Permalänk
Medlem

Välja Linux-dist

Hejsan!

Går o funderar på vad man bör köra för Linux-dist. Datorn i fråga kommer att vara till för arbete. Formen arbete som kommer utföras är Office baserat samt utveckling av applikationer i C++ och Java, samt webbplatser.
Det är i princip vad datorn kommer att vara till för.

Vilken dist bör jag köra?
Den ska vara rätt användarvänlig och kraftfull.
Har tidigare erfarenheter av Ubuntu som min filserver kör.

Så vilken rekomenderar ni och varför?

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

varför inte köra ubunut då?
ubunut är enkelt och så finns det bra support

annars tycker jag Fedora passar bra till just det där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
varför inte köra ubunut då?
ubunut är enkelt och så finns det bra support

annars tycker jag Fedora passar bra till just det där.

Tja, vill ha in lite olika åsikter just för att jag ska välja rätt bara...

Vad har Fedora för ess i rockärmen som gör att du rekomenderar det?

Permalänk

Kör ubuntu. Den är väldigt enkelt att installera http://www.ubuntuvideo.com/tutorial_installing_ubuntu

Sen finns http://ubuntu-se.org De har en wiki som är mig veterligen den största wikin på svenska för en linux distribution.

Permalänk
Medlem

Varför klistrar ingen en "Hur du väljer dist" tråd?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Inaktiv

Kör Gentoo!

För att alla inte gillar svaret "ubuntu"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Varför klistrar ingen en "Hur du väljer dist" tråd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V4nten
Kör Gentoo!

För att alla inte gillar svaret "ubuntu"?

Jag sa inte "Den här disten ska du köra" tråd. Jag tänkte mer en lista på de vanligaste distarna och lite info om varje.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk

Zenwalk säger jag.

Men seriöst, ställ inte såna här frågor, du kommer bli förvirrad. Skaffa dig en egen uppfattning.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Ge Archlinux en chans och du kommer bli dundernöjd
Instämmer med föregående talare

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Ge Archlinux en chans och du kommer bli dundernöjd
Instämmer med föregående talare

Hur funkar Archs pakethanterare mot Apt-get? bättre eller sämmre? Apt är det enda som håller mig kvar med ubuntu, vill gärna byta

Permalänk
Medlem

Hur är de stora mer komersiella då, t.ex. Suse och Fedora?
Hur är de gentemot då Ubuntu/Kubuntu?

Tar gärna emot lite motivering varför man ska välja den ena eller den andra

Permalänk
Medlem

suse desktop enterprise 10 ser ruskans bra ut och är jäklit användarvänligt. det är nästan att man tror att det slår windows på den punkten.. synd bara att det kostar pengar ca 500 kr.

openSUSE finns också men den verkar inte vara lika användarvänlig.. jag saknar framförallt den fina startmenyn.

måste det vara gratis hade jag valt ubuntu. får det kosta en slant, suse enterprise 10 desktop!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Gladiac det kommer du inte få för att sånna här trådar dyker upp ett par gånger i veckan.

Listan är: Ubuntu, Kubuntu, Fedora Core, OpenSUSE, slackware, gentoo och arch. Testa dem och och försök bilda dig en egen uppfattning.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk

Funderar på Arch, vågar jag pröva?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Funderar på Arch, vågar jag pröva?

Varför inte?
Inte hört ngt om Arch förr, är den svår eller vad?

Permalänk
Medlem

eller CentOs

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Alla ni som säger: Ta den ta den etc... Skriv i denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
FÖLJ MALLEN! PMa mig eller något så lägger jag upp den i mitt inlägg..
Till trådskaparen... Läs tråden Dvs http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Medlem

(meningslösa tankar)

jag funderar själv på att byta till linux och det blir nog ubuntu för min del. SUSE LED 10 ser som sagt ruskigt bra ut men det kostar pengar.. då går jag hellre över mjukt först, dvs ubuntu, och sen när man är varm i kläderna kanske det blir till att köpa SUSE.

testade ubuntu när de var på version 5 nånting men det verkar ha hänt en hel del sen dess! därför blir det nog ubuntu nuigen, trots allt.

kommer man från windows till linux tror jag att SUSE LED 10 är enklast om man bara vill komma igång. erkänn att det ser användarvänligt ut: http://www.novell.com/linux/demos/desktop.html (svar ja, jag är såld!)

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
(meningslösa tankar)

jag funderar själv på att byta till linux och det blir nog ubuntu för min del. SUSE LED 10 ser som sagt ruskigt bra ut men det kostar pengar.. då går jag hellre över mjukt först, dvs ubuntu, och sen när man är varm i kläderna kanske det blir till att köpa SUSE.

testade ubuntu när de var på version 5 nånting men det verkar ha hänt en hel del sen dess! därför blir det nog ubuntu nuigen, trots allt.

kommer man från windows till linux tror jag att SUSE LED 10 är enklast om man bara vill komma igång. erkänn att det ser användarvänligt ut: http://www.novell.com/linux/demos/desktop.html (svar ja, jag är såld!)

SUSE Trial är väl den där LED fast utan hårdkopior?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Hur funkar Archs pakethanterare mot Apt-get? bättre eller sämmre? Apt är det enda som håller mig kvar med ubuntu, vill gärna byta

Enligt mig bättre, kanske likvärdig. Det finns lite midre paket i repositoriesarna, men det finns aur och det är betydligt lättare att göra egna paket. mer info om pacman och ABS finns iwikin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Funderar på Arch, vågar jag pröva?

Självklart vågar du prova.

Permalänk
Medlem

Håller på att installera Arch nu men jag funderar på vilka paket som är vart att ta med i istallationen mer än Base systemet. Är de något specielt man behöver göra med Xorg för att få det fungera?

Permalänk

En fråga bara, är ndiswrapper installerat i Arch ifrån början? Annars är det hopplöst.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Håller på att installera Arch nu men jag funderar på vilka paket som är vart att ta med i istallationen mer än Base systemet. Är de något specielt man behöver göra med Xorg för att få det fungera?

Base systemet räcker bra, så länge du har en bra internet-uppkopling.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
En fråga bara, är ndiswrapper installerat i Arch ifrån början? Annars är det hopplöst.

Nej det gör det inte. installera bas systemet och det du behöver för att få igång det trådlösa med hjälp av kabel måste du nog göra, alternativt lagra paket som behövs lokalt och installera dem med pacman -A efter installationen.