Ati släpper Windows Vista-drivrutiner

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Ati släpper Windows Vista-drivrutiner

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
K
Registrerad
Jul 2005

Spännande. Undrar om vista blir något och ha då de väl släpps..

» justcomprehend.se
» Citera mig om du vill ha ett svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Då Microsoft .net 3.0-programvaran är integrerat i operativsystemet (kallades Winfs tidigare)

WinFX hette den väl ändå?

Hade inte ATi redan drivrutiner ute till Vista? Eller är dessa skarpa versioner och ej beta?

WS: Antec P182B | FSP Aurum 500W | Asus P8Z77-V PRO | i5 3570k | 16GB DDR3 | GeForce 450GTS | Intel 320 80GB SSD | HDD 5TB | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2736W
HTPC: Compucase 8K01BS | Asus H87I-Plus | Intel i3 4330T | 8GB DDR3 | HDD 3TB | Arch Linux (x86_64) | LG 42LH3000
Server: Raspberry Pi 2 model B | 1GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

vista kommer nog inte vara något att ha förens om 3-6 månader då de största buggarna är fixade ... jag kommer iaf köra med xp ett bra tag till iaf

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2001

winFS var väl ersättaren till NTFS som de kapade ur vistapaketet?

kan ju vara ett enkelt typo. och orka bry sig om sånt

as it was in the beginning so it shall be in the end

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003

Vad är nytt i "'Vista Display Driver Model' (VDDM)"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plake

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Display_Driver_Model

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Spännande. Undrar om vista blir något och ha då de väl släpps..

Dessa är speciellt släppte för RC1, och i detta packet har det ngt powermanagement funtion som ska förlänga batteritiden i bärbara. Det är väl ngt enkelt som att man klockar ned kortet eller väljer olika profiles.

RC1 ska släppas för som publikbeta under veckan för de intresserade.

ASUS ROG Crosshair VI Hero| AMD Ryzen 7 2700X @4300MHz| EK based custom watercooling| Samsung 950 PRO 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB @3466 MHz 16-16-16-36-81 1T| MSI RX VEGA 64| LG 34UC88-B Freesync| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11| Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2006

nej vista är så fult

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Apr 2003

powerstrip funkar ändå bäst tycker jag

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
powerstrip funkar ändå bäst tycker jag

Men det klockar man grafikkorttet med fungerar ej som drivrutin.

CPU: AMD Ryzen 5 1600 MB: Gigabyte GA-AB350M Gaming 3 RAM: Corsair 16GB 2666MHz GPU: Gigabyte GTX 1050 Ti SSD: Samsung 850 EVO 500GB PSU: EVGA 600 BQ 600W Chassi:Corsair 270R Skärm: Acer 27" Predator XG270HU OS: Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sockholm
Registrerad
Jul 2006

Hmmmm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
vista kommer nog inte vara något att ha förens om 3-6 månader då de största buggarna är fixade ... jag kommer iaf köra med xp ett bra tag till iaf

I Vista så flyter tydligen T.ex. HL2 på likvärdigt eller bättre med de senaste drivisarna i RC1 (Build 5600)
Det kommer mer info snart på
www.winsupersite.com
Så när det släpps lär man ju, om man gibbar mycket, överväga ett köp...

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2003

när släpps Vista? Och kommer det innehålla den där skiten som gjorde att man inte skulle kunna tanka musik o allt va det var?

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Jag kör Vista RC1 just nu, funkar riktigt bra, förutom att det fattas drivers till min nostromo n52..

Jag kommer skaffa det när det släpps iaf!

E-penis:
i5 4670K @ 4.4Ghz | Asus Maximus VII Hero | 2x8GB Corsair 1600 LP | Asus Strix GTX 1080 8GB | Fractal Design Define R4 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Noctua NH-D14 | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Qpad MK-50 | Logitech G9/G35 | Windows 10 Pro x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
när släpps Vista? Och kommer det innehålla den där skiten som gjorde att man inte skulle kunna tanka musik o allt va det var?

"Skiten" är ett bra samlingsnamn

Du syftar på Trusted Computing eller Palladium eller vad det kallas för dagen.
Det ligger där ja, säkerligen inte använt i något märkbart på ett bra tag dock.

De väntar säkerligen in tills konsumenterna har gått över till Vista innan skiten "slås på"....inte smart marknadsföring att köra hårt med sådana grovt integritetskränkande verktyg direkt efter release.

..jag kommer inte att röra skiten innan det har "ordnats"..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oxelösund
Registrerad
Maj 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Dessa är speciellt släppte för RC1, och i detta packet har det ngt powermanagement funtion som ska förlänga batteritiden i bärbara. Det är väl ngt enkelt som att man klockar ned kortet eller väljer olika profiles.

RC1 ska släppas för som publikbeta under veckan för de intresserade.

Det heter väl släppt, paket och funktion, eller hur.

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
"Skiten" är ett bra samlingsnamn

Du syftar på Trusted Computing eller Palladium eller vad det kallas för dagen.
Det ligger där ja, säkerligen inte använt i något märkbart på ett bra tag dock.

De väntar säkerligen in tills konsumenterna har gått över till Vista innan skiten "slås på"....inte smart marknadsföring att köra hårt med sådana grovt integritetskränkande verktyg direkt efter release.

..jag kommer inte att röra skiten innan det har "ordnats"..

Det finns INTE i Vista, det slopades i ett tidigt skede. Men kommer säkert i "Vienna" som blir uppföljaren till Vista.

