Permalänk
Medlem

Skillnad på 939 och AM2

Vad är skillnaden mellan dessa? Kan någon sätta upp lite stolpar åt mig? Det jag vet är att AMD2 kör DDR2 inget mer........

dzi

Permalänk
Medlem

AM2 har övervägande 2*512 kb L2 cache
AM2 är inte lika beroende på tighta timings som 939

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
AM2 har övervägande 2*512 kb L2 cache
AM2 är inte lika beroende på tighta timings som 939

Tighta timings på minnena då eller?
Inga andra skillnader??

Permalänk
Avstängd

AM2:
* Är nyare.
* DDR2 Minnen.
* Snabbare.
* Är en bra framtidsattsning.

Permalänk
Medlem

tycker am2 är en dålig framtidssattsning, eftersom det är mer eller mindre ingen prestanda skillnad mot ett 939 system, en riktig boost kommer nog bli när sokel f kommer.
menar du att AM2 är sämre än 939 eftersom det finns många 939or dualcore med 2x1mb cache?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Att det är sämmre sa jag ALDRIG utan att det var bättre.
AM2 är en bra framtidssattsning eftersom AMD kraftigt minskar sin produktion av s939 prollar vilket gör att priserna kommer stiga och tilljengligheten att mindska. Samma sak med DDR minnen, kommer gå upp i pris och sortumentet mindska.

Socket F har jag aldrig hört talas om, men det lär ju ta år innan den kommer eftersom AM2 nyss kommigt

Permalänk
Medlem

läste att amd kommer släppa socket AM3 inom en inte so distant future
am3 moderkorten kommer att klara av am2 processorerna men det kommer däremot inte att använda am2 moderkort för am3 processorerna... eller också så va det åt andra hållet...

Visa signatur

Nya datorn: AMD Athlon 64 X2 3800+ | Asus M2N-E | Twinmos 1024 DDR2 | MSI 7600GT 265MB Silent | 450GB DiamondMax 10/Samsung P120 | 3DMark05 : Datorn ej ihopsatt än |
Gamla datorn: AMD Athlon 2,2 Ghz 3200+ | ASUS A7N8X | 768 DDR Ram | PowerColor 9800Pro 128mb 265bit | 450 GB HDD | 3DMarks03 - 5313points |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888

Socket F har jag aldrig hört talas om, men det lär ju ta år innan den kommer eftersom AM2 nyss kommigt

Socket F är till för AMDs nya Opterons (jmf Athlon64- socket 939 och Opteron- socket 940).

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Att det är sämmre sa jag ALDRIG utan att det var bättre.
AM2 är en bra framtidssattsning eftersom AMD kraftigt minskar sin produktion av s939 prollar vilket gör att priserna kommer stiga och tilljengligheten att mindska. Samma sak med DDR minnen, kommer gå upp i pris och sortumentet mindska.

Socket F har jag aldrig hört talas om, men det lär ju ta år innan den kommer eftersom AM2 nyss kommigt

men 2x512kb cache är inte bättre än 2x1mb....

sockel F är väll nya AM3 fast för servers? 1224 pins eller va det va?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ett system byggt på AM2 är ingen direkt bra framtidssatsning. Kort efter releasen meddelade AMD att de kommer gå över till AM3 socket redan vid slutet av 2007 eller början av 2008. AM3 processorer ska fungera på AM2 modekort, men inte tvärtom. Fast då ska man ha i åtanke att man inte får stöd för DDR3 m.m på AM2 moderkortet ifall man hänger kvar på det.

Socket F(1207) är till för servrar (e.i Opteron)...

Angående skillnaden mellan AM2 och s939:

s939 <--> AM2
DDR1 DDR2
Virtualization (Pacifica)
PGA LGA

I det stora hela så är det bara en uppdaterad minneskontroller. Prestandavinsterna är nära lika med noll, du kan läsa mer om detta på följande sidor:

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=454

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2741

http://www.pcstats.com/NewsView.cfm?NewsID=50875

AM2 och DDR2 börjar först bli riktigt effektiv när du har PC8000 RAM med väldigt låga timings, fast dessa kostar mer än cpu:n själv.

Angående det här med cachen. Det gör lite eller nadda nytta på AMD system, skillnaden i ren råprestanda slutar på 1-5% ifall du har tur. Läs mer om detta på bit-tech eller ifall det nu vara tech-report...

Permalänk
Medlem

lånar din länk lite, behöver hjälp och min länk är bortglömd på sida 2 :/

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
skulle bli mycket glad om nån kunde hjälpa mig..

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

AM2 moderkorten är ännu litet buggiga. Speciellt BIOS.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Avstängd

Varför ska AMD lansera AM3 så tidigt, missnöjd med AM2 eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
tycker am2 är en dålig framtidssattsning, eftersom det är mer eller mindre ingen prestanda skillnad mot ett 939 system,

Omtrent som jeg skulle ha sagt det selv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Varför ska AMD lansera AM3 så tidigt, missnöjd med AM2 eller?

Ska tydligen inte införa så mycket mer än DDR3 när det blir tillgängligt.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]