[Ubuntu] Flytta över system till ny disk

Permalänk
Medlem

[Ubuntu] Flytta över system till ny disk

Hej på er alla

Jag har köpt en ny hd till datorn, den gamla hade ett par år på nacken ...
Nog om det. På den gamla hd:n körde jag dualboot med windows xp och ubuntu med GRUB som bootloader, detta vill jag göra även på den nya disken. På den nya disken (en SATA) så har jag installerat windows XP och det funkar.

Grejen är den att jag inte vill installera om Ubuntu systemet, då jag inte har lust att göra om alal inställningar o dylikt igen, så min fråga är:

1. Kan jag helt enkelt skapa partitioner och kopiera över innehållet från de gamla linuxpartitionerna på dem (hade följande partitioner: / , /usr , /home)

2. Om ovanstående alternativ fungerar, behöver jag ändra några filer förutom fstab och grubs menu.lst?

3. Hur får jag in grub igen så att systemet funkar?

Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig lite här, är inte så haj på linux ännu.

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk

1. jopp
2. nää inte vad jag kan komma på
3. kör grub-install /dev/sdX

Permalänk
Medlem

Se bara till att kopiera det på rätt sätt så att alla rättigheter mm blir rätt.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Se bara till att kopiera det på rätt sätt så att alla rättigheter mm blir rätt.

Hurdå "rätt" sätt? jag gjorde såhär:

Bootade upp med ubuntus live CD. Mountade den gamla och den nya partitionen och utförde följande:

cp -R /media/oldROOT/* /media/ROOT

kommer det att funka?

Sen en fråga till, om jag kör "grub-install /dev/sda" kommer jag då få ange bootpartition (/dev/sda0) då, så att grub vet var boot partitionen finns?

Ytterliggare en fråga, det är då menu.lst filen jag funderar över.
På mitt gammla system låg bootpartitionen på andra partitionen på första disken (hd0,1). Nu har jag en SATA disk , skall jag fortfarande skriva (hd0,1) eller blir det något i stil med (sd0,1)?
utdrag ur menu.lst

title Ubuntu, kernel 2.6.15-25-amd64-generic root (hd0,1) kernel /vmlinuz-2.6.15-25-amd64-generic root=/dev/hda3 ro quiet splash initrd /initrd.img-2.6.15-25-amd64-generic savedefault boot

Tack för de väldigt raka svaren dapus!

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eagleorn
Hurdå "rätt" sätt? jag gjorde såhär:

Bootade upp med ubuntus live CD. Mountade den gamla och den nya partitionen och utförde följande:

cp -R /media/oldROOT/* /media/ROOT

kommer det att funka?

Sen en fråga till, om jag kör "grub-install /dev/sda" kommer jag då få ange bootpartition (/dev/sda0) då, så att grub vet var boot partitionen finns?

Ytterliggare en fråga, det är då menu.lst filen jag funderar över.
På mitt gammla system låg bootpartitionen på andra partitionen på första disken (hd0,1). Nu har jag en SATA disk , skall jag fortfarande skriva (hd0,1) eller blir det något i stil med (sd0,1)?
utdrag ur menu.lst

title Ubuntu, kernel 2.6.15-25-amd64-generic root (hd0,1) kernel /vmlinuz-2.6.15-25-amd64-generic root=/dev/hda3 ro quiet splash initrd /initrd.img-2.6.15-25-amd64-generic savedefault boot

Tack för de väldigt raka svaren dapus!

Jag använde rsync -arv /gammal/root/* /ny/root/ när jag kopierade min /-partition. Möjligt att det du använder funkar, har dock inte provat det.

Sen när du ändrar i menu.lst, glöm inte att ändra raden "# kopt=root=/dev/hda1 ro" så att när du uppdaterar kernel så lägger den till rätt.

Har själv ingen satadisk så jag är inte säker. Men om du lägger till alternativ så är det ju ingen fara om det inte blir rätt. Bara prova sig fram, förutom då man installerar grub då man lätt kan förstöra partitioner om man skriver fel.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Grub gör ingen skillnad på olika anslutningar av hårddiskar. Första partitionen på första disken betecknas alltid (hd0,0).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eagleorn
Hurdå "rätt" sätt? jag gjorde såhär:

Bootade upp med ubuntus live CD. Mountade den gamla och den nya partitionen och utförde följande:

cp -R /media/oldROOT/* /media/ROOT

kommer det att funka?

Det funkar, men du tappar symlänkar (får kopior ist.) samt information om när filerna skapades.
Jag brukar använda mig av cp -dRp

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apeekaboo
Det funkar, men du tappar symlänkar (får kopior ist.) samt information om när filerna skapades.
Jag brukar använda mig av cp -dRp

"cp -ag" kan också vara att rekommendera.

Citat:

-a, --archive
Preserve as much as possible of the structure and attributes of
the original files in the copy (but do not preserve directory
structure). Equivalent to -dpPR.

Ej med i man-filen: g innebär att kopieringsförloppet på större filer visas "grafiskt".

Om du verkligen vill få med allt, inklusive alla symlänkar, ACL, extended attributes, m.fl. så är tar verktyget man ska använda sig av. T.ex:

cd /home tar cf - . | tar xf - -C /mnt/new_home

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Nu har jag kopierat alla mina filer till den nya disken. Jag bootade upp systemet med ubuntus LiveCD, använde tar och följde guiden: http://www.hants.lug.org.uk/cgi-bin/wiki.pl?LinuxHints/OneDis...

sedan editerade jag min fstab och menu.lst för att de skulle svara mo mina nya partitioner.

Sedan mountade jag min nya boot partition som /boot och körde en installation av grub

grub-install -recheck /dev/sda

Därefter bootade jag om och grub startade.

Det gick dock inte att boota vare sig windows eller ubuntu.

Boot är den första primära partitionen på disken och root partitionen ligger på den tredje. Windows ligger på den andra primära partitionen

SATA disk 1
---------------------------------------------------
| BOOT | WINDOWS XP | UBUNTU ROOT |
---------------------------------------------------

Utdrag ur menu.lst

title Ubuntu, kernel 2.6.15-26-amd64-generic root (hd0,0) kernel /vmlinuz-2.6.15-26-amd64-generic root=/dev/sda3 ro quiet splash initrd /initrd.img-2.6.15-26-amd64-generic savedefault boot title Microsoft Windows XP Professional root (hd0,1) savedefault makeactive chainloader +1

Om jag däremot ändrade root för windows XP till (hd0,0) så bootade windows normalt. Om jag då istället ändrar till (hd0,1) på ubuntu så får jag error 15, File could not be found. Innan fick jag error 17, Cannot mount selected partition

Något är mystiskt här. (hd0,1) är enligt grub av typen ext2, men där ligger ju en ntfs partition! På min förra disk var layouten dock lite annorlunda:
---------------------------------------------------
| WINDOWS XP | BOOT | UBUNTU ROOT |
---------------------------------------------------

Är det något mer jag måste ändra, det verkar som något av den gamla installationen av grub har hängt med!

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »