Permalänk

Ubuntu - för mycket skräp

ok jag säger inte att linux e skräp men pga att jag e en nybörjare på linux så vet jag inte riktigt hur jag ska göra : /

när jag kör installationen (nyaste versionen från ubuntu) så får jag inte upp någon meny där jag kan välja vad jag vill installera utan installationen bli klar och jag får installerat en massa program som jag inte vill ha, sen så när jag ska försöka avinstallera dem får jag upp en "varning" där den vill ta bort "ubuntu-desktop".

jag skulle ungefär bara vilja ha "brandväggen" en webläsare + de nödvändiga drivrutinerna med kontroll panellen och ljud och skrivare högtalare altså just det som får linux att fungera, inte ett irc prgram ett bild prgram etc

Permalänk

Vill du bara installera program själv skulle du kört en server installation. Installerar du desktop-varianten får du med ett axplock med program.

Vill du ta bort ett program gör du som du säger, att den varnar om att ubuntu-desktop försvinner ska inte göra något. Det betyder bara (i princip) att du har standard-utbundet installerat på din dator. Vill du ha tillbaka standardutbudet installerar du bara ubuntu-desktop igen.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Att ta bort ubuntu-desktop gör inget, det är bara ett "meta paket", dvs det beror på alla paket som installeras per default.

Vill du ha en mer 'clean' installation kan du köra på debian netinstall eller archlinux's base cd. Då får du bara ett bas-system där du senare kan installera det du vill ha. Det kan dock vara lite svårt om du just börjat med linux, men absolut inte omöjligt.

Permalänk
Medlem

som sagt så måste du ha server CDn och sedan installera allt för han.

men skulle jag var dig så skulle jag köra Debian med fluxbox

Permalänk
Medlem

Server installationen installerar dock numera serverpaket, och inte bara ett bas-system

Permalänk
Medlem

Strunta i det meddelandet. Din dator kommer inte sluta fungera på något sätt.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=90755

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Ah tack, installerade ubuntu server igår och fick med massa program som är helt onödiga i min mening. Dags för rensning!

Permalänk
Medlem

Vore det inte rätt dumt att ta bort ubuntu-desktop? Antar att dom lägger till och tar bort paket där för att bestämma vad som är Ubuntu-upplevelsen. Vilket betyder att du kommer vara kvar på dappernivå i funktionalitet när du uppgraderar nästa gång.

Men alltså vad är problemet egentligen? En gig hårddisk kostar två spänn nuförtiden. Det är dumsnålt att hålla på och klaga på att du har ett par program du inte behöver installerade. Ännu mer när det är program faktiskt fyller en funktion. Spelen kan jag förstå, de gör inget, men dom tar ingen plats.

Ifall du vill snacka om hur optimerat och avskalat och minnessnålt ditt linux är kan du väl bluffa lite och ta bort dom ur menyn med Alacarte?

Låtsasproblem säger jag. Se det på det stora hela istället, på det här sättet lär du dig inget.

Permalänk

http://ubuntu-se.org/Wiki/Ladda_ner_Ubuntu

Alternativ installation finns med.
Det är inte live-cd då.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klaar
Vore det inte rätt dumt att ta bort ubuntu-desktop? Antar att dom lägger till och tar bort paket där för att bestämma vad som är Ubuntu-upplevelsen. Vilket betyder att du kommer vara kvar på dappernivå i funktionalitet när du uppgraderar nästa gång.

Men alltså vad är problemet egentligen? En gig hårddisk kostar två spänn nuförtiden. Det är dumsnålt att hålla på och klaga på att du har ett par program du inte behöver installerade. Ännu mer när det är program faktiskt fyller en funktion. Spelen kan jag förstå, de gör inget, men dom tar ingen plats.

Ifall du vill snacka om hur optimerat och avskalat och minnessnålt ditt linux är kan du väl bluffa lite och ta bort dom ur menyn med Alacarte?

Låtsasproblem säger jag. Se det på det stora hela istället, på det här sättet lär du dig inget.

Seriöst, program man aldrig använder vill man inte ha på datorn.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Program som aldrig används påverkar ju inte ditt systems prestanda om man inte har väldigt begränsat diskutrymme. Min Gimp installation tar t.ex. upp hela 25 Mb! Hemskt mycket..

Men det är väl en smaksak, orkar man sitta och plocka bort program från default installationen så visst. Men den reella effekten på systemet blir i princip bara att lite ikoner försvinner från menyn.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Ett par hundra MB i onödiga program kan göra en del skillnad på ett system med lite utrymme. Min laptop t ex rymmer bara 30 gig och då ska jag ha Windows på en del av det. Brukar alltid ha ont om utrymme.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?