Permalänk
Medlem

hjälp! ang. amd dual core

jag har ett litet problem,varje gång jag startar datorn så måste jag vänta ungefär 2-4min innan jag kan börja gå runt i windows,för om jag börjar öppna mappar direkt är det helt seg på grund av att den måste ladda innan =S. hade celeron förut,och kör med samma hårddisk,men det blev inte så. mina spec!

förut:

intel celeron 2.8ghz
asus (kommer inte igåg vilken modell)
corsair 512mb
samsung sp120 (200gb)
radeon 9600xt 256mb ddr

nu:

Amd 64 dual core 4200+
Asus A8V-X
2x512mb corsair.
samsung sp 120 (200gb)
radeon x800xl 256mb gddr3

Går det åtgärda detta störande fel?? eller är det hårddisk byte som behövs???

Permalänk
Medlem

alltså, du har inte formaterat efter uppgraderingen? om fallet är så så kan det behövas för att allt skall funka perfekt.
sedan om du har en externhd elelr nått anslutet så kan det ta jäklans lång tid att starta windows.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

nej har inte extern hårddisk. så en formatering ska hjälpa?? =P för efter den har laddat klart,funkar det fin fint. va inte jag som satte ihop datorn,han som gjorde de kanske glömde formatera den? ^^, och vad är orsaken att det är/blir att den alltid ska ladda i början?

Permalänk
Medlem

Formatera så löser det sig. Klantigt av killen som plockade ihop det att inte göra det. Speciellt om du går från Intel till AMD.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

elr så är det bara för min hårddisk är så dryg.. kanske var att ta i lite för mkt när jag skrev 2-4min.. hehe. det ä väll kanske högst 1min.. men det är så lite så det kan jag leva med ett tag,jobbigt å formatera å installera allt igen. men då vet jag iaf lösningen =D tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Orsaken till att det tar extra tid att starta datorn efter moderkortsbyte är att windows fortsätter att försöka hitta enheter som finns på det nya moderkortet. Det går nästan alltid till så att den anropar enheten och väntar 10-30 sek innan det blir timeout. I många fall är delar av systemet helt eller delvis låst under denna tid.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

äntligen nån som svarade på min fråga ^^. okejj då vet jag. =P

Permalänk

Så fort man byter moderkort måste man installera om windows......annars kan det bli problem.