Permalänk

Länge leve processorn!

Jag tänkte att det kunde vara kul med en liten gissnings-tråd här. Mellan tummen och pekfingret, hur länge tror ni att era processorer kommer att leva? Eller om jag ska formulera om frågan: Hur länge tror ni att era processorer kommer att hänga med i modern tid?

Alla andra delar i datorn kan man byta ut, men om man skulle ge fan i att röra processorn.. tror ni då att te x en 3700+(2,2) skulle kunna leva 5 år? eller kanske 7år? Eller skulle man behöva byta ut den inom loppet av 12 månader?

Visa signatur

Pints of Guinness makes you strong.. oh, and YOU look like I need a drink.

Permalänk
Hedersmedlem

Som mycket annat beror det ju på användningsområdet.
Jag har i en server som går 24/7 en P1 mmx 233 mhz. Den modellen lär väl vara ca 10 år gammal nu (iaf 9).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Rent allmänt så brukar man ha en processor i ca 2-3 år ialla fall om man spelar och vill hänga med någolunda.

Permalänk

3 år ca, köpte min 2400+ för 3 år sedan, duger bra fortfarande

Visa signatur

XPS 1330 -:- T5550 -:- 3 gig ram

Permalänk
Medlem

Det som skulle kunna "döda" många processorer idag är ifall allt nytt skulle skrivas flertrådat, så att vi med singlecore skulle få ett helvete att köra grejerna med hyfsat flyt, men men, den dagen, den sorgen

Min Opty 146 @ 2740 MHz duger gott än så länge

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

tror min x2 kommer leva en bra stund..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Har kört min 2500+ barton sedan 2003-2004 och har inga planer på att byta ut den.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk

Min morsa har en gammal 500MHz Athlon Slot A. Processorn i sig är väl halvbra i dagens läge om man säger så men i och med att den har hyfsat mycket minne (512Mb) och en ny snabb hårddisk så rullar den på riktigt bra. XP flyter på och program startar hyfsat snabbt. Går att spela en hel del spel också även om de nyaste är lite kinkiga. Datorn fungerar med andra ord till en hel del saker även om processorn är från 1999.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk

Tror jag kommer att köpa ny dator nästa år. Så får dom delarna jag har nu bli delar till htpc eller nåt.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

hade en 3200+ som fungerade utmärkt, har köpt en 3800+ nu, som fungerar skit har fått en sämre dator med bättre mobo o CPU:( så de får väll bli till o köpa nytt igen om inte nån här på sweC kan hjälpa mig

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Sitter hemma med en XP2400+ som jag byggde i januari 2003 och den fungerar klanderfritt, förväntar mig inget annat än att den ska kunna jobba vidare väldans många år innan den lägger av, långt innan dess lär den ju ha gått i pension.

Visa signatur

Så mycket saker att köpa, så lite pengar att köpa dom för...

Permalänk
Medlem

Det enda som har gått sönder för mig genom alla PC-datorer sen 1997 är tre hårddiskar och ett grafikkort; har alltså ett gäng prollar som alla fungerar men man har ju tröttnat på att använda dom och har inte plats för en massa datorlådor ala serverpark i hemmet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Processorn i min Ultra 1 från '95 lever fortfarande, och processorn i min gamla Alpha var det inget fel på när jag gav bort den förra året, 12 år gammal.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN
Har kört min 2500+ barton sedan 2003-2004 och har inga planer på att byta ut den.

Japp, samma här....! Min 2500+ är helt stabil i 2,37 Ghz med en luftkylare för 149:-... Kommer att sitta på den i ett år till iaf...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nightdriver
Japp, samma här....! Min 2500+ är helt stabil i 2,37 Ghz med en luftkylare för 149:-... Kommer att sitta på den i ett år till iaf...

Vad får du i superpi? (Bara nyfiken)

Permalänk

Efter alla nya conroer har min opteron 165@2500mhz kännts segare och segare.

Permalänk
Medlem

tror lätt att Barton prollen är den bästa som har gjorts, har själv en 2500+ vet ej vad den klarar men den duger till wow och wc3 iaf med bra moderkort och minnen....
amd ftw!

