Permalänk
Medlem

Grub i Kubuntu 6.06

Var alldeles nyss in och ändrade timeout i Grub, från 10 sekunder till 100 sekunder - detta för att mina föräldrar inte ska få panik om Kubuntu startar innan de hinnat välja att boota XP.

Så jag gick in i /boot/grub/menu.lst som root och ändrade lite grann. Sen såg jag att man kan ändra en inställning så att savedefault är aktiverat, och då skulle alltså XP vara default om det blev bootat senast. Men där stod det att om jag använde dm... nånting, så skulle jag inte välja det för att operativsystemet kunde vägra att starta.

Frågan är då, kan jag ändra detta utan att oroa mig över att Kubuntu inte kommer att vilja starta? Eller vad måste man ta reda på för att vara säker?

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Medlem

hör inte det här hemma i UNIX och övriga operativsystem"????

skicka din menu.lst som den ser ut nu, så kan jag pilla till den så den ser ut så att XP startar som default, och problem med att inte kunna starta kubuntu.. om menyn fortfarande inehåller alla allternativ som fanns från början ska det inte vara några problem enligt mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
hör inte det här hemma i UNIX och övriga operativsystem"????

skicka din menu.lst som den ser ut nu, så kan jag pilla till den så den ser ut så att XP startar som default, och problem med att inte kunna starta kubuntu.. om menyn fortfarande inehåller alla allternativ som fanns från början ska det inte vara några problem enligt mig.

Oj, jo det gör det ju. Är så van att posta här, blev så av misstag helt enkelt.

Problemet är bara att jag inte får igång mitt nätverk i Kubuntu, det trådlösa vill helt enkelt inte fungera. Så det blir lite svårt att skicka den till dig =/ Men som jag förstod det var det bara att ställa en inställning till "saved", ganska långt upp i menu.lst.

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Medlem

ok, jag tog min å pilla lite med den, så här kan det se ut om du vill at windows ska starta default:

# Set the default entry to the entry number NUM. Numbering starts from 0, and # the entry number 0 is the default if the command is not used. # # You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default entry # is the entry saved with the command 'savedefault'. default 0 ## timeout sec # Set a timeout, in SEC seconds, before automatically booting the default entry # (normally the first entry defined). timeout 10 # This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS # on /dev/hda2 title Microsoft Windows 2000 Professional root (hd0,1) savedefault makeactive chainloader +1 ### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST # This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian # ones. title __LINUX__: root title Ubuntu, kernel 2.6.12-10-386 root (hd0,0) kernel /vmlinuz-2.6.12-10-386 root=/dev/hda4 ro quiet splash initrd /initrd.img-2.6.12-10-386 savedefault boot title Ubuntu, kernel 2.6.12-10-386 (recovery mode) root (hd0,0) kernel /vmlinuz-2.6.12-10-386 root=/dev/hda4 ro single initrd /initrd.img-2.6.12-10-386 boot title Ubuntu, kernel 2.6.12-9-386 root (hd0,0) kernel /vmlinuz-2.6.12-9-386 root=/dev/hda4 ro quiet splash initrd /initrd.img-2.6.12-9-386 savedefault boot title Ubuntu, kernel 2.6.12-9-386 (recovery mode) root (hd0,0) kernel /vmlinuz-2.6.12-9-386 root=/dev/hda4 ro single initrd /initrd.img-2.6.12-9-386 boot title Ubuntu, memtest86+ root (hd0,0) kernel /memtest86+.bin boot

kolla dock att root e rätt inställt m.m. så här ser de ungefär ut osså på den datorn som jag delar med familjen...

EDIT: obs, vissa grejer kanske fattas!! jag skalade bort en massa "onödigt krafs" lite slarvigt antagligen, kolla noga din fil så att de inte fattas grejer!

Permalänk
Medlem

Re: Grub i Kubuntu 6.06

Det jag egentligen funderade på var att sätta följande till "saved":

# You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default entry # is the entry saved with the command 'savedefault'. default 0

Min menu.lst är lite annorlunda från din, med tanke på partitioner och sånt. Plus att om man skulle jämföra din kod med min så skulle min se ut ungefär så här:

# You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default entry # is the entry saved with the command 'savedefault'. default.. 0

Det är alltså två punkter efter "default".

Nu kom jag för övrigt på det här:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av T.D!
Men där stod det att om jag använde dm... nånting, så skulle jag inte välja det för att operativsystemet kunde vägra att starta.

Det hette dmraid, vad är det? Kan jag ställa in default till saved utan att behöva oroa mig över något? =/

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Kanel: Tackar

Nu har jag även ett nytt problem, som jag haft tidigare också. När jag bootar Kubuntu hänger den sig vid "Configuring network interfaces", och senast löste jag det genom att installera om Kubuntu helt och hållet. Det går verkligen inte att få igång det. =/

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Medlem

hmm, testat safe mode och sen kollat olika config-filer??? för vilken dns-server som används, default nätverkskort, ip (static eller bestämd av dhcp) och en del andra grejer (kan dock inte ge dig info om var dom grejerna finns, ingen koll på de.

dmraid vet jag inte vad det är, men antagligen är det nån form av raid-kontroller, och det har jag noll koll på xD och dom 2 punkterna.... hmmm :/ ingen aning, ta bort dom och testa att köra dåoch ändra årdningen mellan dom olika operativsystemen, saved funkade iaf inte hos mig... kan ju även testa att ändra deafult till t ex 3 eller var ditt windows nu ligger.

Har en känsla av att folk med större kunskaper måste hjälpa till här....

Permalänk
Medlem

Det vill inte starta i safe mode heller, kan man ta sig förbi "Configuring network interfaces" på något vis?

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Medlem

hmm, det enda som jag kan se då är att du pillar bort allt vad heter nätverk genom SysRescCD. Boota från skivan, mounta partionen med / (och undermappar som du kan behöva om du har dom i separata partioner), om du inte vet vad partionen/erna heter, så skriv run_qtparted så kommer ett partioneringsprogram upp, där du kan kolla vad partionen heter. Sen vilka filer det ska ändras i vet jag inte....

Permalänk
Medlem

Det låter väldigt krångligt, kanske lika bra att installera om hela alltihop istället. Eller strunta i det helt och hållet eftersom nätverket ändå inte vill fungera. Den hittar nätverket, och jag skriver in rätt WEP-nyckel osv, men sen står det bara connection failed. =/

Får se hur jag gör helt enkelt.

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Medlem

hehe, ok, du vet att livet e så mycke enklare med dom gamla hederliga sladdarna, slipper man allt krångel med trådlöst

Permalänk

Jag förstår inte varför man ska vara rädd att ändra din grub.lst. Det är ju bara att göra en back up och om det går åt pipan så stoppar man bara in kubuntu cd:n kör i live och återsäller backupen.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Jag förstår inte varför man ska vara rädd att ändra din grub.lst. Det är ju bara att göra en back up och om det går åt pipan så stoppar man bara in kubuntu cd:n kör i live och återsäller backupen.

Folk är rädda för arbete.

Permalänk
Medlem

och det enda sättet att lära sig att testa, det värsta som kan hända är att man måste instalera om datorn, och ojojoj vad många gånger farsan blivvit tåssig på att jag pillat för mycke.... men de har det varit värt

Permalänk
Medlem

Ja, om jag skulle komma in i själva operativsystemet så skulle jag kunna testa. Men hur som helst lär jag nog installera om alltihop först.

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?