Apple uppdaterar Imac och Mac Mini

Permalänk
Melding Plague

Apple uppdaterar Imac och Mac Mini

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hett!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

24" iMac, mums.

Verkar sitta en Intel C2D T7600 i toppmodelen, merom precis som förväntat.

Om jag nu bara kunde överyga någon annan i familjen om att de behöver en 24" skärm...

Permalänk
Medlem

24" ... kalas. Dock har jag inte 20k över.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

najs, synd att farsan behövde sin imac för några månader sedan, han o hans fruga köpte värsta imacen som fanns då, när core duo kom, nu hade de fått värre graffe o större skärm o värre cpu för samma peng men sånt är livet

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Tråkiga med det en Imac på 24" är ju att skärmen fortfarande kommer vara bra när datorn blivigt lastgammal.

Jag skulle personligen aldrig göra ett sådant köp.

Permalänk
Medlem

Grymt missnöjd att mac mini inte fick C2D eller ny grafikkrets...

Permalänk

Jag håller med faktiskt. Mac Mini är ju inte alls prisvärd (imho har den inte varit det sedan de höjde priset! Den bör vara billig, inte "Lite mer än billig men med en lite bättre processor"). Ge oss en HTPC-mac! NU! Med 1GB ram-minne och dubbla DVI för under 6000:-

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag håller med faktiskt. Mac Mini är ju inte alls prisvärd (imho har den inte varit det sedan de höjde priset! Den bör vara billig, inte "Lite mer än billig men med en lite bättre processor"). Ge oss en HTPC-mac! NU! Med 1GB ram-minne och dubbla DVI för under 6000:-

Jag förstår mig inte riktigt på apples ledning. C2D mobile är inte dyrare än Yonah, de är dessutom pinkomplatibla... Jag skulle gärna vilja se deras motivering till att hålla kvar Yonah

Permalänk
Medlem

Dålig stil att inte ge minis C2D!

Men MacBook Pro med C2D eller Dell latitude D620 med C2D? =S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Jag skulle gärna vilja se deras motivering till att hålla kvar Yonah

"Vi kanske säljer mer imac då."

En sådan fras brukar räcka därborta. Så extremt jäkla omotiverat att inte ta ner priset på mini nu när den har en gammal processor. Visst CD är stark men det är ändå lite dumt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Jag förstår mig inte riktigt på apples ledning. C2D mobile är inte dyrare än Yonah, de är dessutom pinkomplatibla... Jag skulle gärna vilja se deras motivering till att hålla kvar Yonah

De får kanske fet rabbat.

Permalänk
Medlem

Ni har förmodligen båda rätt Mor5ives och echo.....

Jävligt synd är det som sagt, en mac mini med C2D T7200 (eller instegsmodellerna), samt GMA X3000 och 5.1 ljud hade varit en guten kompination...

Permalänk
Medlem

Bara för att du sa så så blev jag sugen på en mac mini
Eller ja, i alla fall jusst den som du skrev om.

Lite sugen blev jag på att se hur mycket en begagnad går för också.
Tråkigt med apples andarhandsvärde bara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Bara för att du sa så så blev jag sugen på en mac mini
Eller ja, i alla fall jusst den som du skrev om.

Lite sugen blev jag på att se hur mycket en begagnad går för också.
Tråkigt med apples andarhandsvärde bara

Tror nog du kan få någon av de äldre (G4) för under 3000:-... Fast jag vet inte ifall det är värt att köpa någon dessa. Kanske lika bra att dra det minsta strået och köpa den gröve modellen nu..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nej, ingen Mac för mig denna gången heller. Kanske när Apple börjar ligga steget före istället för steget efter.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Tror nog du kan få någon av de äldre (G4) för under 3000:-... Fast jag vet inte ifall det är värt att köpa någon dessa. Kanske lika bra att dra det minsta strået och köpa den gröve modellen nu..

sitter med en G4 1.42Ghz Mac mini med 80Gb disk och 512Mb ram. Fortfarande lika nöjd. Fugnerar tom mö bättre med Kubuntu än OS X. En bekant tyckte den kändes lika rapp som hans G5 på 2Ghz med OS X när jag körde Kubuntu på den. Desutom verkar G4 vara rätt flytalstark. Har igen nyare Intel prolle att testa mot men körde över min Pentium M 1.4Ghz 4 gånger om typ i flytalsberäkningar när jag satt å knäckte lite 72bit krypptering.

