Ati släpper Windows Vista-drivrutiner

Permalänk
Melding Plague

Ati släpper Windows Vista-drivrutiner

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande. Undrar om vista blir något och ha då de väl släpps..

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Då Microsoft .net 3.0-programvaran är integrerat i operativsystemet (kallades Winfs tidigare)

WinFX hette den väl ändå?

Hade inte ATi redan drivrutiner ute till Vista? Eller är dessa skarpa versioner och ej beta?

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk

vista kommer nog inte vara något att ha förens om 3-6 månader då de största buggarna är fixade ... jag kommer iaf köra med xp ett bra tag till iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

winFS var väl ersättaren till NTFS som de kapade ur vistapaketet?

kan ju vara ett enkelt typo. och orka bry sig om sånt

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Vad är nytt i "'Vista Display Driver Model' (VDDM)"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plake
Vad är nytt i "'Vista Display Driver Model' (VDDM)"?

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Display_Driver_Model

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Spännande. Undrar om vista blir något och ha då de väl släpps..

Dessa är speciellt släppte för RC1, och i detta packet har det ngt powermanagement funtion som ska förlänga batteritiden i bärbara. Det är väl ngt enkelt som att man klockar ned kortet eller väljer olika profiles.

RC1 ska släppas för som publikbeta under veckan för de intresserade.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

nej vista är så fult

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

powerstrip funkar ändå bäst tycker jag

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
powerstrip funkar ändå bäst tycker jag

Men det klockar man grafikkorttet med fungerar ej som drivrutin.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Hmmmm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
vista kommer nog inte vara något att ha förens om 3-6 månader då de största buggarna är fixade ... jag kommer iaf köra med xp ett bra tag till iaf

I Vista så flyter tydligen T.ex. HL2 på likvärdigt eller bättre med de senaste drivisarna i RC1 (Build 5600)
Det kommer mer info snart på
www.winsupersite.com
Så när det släpps lär man ju, om man gibbar mycket, överväga ett köp...

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

när släpps Vista? Och kommer det innehålla den där skiten som gjorde att man inte skulle kunna tanka musik o allt va det var?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Jag kör Vista RC1 just nu, funkar riktigt bra, förutom att det fattas drivers till min nostromo n52..

Jag kommer skaffa det när det släpps iaf!

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
när släpps Vista? Och kommer det innehålla den där skiten som gjorde att man inte skulle kunna tanka musik o allt va det var?

"Skiten" är ett bra samlingsnamn

Du syftar på Trusted Computing eller Palladium eller vad det kallas för dagen.
Det ligger där ja, säkerligen inte använt i något märkbart på ett bra tag dock.

De väntar säkerligen in tills konsumenterna har gått över till Vista innan skiten "slås på"....inte smart marknadsföring att köra hårt med sådana grovt integritetskränkande verktyg direkt efter release.

..jag kommer inte att röra skiten innan det har "ordnats"..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Dessa är speciellt släppte för RC1, och i detta packet har det ngt powermanagement funtion som ska förlänga batteritiden i bärbara. Det är väl ngt enkelt som att man klockar ned kortet eller väljer olika profiles.

RC1 ska släppas för som publikbeta under veckan för de intresserade.

Det heter väl släppt, paket och funktion, eller hur.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
"Skiten" är ett bra samlingsnamn

Du syftar på Trusted Computing eller Palladium eller vad det kallas för dagen.
Det ligger där ja, säkerligen inte använt i något märkbart på ett bra tag dock.

De väntar säkerligen in tills konsumenterna har gått över till Vista innan skiten "slås på"....inte smart marknadsföring att köra hårt med sådana grovt integritetskränkande verktyg direkt efter release.

..jag kommer inte att röra skiten innan det har "ordnats"..

Det finns INTE i Vista, det slopades i ett tidigt skede. Men kommer säkert i "Vienna" som blir uppföljaren till Vista.

Men alltså inget Palladium eler liknande i Vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=3R4$3R=-
Jag kör Vista RC1 just nu, funkar riktigt bra, förutom att det fattas drivers till min nostromo n52..

Jag kommer skaffa det när det släpps iaf!

Intressant. Säg mig, hur fungerar det att köra spel mm. (som är gjorda för en XP-miljö) i Windows Vista? Är Vista bakåt-kompatibelt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Varför skall allt ta så mycket plats, drivrutin på 150 megabyte??