Men alltså inget Palladium eler liknande i Vista.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=3R4$3R=-
Jag kör Vista RC1 just nu, funkar riktigt bra, förutom att det fattas drivers till min nostromo n52..

Jag kommer skaffa det när det släpps iaf!

Intressant. Säg mig, hur fungerar det att köra spel mm. (som är gjorda för en XP-miljö) i Windows Vista? Är Vista bakåt-kompatibelt?

Intel Core i7 4790K | Asus Z97M-Plus | PC12800 2x8GB | Asus GeForce GTX 970 Strix Direct CU II | Sound Blaster Z | Crucial MX100 512GB | WD Green 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define Mini | Logitech Z-5500 | Sennheiser PC160 | AOC Agon AG271QG 27" | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindoem
Registrerad
Sep 2006

Varför skall allt ta så mycket plats, drivrutin på 150 megabyte??

Sinnesjukt.

Det verkar som allt tar mer och mer plats men jag tycker inte rent funktionsmässigt det har blivit bättre snarare sämre..

Lite offtopic men endå..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plake

Att varje fönster skall köras inbördes av GPU:n - Vilket inte funkar med dagens grafikkort då de inte är trådade på så sätt.
Jämför med Quartz (OS X ) och XGL (X på Linux) där varje fönster skapar sin frambuffer och drivern tidsdelar och skickar detta till GPU:n - Windows försöker hoppa över det steget med VDDM men kommer egentligen inte kunna utnyttja GPUn som tänkt förs i framtiden med andra GPUer och en annan version av VDDM.
[Som jämdförelse så renderar alla dagens Windows hela bilden på en gång i CPU:n och skickar detta till GPU:n]

My take of it

< http://www.youtube.com/watch?v=-CgqWlX_GsI > : XGLdemo

Me fail english, thats unpossible!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2003

70+mb för en drivrutin....löjligt

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlienCobra
Det heter väl släppt, paket och funktion, eller hur.

Helt rätt, men alla har vi stavat fel eller rent utav inte brytt oss om hur vi stavar eller hur?

Sedan glömde du påpeka att det heter "de" istället för "det". Och förutom det hade du väl kunnat påpeka på att jag blandar engelska och svenska om vi ska vara en riktig viktigpetter.

Sen om jag själv var en viktigpetter hade jag sagt åt dig att hålla dig till topic

OnTopic: RC1 är nu släppt för publik nedladdning, det är samma keys som gällde under beta2. Annars måste man vänta på att MS ska langa ut nya.

http://download.windowsvista.com/preview/rc1/en/download.htm

ASUS ROG Crosshair VI Hero| AMD Ryzen 7 2700X @4300MHz| EK based custom watercooling| Samsung 950 PRO 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB @3466 MHz 16-16-16-36-81 1T| MSI RX VEGA 64| LG 34UC88-B Freesync| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11| Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005
Citat:

Helt rätt, men alla har vi stavat fel eller rent utav inte brytt oss om hur vi stavar eller hur?

Sedan glömde du påpeka att det heter "de" istället för "det". Och förutom det hade du väl kunnat påpeka på att jag blandar engelska och svenska om vi ska vara en riktig viktigpetter.

Sen om jag själv var en viktigpetter hade jag sagt åt dig att hålla dig till topic

OnTopic: RC1 är nu släppt för publik nedladdning, det är samma keys som gällde under beta2. Annars måste man vänta på att MS ska langa ut nya.

http://download.windowsvista.com/preview/rc1/en/download.htm

Sweet. Varför är ISO-filen på under en MB?

edit
Nvm, blev konstigt med det där nerladdningsprogrammet, att bara trycka på länken till höger gick bättre (2584,3 MB)

edit2

Citat:

The following ATI features are not supported in the Catalyst® Vista RC1 driver for the Microsoft Windows Vista operating system:
· CrossFire™
· Catalyst® Control Center Video aspect page
· OpenGL

Är det Microsoft eller ATi som gett upp på OpenGL?

Hej. Ge mig pengar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Sweet. Varför är ISO-filen på under en MB?

edit
Nvm, blev konstigt med det där nerladdningsprogrammet, att bara trycka på länken till höger gick bättre (2584,3 MB)

edit2

Är det Microsoft eller ATi som gett upp på OpenGL?

Jag tror det var en nyhet på nordicharware.se tidigare om att Vista nu stöder OpenGL officiellt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Jag tror det var en nyhet på nordicharware.se tidigare om att Vista nu stöder OpenGL officiellt.

Alla andra säger ju att Vista bara kommer kunna köra OpenGL 1.4 utan extensions och som ett lager ovanpå Direct3D.

Att säga att det är officiellt stöd är som att säga att en Volvo S40 1.6 är en räserbil bara för man kan montera 215/55 -däck om man jobbar sig lite.

Förvänta inget OpenGL -stöd mer än halvhjärtat med dålig prestanda i Vista.

Me fail english, thats unpossible!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Alla andra säger ju att Vista bara kommer kunna köra OpenGL 1.4 utan extensions och som ett lager ovanpå Direct3D.

Att säga att det är officiellt stöd är som att säga att en Volvo S40 1.6 är en räserbil bara för man kan montera 215/55 -däck om man jobbar sig lite.

Förvänta inget OpenGL -stöd mer än halvhjärtat med dålig prestanda i Vista.

Förmodligen bara jag som drömt då Men att dra en liknelse med bilar för mig är inte rekommenderat