Sedan kan man ju itne låta bli å vara lite RISC kåt heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag håller med faktiskt. Mac Mini är ju inte alls prisvärd (imho har den inte varit det sedan de höjde priset! Den bör vara billig, inte "Lite mer än billig men med en lite bättre processor"). Ge oss en HTPC-mac! NU! Med 1GB ram-minne och dubbla DVI för under 6000:-

Varför funkar inte en Mac Mini som HTPC då? Mini-dvin är väl bara att fixa converter och dunka in i TV:n? Samt prollen + grafikkortet räcker väl för att spela up 1080p - ska iaf det enligt Intels spec.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Nej, ingen Mac för mig denna gången heller. Kanske när Apple börjar ligga steget före istället för steget efter.

Det sker aldrig... Du kan vara lugn.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Nej, ingen Mac för mig denna gången heller. Kanske när Apple börjar ligga steget före istället för steget efter.

Nu vet jag vad du eftersöker med tanke på din tråd om Mac på annat håll i forumet, men, steget efter vad? För att de inte har en billigare Mac Pro som entusiaster kan dissikera? Även om jag själv skulle vilja se en billigare Mac Pro-modell som erbjöd en hel del chassoe-ledes är det ju frågan om det någonsin har varit Apples målgrupp.

Med uppgraderingen på iMac visar Apple verkligen att de ligger i framkant och inte som du påstår, steget efter. De har en imponerande produktlinje till bra priser. Apple kommer nog aldrig att bli det där lågbudget-företaget, bra eller dåligt, det är ju upp till var och en att bedömma.

Apple verkar ha tagit åt sig av kritiken och slungat med 1 gb ram i samtliga iMac utom minstingen, det får man ju säga är på tiden. Skönt att se att de återigen vågar göra något oväntat och skapar en 24"-modell som för mig är mer intressant professionellt än privat. 20"-modellen är riktigt prisvärd nu, nej, den är fanimej billig.

Mac Mini kunde ha reviderats prismässigt tycker jag dock, speciellt med tanke på den nya 17"-modellen som droppade in strax under 10.000:-.

Och på tisdag kommer det mer, det finns anledning för andra aktörer på marknaden att vakna till än mer.

Permalänk
Hedersmedlem

MOrKiz MacMini kommer med Merom... men självklart kommer den senare då de prioriterar Imac samt att intel har nog många kunder som vill ha merom... och sätter prio på olika sku.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

bland de första med core duo, bland de första med core 2 duo, bland de första med woodcrest. ligger man efter då? inbyggt wlan och bluetooth och webbkamera i stationär dator, hur många andra har det standard?

antar att det är grafikkorten ni menar med efter, för mycket annat som kan kallas att ligga efter kommer jag inte på

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
sitter med en G4 1.42Ghz Mac mini med 80Gb disk och 512Mb ram. Fortfarande lika nöjd. Fugnerar tom mö bättre med Kubuntu än OS X. En bekant tyckte den kändes lika rapp som hans G5 på 2Ghz med OS X när jag körde Kubuntu på den. Desutom verkar G4 vara rätt flytalstark. Har igen nyare Intel prolle att testa mot men körde över min Pentium M 1.4Ghz 4 gånger om typ i flytalsberäkningar när jag satt å knäckte lite 72bit krypptering.

Sedan kan man ju itne låta bli å vara lite RISC kåt heller

Det är inte processorn som oroar mig direkt, snarare grafikkretsen som inte är den starkaste.