Sinnesjukt.

Det verkar som allt tar mer och mer plats men jag tycker inte rent funktionsmässigt det har blivit bättre snarare sämre..

Lite offtopic men endå..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plake
Vad är nytt i "'Vista Display Driver Model' (VDDM)"?

Att varje fönster skall köras inbördes av GPU:n - Vilket inte funkar med dagens grafikkort då de inte är trådade på så sätt.
Jämför med Quartz (OS X ) och XGL (X på Linux) där varje fönster skapar sin frambuffer och drivern tidsdelar och skickar detta till GPU:n - Windows försöker hoppa över det steget med VDDM men kommer egentligen inte kunna utnyttja GPUn som tänkt förs i framtiden med andra GPUer och en annan version av VDDM.
[Som jämdförelse så renderar alla dagens Windows hela bilden på en gång i CPU:n och skickar detta till GPU:n]

My take of it

< http://www.youtube.com/watch?v=-CgqWlX_GsI > : XGLdemo

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

70+mb för en drivrutin....löjligt

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlienCobra
Det heter väl släppt, paket och funktion, eller hur.

Helt rätt, men alla har vi stavat fel eller rent utav inte brytt oss om hur vi stavar eller hur?

Sedan glömde du påpeka att det heter "de" istället för "det". Och förutom det hade du väl kunnat påpeka på att jag blandar engelska och svenska om vi ska vara en riktig viktigpetter.

Sen om jag själv var en viktigpetter hade jag sagt åt dig att hålla dig till topic

OnTopic: RC1 är nu släppt för publik nedladdning, det är samma keys som gällde under beta2. Annars måste man vänta på att MS ska langa ut nya.

http://download.windowsvista.com/preview/rc1/en/download.htm

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Helt rätt, men alla har vi stavat fel eller rent utav inte brytt oss om hur vi stavar eller hur?

Sedan glömde du påpeka att det heter "de" istället för "det". Och förutom det hade du väl kunnat påpeka på att jag blandar engelska och svenska om vi ska vara en riktig viktigpetter.

Sen om jag själv var en viktigpetter hade jag sagt åt dig att hålla dig till topic

OnTopic: RC1 är nu släppt för publik nedladdning, det är samma keys som gällde under beta2. Annars måste man vänta på att MS ska langa ut nya.

http://download.windowsvista.com/preview/rc1/en/download.htm

Sweet. Varför är ISO-filen på under en MB?

edit
Nvm, blev konstigt med det där nerladdningsprogrammet, att bara trycka på länken till höger gick bättre (2584,3 MB)

edit2

Citat:

The following ATI features are not supported in the Catalyst® Vista RC1 driver for the Microsoft Windows Vista operating system:
· CrossFire™
· Catalyst® Control Center Video aspect page
· OpenGL

Är det Microsoft eller ATi som gett upp på OpenGL?

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Sweet. Varför är ISO-filen på under en MB?

edit
Nvm, blev konstigt med det där nerladdningsprogrammet, att bara trycka på länken till höger gick bättre (2584,3 MB)

edit2

Är det Microsoft eller ATi som gett upp på OpenGL?

Jag tror det var en nyhet på nordicharware.se tidigare om att Vista nu stöder OpenGL officiellt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag tror det var en nyhet på nordicharware.se tidigare om att Vista nu stöder OpenGL officiellt.

Alla andra säger ju att Vista bara kommer kunna köra OpenGL 1.4 utan extensions och som ett lager ovanpå Direct3D.

Att säga att det är officiellt stöd är som att säga att en Volvo S40 1.6 är en räserbil bara för man kan montera 215/55 -däck om man jobbar sig lite.

Förvänta inget OpenGL -stöd mer än halvhjärtat med dålig prestanda i Vista.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Alla andra säger ju att Vista bara kommer kunna köra OpenGL 1.4 utan extensions och som ett lager ovanpå Direct3D.

Att säga att det är officiellt stöd är som att säga att en Volvo S40 1.6 är en räserbil bara för man kan montera 215/55 -däck om man jobbar sig lite.

Förvänta inget OpenGL -stöd mer än halvhjärtat med dålig prestanda i Vista.

Förmodligen bara jag som drömt då Men att dra en liknelse med bilar för mig är inte rekommenderat

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|