Permalänk
Medlem

Att jag inte behöll min 8086'a .....

Men man har ju kvar en P60, den första som kom ut.
12000 Kr kostade 16 MB på den tiden .....

Undrar vad den har för pi rating

Permalänk
Medlem

Brorsan kör på min gamla 1700+, 1 gig ram, lite överklockning och ett 6800xt så funkar den till alla spel idag.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Hjälpsam

Frågan är ganska orelevant då slla har olika krav på processorns prestanda och användingsområde.

Det säljs fortfarande en hel del 486or i industriellt syfte tex.

Själv behåller jag hårdvara ca 10-18månader eller så för att ha ett någorlunda andrahandsvärde på dem som gör att uppgraderingarna per år inte blir så dyra. Jämfört med att köra en helt ny topoftheline burk vart 3e år tex.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Vad får du i superpi? (Bara nyfiken)

48 sek.
Inte så imponerande...!
Själv då?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nightdriver
48 sek.
Inte så imponerande...!
Själv då?

Det är ju en bra tid ....Sj så får jag 34sek en amd SD3700+(@2,8ghz) Jag har varit nere på 30sek när jag körde prollen i 3,1ghz fast då låg mina minnen i 266mhz bara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Det är ju en bra tid ....Sj så får jag 34sek en amd SD3700+(@2,8ghz) Jag har varit nere på 30sek när jag körde prollen i 3,1ghz fast då låg mina minnen i 266mhz bara

SD? Är det San Diego-kärnan? Hur är den jämfört med Venice?
Har funderat på att köpa denna processorn....

Venice 3500+

Permalänk
Medlem

Jag hade en P 200Mhz MMX från 97 typ rullandes som router i några år sedan bytte jag processorn för några år sedan till en K6-2 450Mhz som jag tog av HIS:en på och smackade i på multiplicerare 2 då K6-2 av senare model tar det som 6 så blev det 6x66 = 400Mzh dock var 2.8V det lägsta moderkortet kunnde ge och 2.6V och över är skadlig nivå enlig AMD:s datablad men den går än efter i alla fall 2 år 24/7 rullande lika stabilt utan nån krash som jag kan minnas i alla fall och den kompilerar minst 2 gånger så snabbt som den gammla processorn

Men burken fyler 10 år typ 2007 skulle jag tippa på men den rullar och gammal P 200Mhz MMX fins i reserv plus att jag har en liknande burk med P 200Mhz MMX liggandes som fungerar med dock inte kört med den så mö sedan jag fick den för ett par år sedan men den har gått en del innan dess vet jag.

En processor ska väll hålla i alla fall 10 år under normala förhållanden.

Kan tilläga att jag har kopparkylare pleterad i guld. gammal Zalman 3100G kylare md 92mm fläkt till den övervoltade K6-2 propen och även för å kyla ner strömförsörjnigen som inte ricktigt var designad för å ge så mö effeckt Blir brännhet utan acktiv kylning hehe.

Permalänk

Kör själv med en Xp1700 som tuffar i 2,4Ghz med en enkel billig fläkt och ett ATI 9700Pro, 1Gb minne, allting var nytt på marknaden när jag köpte sakerna, så jag vet inte hur många år sen det är hehe

Men den funkar fint, dock vill man alltid ha snabbare

// Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbullen
Kör själv med en Xp1700 som tuffar i 2,4Ghz med en enkel billig fläkt och ett ATI 9700Pro, 1Gb minne, allting var nytt på marknaden när jag köpte sakerna, så jag vet inte hur många år sen det är hehe

Men den funkar fint, dock vill man alltid ha snabbare

// Peter

Vafasen...jag har ju en 1700+ som frugan brukar surfa på...hmm
(Packard-bell 5-6 år har den gått...med samma 40GB HDD)
Kanske dags för ett litet klockningsäventyr med den då.
Nån som har ett bra tips på ett mobo för en sån propp som klockar bra?

Mvh

Edit/
http://www.webhallen.com/prod.php?id=54785
Kan det vara något?