Problem som har svårt att bestämma sig!

Permalänk

Problem som har svårt att bestämma sig!

Hejsan!

Är en ägare av hemmabygge ala Mattias som består av:
AMD Athlon 64 3500+ S939 Winchester
1024mb ram (PNY 512mb PC3200 x2)
ATI Radeon x800XL PCI-e 256mb
Asus A8V-E Deluxe
http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=15&l3=143&model=37...

Mitt problem är att idag när jag startade min dator så lät det som den bootade om sig själv gång på gång och efter kanske tre fyra "prepost reboots" så fick jag ett felmeddelande med fem korta pip. Enligt BiosCentral (http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm) så hade någon lagt till ett förslag på vad det kan vara då den piper just så, dvs att bioset är korrupt men jag har inte flashat om bios på ganska länge då Asus inte släppt någon ny version av mitt bios samt att jag inte haft något strömavbrott eller annat som kan orsaka korrupt data.

Tänkte att det kanske var ramminnet som har gett upp av någon anledning så jag drog ut ett av dem för att testa. Då fick jag helt plötsligt ett nytt felmeddelande, ett långt och två korta.
BiosCentral tyckte att de pipen var det mitt grafikkort som bråkar så jag tänkte jag rycker ut det och kollar om jag får felmeddelande om att jag inte har något kort i alls. Men så var inte fallet, då fick jag de fem korta pipen igen (som jag inte har en aning om vad de betyder förutom den korrupta bios teorin.)

Mina temperaturer har alltid varit under 45grader idle på cpu och något liknande på gpu så det är knappast överhettning.
Jag brukar alltid hitta vad det är för fel men idag så jag inte har några PCI-E leksaker eller andra minnes stickor eller andra PSU:er så kan jag inte direkt felsöka.

Har även testat att bara starta datorn med det nödvändigaste dvs grafikkort, minne, cpu och moderkort men det var samma sak (1 långt pip och 2 korta respektive 5 korta).

Hoppas jag beskrivit problemet tillräckligt och att någon har något förslag på vad jag kan göra för att sparka igång maskinen igen

Datorn fungerade klockrent igår och det hade den gjort i månader fram tills nu.

Lösning:
Det visades sig att mitt grafikkort lagt av av någon anledning så ett nytt är inhandlat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Testa med att nollställa bios, bygla för CMOS reset (ev. ta bort batteriet isamband med byglingen).

Kolla i manualen för moderkortet.

Mät spänningen på CMOS batteriet också (när den sitter i kortet, och är s.a.s belastad).
Mät mellan toppen på batteriet och en av moderkortsskruvarna (i.e jord)

Det skall vara ca 3.1 Volt, är den inte det så köp ett nytt.

Det skall gå att få igång utan att batteriet sitter där, men all data försvinner vid omstart.

Permalänk

Jag har resettat bios via CMOS bygeln men det blev ingen som helst skillnad.
Har tyvärr ingenting som jag kan mäta spänningen med.

En teori kan vara då det var strömavbrott här där jag bor för några dagar sen så tog mitt moderkort skada av någon anledning och så bröt det ut idag. Snackade med en kille förutom det och han misstänkte att det kunde vara så.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A