Diskaccess vid dualboot lin/win

Permalänk

Diskaccess vid dualboot lin/win

Tjo gott folk!

Jag har nu efter att ha testat linux lite till och från kommit fram till att det var ju inte så tokigt. Men då jag fortfarande vill kunna spela lite då och då så hade det ju varit trevligt att ha xp kvar på en partition och jag hade då tänkt att lösa det genom att köra dualboot.

Till saken hör att jag har en samling diskar i burken som jag vill ha möjlighet att komma åt när jag kör linux och det som ligger på dem just nu har jag inte lust att ta bort. Så frågan är kommer jag att kunna använda materialet om jag bootar med linux eller kommer jag bara komma åt det från xp?

Om jag kommer att komma åt det från linux hur gör jag för att diskarna skall mountas vid start så jag slipper mounta dom manuellt (eller sker det automagiskt?)?

Kommer jag även att ha möjlighet att spara material på diskarna och inte bara läsa från dom?

Tacksam för er hjälp!

/ Silverridge

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Om filsystemet på dessa är ntfs är det oftast knepigt, det finns lösningar men ingen av dem är egentligen bra. Linux kan utan större problem läsa ntfs och de borde monteras automatiskt om du inte använder nån otroligt krångligt upplagd distribution.

Ett av sätten att skriva till dem är med hjälp av Captive NTFS . Personligen har jag aldrig behövet det men sök på forumet så hittar du människor som använt det under en längre tid och faktiskt inte haft några problem med det,

Med andra ord sök på google och forumet

Edit: Kanske ska tillägga att om du har dem i någon slags mjukvaruraidkonfiguration kan du i princip glömma det.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fagerja