Permalänk
Medlem

byta till linux

Jag ska nu byta till linux och tänkte då att ubuntu vore en bra början..det som stör mej är dock den stora mängden program som följer med..finns det inga distar som är lite nerbantade och där man själv väljer vilka program man vill ha?

Permalänk

Nu blir jag ledsen, hur många såna här trådar finns det egentligen? :<

EDIT: OnT: Slackware är nedbantat, men inte lätt för nybörjaren. :>

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

S-Ö-K.

Sen vad gör det om det finns lite program installerade som du inte använder? Spelar väl ingen som helst roll om du inte sitter på en hårddisk under möjligtvis 5GB.

Permalänk
Medlem

Nedbantat? Bygg själv. Med Busybox och µlibc får du ett system på sådär en halv megabyte, sen tillkommer en kärna.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

C22H28N2O: Jag vill naturligtvis ha ett system som är lätt samtidigt som där inte är en massa skit installerat..

zightx: Det är ju egentligen inte själva utrymmet som stör mej..det är mest att det blir en jävla massa skit på menyerna och så..delvis är det såklart utrymmet också..

Permalänk
Medlem

Om du kan hantera en terminal så säger jag bara, go for archlinux!
www.archlinux.org

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Mandriva låter dig välja precis vad du vill installera (vilket jag trodde att alla distar gjorde) och är väldigt enkelt att komma igång med, bara att peka och klicka, if you're into that kind of stuff.

Permalänk
Medlem

Du kan välja vilka program du vill ha i ubuntu, kanske är lite för många som följer med men... ubuntu är annars ett rätt schysst nybörjaralternativ till en linuxdist. Man får snabbt upp ett system som funkar bra.

Själv skulle jag vilja rekommendera gentoo, men där krävs det mer tid och en hel del läsande av manualer och kompilering innan man har ett brukbart system uppe och går. Manualerna är rätt lätta att ta till sig iofs, steg för steg instruktioner. Så har du tid och ork så kan du ta en titt. http://www.gentoo.org

Jag vill våga påstå att du lär dig mycket mer linux om du provar gentoo också. Men kom ihåg, det tar en jävla tid

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)