Och jo jag förstår dig, det är alltid roligt med RISC

Citat:

dahl

MOrKiz MacMini kommer med Merom... men självklart kommer den senare då de prioriterar Imac samt att intel har nog många kunder som vill ha merom... och sätter prio på olika sku.

Du har väl inget behov av din mac mini.... du kan ju liksom skicka den till mej

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag blev imponerad av Imacs nya toppmodell. Att få en såpass bra dator med 24" skärm i en så snygg förpackning + OS X för bara 19000 sek är grymt!

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Nu vet jag vad du eftersöker med tanke på din tråd om Mac på annat håll i forumet, men, steget efter vad? För att de inte har en billigare Mac Pro som entusiaster kan dissikera? Även om jag själv skulle vilja se en billigare Mac Pro-modell som erbjöd en hel del chassoe-ledes är det ju frågan om det någonsin har varit Apples målgrupp.

Med uppgraderingen på iMac visar Apple verkligen att de ligger i framkant och inte som du påstår, steget efter. De har en imponerande produktlinje till bra priser. Apple kommer nog aldrig att bli det där lågbudget-företaget, bra eller dåligt, det är ju upp till var och en att bedömma.

Apple verkar ha tagit åt sig av kritiken och slungat med 1 gb ram i samtliga iMac utom minstingen, det får man ju säga är på tiden. Skönt att se att de återigen vågar göra något oväntat och skapar en 24"-modell som för mig är mer intressant professionellt än privat. 20"-modellen är riktigt prisvärd nu, nej, den är fanimej billig.

Mac Mini kunde ha reviderats prismässigt tycker jag dock, speciellt med tanke på den nya 17"-modellen som droppade in strax under 10.000:-.

Och på tisdag kommer det mer, det finns anledning för andra aktörer på marknaden att vakna till än mer.

Vad kommer på tisdag? Och vart har du fått det ifrån?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Apple har en pressgrej på tisdag. Det ryktas om iTunes Movie Store, Merom i Macbook-serien och nya nanos.

Vilket innebär att det blir iTunes Movie Store och inget annat. Kanske de berättar att Leopard kommer att bli bättre än Windows Vista också. Den enda säkerheten är att Steve kommer ha blåa jeans och en polotröja på sig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Apple har en pressgrej på tisdag. Det ryktas om iTunes Movie Store, Merom i Macbook-serien och nya nanos.

Vilket innebär att det blir iTunes Movie Store och inget annat. Kanske de berättar att Leopard kommer att bli bättre än Windows Vista också. Den enda säkerheten är att Steve kommer ha blåa jeans och en polotröja på sig.

Första versionen av OS X 2001 var bättre då än vad Vista kommer vara då det släpps, så självklart är Leopard bättre än Vista hehe.

"Den enda säkerheten är att Steve kommer ha blåa jeans och en polotröja på sig."

Den där var riktigt bra. Det kan nog bli ett känt citat

Btw: var hålls eventet? Kommer vi få se keynoten på Quicktime-avdelningen på Apple.com?

Edit: Kan det inte vara iPhone som visas upp då? Ryktas ju att Apple är redo att lansera den...

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

sthlmskille82: Har för mig att eventen ska hållas i Paris...

Permalänk
Medlem

nope, mässan är i paris, men eventet är i san francisco (tror jag det var) och kommer sändas över satelit till en utvald skara reportrar eller liknande i london om jag inte minns fel.

vad som kommer lanseras går inte att säga säkert, vilket du borde veta sthlmskille82, så mycket som du har frågat om sådant i unix delen här på forumet apple är snuskigt duktiga på att hålla hemligheter. dock kan man ju alltid spekulera. analytiker säger att telefon släpper de i början av nästa år, inte nu. men det är ju igentligen så att ryktena om att det kommer en telefon från dem är rena spekulationer om att det "borde" göra det för att det vore strategiskt riktigt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive