta nu...
Vi har grafikkort med enorm prestanda.
Vi har ljudkort som ska öka fps.
Vi har fysikmotorer.
Vi har nätverkskort med egen kärna.
Nu har vi instickskort för AI.

Vad ska dom hitta på härnäst för att skinna oss på pengar?

Permalänk
Medlem

Ne fan gammla dostiden när flygsimulatorerna gick att köra flytande i 800x600 på en Pentium 166Mhz med 32Mb EDO ram och spelet facktiskt såg relativt bra ut och desutom uppförde sig realistiskt typ F22 ligtning 2 om någon lirat det förutom jag. Fins massor med spel som ser bra ut gämfört med vad dom kräver som flyter på skitdatorer enbart på CPU:n. Klart dom inre går att gämföra med dagens spel men kollar man Grafik VS Datorkraft å då menar jag all kraft så skulle jag starkt tippa på att dagens datorer har mckcet oytnytjad kraft mot för 8-9 år sedan. Tror optimerigen har åkt åt helvete delvis pga att det är fler komponenter inblandade och störe variation på dom. För hägde mycket bara på CPU:n å grafikkort hade inte så stor betydelse eller RAM minnets hastighet och mägden behövde inte heller vara överflödigt mycket.

Ska man ha grafikkort nu för 6-12K i SLI sedan fysikort för 3K och nu nåt me kort för troligen 6K och sedna quad core processor för 6-9K? Dagens processorer etc utnytjas ju itne ens till fullo dual eller kommande quad fins ju massa kraft över.

Permalänk

Tja, Jag har inget problem med ett extra kort. Jag vet inte riktigt vad ni tänker på när ni säger: "Integrera det i cpu ffs". Tror inte det är så jävla lätt att bara bygga en ny processor så där. Fast jag tror inte det dröjer föränns det fins integrerat i diverse saker.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Välkomen skynet

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X | ASUS ROG STRIX B450-F | 2x8Gb | GTX 1070 | 2x2209WA, 1xVG258QR

Permalänk
Medlem

En graftraverseringsoptimerad processor på ett instickskort. Låter väl skapligt. Det går väl att skapa massvis med processorer som sköter diverse operationer avsevärt bättre än CPU:n. (ljudkort, nic:s, etc). Någonstans så kommer ju en jämnvikt att råda mellan den extra prestandan och pris/komplexitet. I dagens läge ligger ju denna (och fysikkort) utanför, då väldigt få har användning för dem. Om fem, tio år kanske saken är helt annorlunda.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Dom borde iaf integrera sånt här i ett fysikkort eller nått.
Aja, det ser ljust ut för framtidens spel iaf, lär ju bli rätt så äckligt realistiskt alltså!
*längta*

Permalänk
Medlem

Dålig lösning att låta en processor sköta AI:n. Kan dom inte använda hjärnor istället?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

Typ man bygger en dator... å märker att AIn i sina spel är otroligt dumma... hoppsan, glömde sätta i AI-kortet.. Klantigt... lol

Permalänk
Medlem

Dual-core och flertrådad programmering borde ju räcka för att kräma ur lite extra ur det som finns idag... får väl se vad som händer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gagoff
Dual-core och flertrådad programmering borde ju räcka för att kräma ur lite extra ur det som finns idag... får väl se vad som händer

Instämmer. Nu när det råder fullt krig mellan AMD och Intel som slänger en jäkla massa cpu kraft i folks händer och båda är på väg över till fyra och fler kärnor tycker jag det verkar lite onödigt med extra kort. En kärna sköter fysik, en AI, en annan ljus, och sista gameplay skulle kunna vara nåt. Prollarna kommer men dessvärre verkar det som att utvecklarna inte hänger med. Iofs förståligt, finns ingen majoritet som kör mer än dual idag. Får bli att vänta till framtiden.

Permalänk

mjukvaran sätter stopp på flera punkter... dock kanske detta kort kan användas i äldre burkar då man inte vill uppgradera?

för annars är det ju ett bra steg för att fysiken på ett "sever/multi"spel ska rulla bättre

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Ne fan gammla dostiden när flygsimulatorerna gick att köra flytande i 800x600 på en Pentium 166Mhz med 32Mb EDO ram och spelet facktiskt såg relativt bra ut och desutom uppförde sig realistiskt typ F22 ligtning 2 om någon lirat det förutom jag. Fins massor med spel som ser bra ut gämfört med vad dom kräver som flyter på skitdatorer enbart på CPU:n. Klart dom inre går att gämföra med dagens spel men kollar man Grafik VS Datorkraft å då menar jag all kraft så skulle jag starkt tippa på att dagens datorer har mckcet oytnytjad kraft mot för 8-9 år sedan. Tror optimerigen har åkt åt helvete delvis pga att det är fler komponenter inblandade och störe variation på dom. För hägde mycket bara på CPU:n å grafikkort hade inte så stor betydelse eller RAM minnets hastighet och mägden behövde inte heller vara överflödigt mycket.

Ska man ha grafikkort nu för 6-12K i SLI sedan fysikort för 3K och nu nåt me kort för troligen 6K och sedna quad core processor för 6-9K? Dagens processorer etc utnytjas ju itne ens till fullo dual eller kommande quad fins ju massa kraft över.

Cirka 20 stavfel plus annat knas.