Permalänk
Medlem

Bara en kärna används?

Har en x2 3800+ och när jag drar igång prime och superpi och kollar i everest på cpuanvändningen så står det att endast en kärna används.
Varför?
Hur fixar jag detta?

Permalänk
Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Avstängd

Tor man kunde ladda hem en uppdatering från AMD´d hemsida som fixar det

Permalänk
Medlem

ehmm.. både superpi & prime är inte multitaskat..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Ja behöver inte oroa mig om båda procesoorerna verkar jobba? i everest så skifta procenten på prolle 1 och 2 :S noob fråga i know...

Visa signatur

XPS 1330 -:- T5550 -:- 3 gig ram

Permalänk

Ska du testa båda kärnorna till 100% måste du köra med två Prime95 (ställ in i respektive prog vilken kärna det ska köra på), samma sak med SuperPi, där du måste ha programmet i två separata mappar och ställa in i Enhetshanteraren vilken kärna resp. SuperPi ska köra på.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

Inte riktigt så jag menade , det är mer som att när jag gör whatever i do på datorn , så står det cpu0 : 0% cpu1: 10% eller hur mycket jag använder asså.

Permalänk
Hjälpsam

Om du kör på en windowsinstallation där du tidigare kört en singlecore kan det hända att du behöver uppdatera din HAL.. eller ominstallera.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det stämmer. Hade en single core förut , samma windows mapp. Vart och hur uppdaterar man HAL?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtee
Inte riktigt så jag menade , det är mer som att när jag gör whatever i do på datorn , så står det cpu0 : 0% cpu1: 10% eller hur mycket jag använder asså.

Jag började också haka på idén om att det är singlecore HAL. Men eftersom cpu1 listas så tror jag det redan är rätt, för om det bara vore singlecore ska det inte finnas något annat än cpu0.

Du kollar enkelt genom att gå in i enhetshanteraren (enklast med devmgmt.msc i kör) och kollar under "Computer".
Där ska det stå "ACPI Multiprocessor PC", då är det rätt.
Står det däremot något annat (tvivlar jag på), speciellt "ACPI Uniprocessor PC" så behöver du uppdatera HAL. Enklast genom att högerklicka och välja uppdatera drivrutin. Klicka dig fram till att välja drivrutin helt själv och ev. lista alla, där ska Multiprocessor finnas med.

Jag har en windows server 2003 installation på en server, när jag stoppade i en till processor och tänkte uppdatera så hade den redan känt av detta och ändrat, allt var klart så att säga. Så det talar också för att du faktiskt har fått rätt HAL fast du kört singlecore förut.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det står rätt i enhetshanteraren.
Märkte just att det står "Cpu1/Kärn1 0%(alltid 0%)" och "Cpu1/Kärn2(används alltid)"

Så hur får jag processorn att använda båda kärnorna?