Permalänk
Medlem

Bara WEP i Linux?

Har precis installerat Ubuntu Linux på min gamla Laptop..
Till min förvåning fungerar det trådlösa nätverkskortet (Ett TopCom 11Mbps) direkt! Creds till Ubuntu för det!
Däremot har jag problem att byta från Web till något annat krypteringssystem..
Kort fråga alltså; Går det ändra till WPA-PSK (som jag förövrigt kör på min router, men har fått byta till Wep för att inte jag inte kunnat ställa om krypteringen i Ubuntu) eller något annat? Det står bara WEP-key där man får hamra in en nyckel. Men som sagt, jag vill använda WPA-PSK..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Om du har lite tur så finns det stöd för ditt kort i wpa_supplicant, annars är du nog rätt körd tyvärr :/
Jag har haft lite blandade erfarenheter av wpa_supplicant, ibland fungerar det, ibland inte. Fungerar det inte från början så testa med CVS-versionen, den brukar ha stöd för ytterligare några kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Om du har lite tur så finns det stöd för ditt kort i wpa_supplicant, annars är du nog rätt körd tyvärr :/
Jag har haft lite blandade erfarenheter av wpa_supplicant, ibland fungerar det, ibland inte. Fungerar det inte från början så testa med CVS-versionen, den brukar ha stöd för ytterligare några kort.

Tja, i Gentoo fungerar i alla fall wpa_supplicant utan vidare problem. Det enda den inte är bra på är om man har flera AP med olika krypteringstyper och vill koppla upp sig till den som inte har någon, wpa_supplicant försöker då koppla upp sig mot den med starkast kryptering istället för den man själv vill. Fungerar som sagt inte så bra i diverse universitetslokaler där studenterna har tillgång till okrypterade AP:n, medan lärarna kör med WPA2 och VLAN. :/

Annars går det bra...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Tja, i Gentoo fungerar i alla fall wpa_supplicant utan vidare problem. Det enda den inte är bra på är om man har flera AP med olika krypteringstyper och vill koppla upp sig till den som inte har någon, wpa_supplicant försöker då koppla upp sig mot den med starkast kryptering istället för den man själv vill. Fungerar som sagt inte så bra i diverse universitetslokaler där studenterna har tillgång till okrypterade AP:n, medan lärarna kör med WPA2 och VLAN. :/

Annars går det bra...

Mjo, finns det stöd för nätverkskortet så fungerar det ju, men det stödjer som sagt inte alla kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Om du har lite tur så finns det stöd för ditt kort i wpa_supplicant, annars är du nog rätt körd tyvärr :/
Jag har haft lite blandade erfarenheter av wpa_supplicant, ibland fungerar det, ibland inte. Fungerar det inte från början så testa med CVS-versionen, den brukar ha stöd för ytterligare några kort.

Aha okej, hur installerar man det här wpa_supplicant och var finns det?
Har använt linux förut, dock måttligt och det var ett tag sen så man har ju glömt bort det mesta.. (Måste dock tillägga att det verkar ha rört på sig en del, för precis alla enheter i datorn hittas direkt och funkar utan problem. Sitter och skriver på linuxlaptopen just nu faktiskt )

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Du installerar det som vilket program som helst. Det vet du väl ändå hur man gör?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Du installerar det som vilket program som helst. Det vet du väl ändå hur man gör?

Knappt

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

sudo apt-get install wpasupplicant

wpagui kan kanske också vara av intresse ("GUI for wpa_supplicant").

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Enklast är nog ändå att installera NetworkManager, i Ubuntu kan du göra det från Add/Remove i Applications-menyn om Synaptics eller apt-get känns främmande. För mitt ipw2100 måste jag dock gå in i /etc/network/interfaces och rensa bort allt utom

# This file describes the network interfaces available on your system # and how to activate them. For more information, see interfaces(5). # The loopback network interface auto lo iface lo inet loopback

innan det fungerar, kanske något som gäller för alla kort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Masamune
Enklast är nog ändå att installera NetworkManager, i Ubuntu kan du göra det från Add/Remove i Applications-menyn om Synaptics eller apt-get känns främmande. För mitt ipw2100 måste jag dock gå in i /etc/network/interfaces och rensa bort allt utom

# This file describes the network interfaces available on your system # and how to activate them. For more information, see interfaces(5). # The loopback network interface auto lo iface lo inet loopback

innan det fungerar, kanske något som gäller för alla kort?

NetworkManager klarar inte WPA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
NetworkManager klarar inte WPA.

Tänker vi på samma? http://www.gnome.org/projects/NetworkManager/ är den jag menar, inte Network Administration Tool eller Network Monitor.

Ser att det står på sidan att "support for WPA encryption is planned in the future", antar att ingen brytt sig om att uppdatera den delen...