Permalänk
Medlem

Placera SATA över IDE

Jag har nyss skaffat en ny hårddisk, Maxtor 80GB SATA.
Tidigare hade jag systemet (Windows) på en 40GB IDE hårddisk, men betämde mig nu för att byta denna mot Martorn som jag införskaffat.

Efter bytet har jag i datorn:

* En Maxstor 80GB SATA
* En Western Digital 400GB SATA
* En Hitatchi 250GB IDE

* Moderkortet är ett nForce4 a939.

Jag startar datorn, och bootar från min Windows installationsskiva för att formatera och installera Windows på min nya Maxstor 80GB SATA. Till min stora besvikelse blev inte det här så lätt som jag tänkt att det skulle bli.

När jag väl kommer till att få välja vilken enhet som jag vill formatera och installera Windows på så har min Hitatchi 250GB IDE lagt sig själv som den första enheten (C:), därefter finner jag min Maxstor 80GB SATA (D:) och slutligen min Western Digital 400GB SATA (E:).

Jag vill inte ha det på det här viset. Jag vill att SATA diskarna ska ligga överst, och därefter följer IDE. Inte nog med den här besvikelsen, av någon anledning krånglade Windows installationen när jag försökte installera den på Maxstor 80GB SATA (D:), så det gick i vilket fall som helst inte.

Jag försökte finna en lösning för att få som jag ville, men lyckades inte. Tillslut kände jag mig tvungen att göra på ett "fult" sätt.

Jag kopplade ur min IDE hårddisk, och startade datorn. Nu blev min Maxstor C: och min Western Digital D:, jag installerade Windows och allt gick bra. Därefter kopplade jag in min Hitatchi (IDE), naturligtvis fungerade detta, men bara i Windows gränssnitt så att säga.

Om jag skulle vilja formatera om Maxtorn igen skulle jag behöva dra ut IDE hårddisken och göra om hela processen, det känns en aning jobbigt.

Om jag går in i Kontrollplanelen -> Administrationsverktyg -> Datorhantering -> Lagring -> Diskhantering så finner jag här att IDE disken är "Disk 0", Maxstor är "Disk 1" (så det är som sagt fortfarande så att IDE disken lägger sig över SATA diskarna).

Nu till frågan;
Hur fixar jag så att SATA ställer sig över IDE? Jag kan inte finna något fel i hur hårddiskarna är kopplade i datorn, så jag försökte finna en inställning i BIOS för detta, men utan resultat. Det verkar nämligen som att det helt enkelt är som standard att IDE ska ligga över SATA, är det möjligt att ändra på detta?

Permalänk
Hjälpsam

Finns det någon anledning varför du vill se C: disken som DISK0?

Om du väl har den installerad på C:, och mappat de andra enheterna till d, e, f etc så håller den sig till C vid nästa installation då det är den första lediga beteckning

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Om du väl har den installerad på C:, och mappat de andra enheterna till d, e, f etc så håller den sig till C vid nästa installation då det är den första lediga beteckning

Nej, det gör den inte.

Om jag nu stoppar i min Windows installationsskiva och vill installera om Windows så har jag samma problem igen.

Windows installationen listar då enheterna på följande sätt:

Hitatchi 250GB IDE (C:)
Maxstor 80GB SATA (D:)
Western Digital 400GB SATA (E:)

Och jag får samma problem igen. Jag vill ha Windows på C, och inte på någon annan enhet. Så, det innebär att varje gång jag vill göra en ny installation av Windows så måste jag mecka med att rycka ut IDE hårddisken, sätta i den efter installationen och ändra beteckningar hit och dit.

Jag vill helt enkelt bara att enheterna ska listas som följande:

Maxstor 80GB SATA (C:)
Western Digital 400GB SATA (D:)
Hitatchi 250GB IDE (E:)

Jag har ju fixat så att Maxtor SATA kommer före Western Digital SATA - men IDE hamnar först, så åter igen; kan jag få IDE att hamna under SATA?

Permalänk
Hjälpsam

Hmm låter skummt, har inte haft det problemet själv. Enda stället du kan meckla med det skulle vara i BIOS i så fall. Om du inte har senaste, uppdatera. Se om du kan få inställningarna i BIOS med hdd prioritet. Annars har du tyvärr inte mycket val :/

PS du kan vara lite smidig och köra en installation med uppdateringar och drivisar precis som du vill ha den och sedan köra en Ghostning av den partitionen till tex en DVD (eller an annan partition). Så slipper du installera om den burken igen överhuvudet taget.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jo, det var det jag tänkte - att jag skulle kunna mecka med det i BIOS på något vis, men jag hittar ingen inställning som stämmer med det jag vill uppnå, det var därför jag bestämde mig för att fråga här - kanske var det någon som har samma moderkort och vet hur jag ska göra.

Jo, jag har laddat ner de senaste uppdateringarna för BIOS, så det är inte där problemet ligger.

(OT: Jag har varit inne på ghostning förut, men trivs med att ha min egenanpassade Windows XP skiva - då det är en clean installation som dock innehåller de senaste uppdateringarna, SP2 och mina drivrutiner)

Permalänk
Medlem

På alla moderkort jag haft så bestämmer bios själv vilken ordning diskarna ska ligga. Jag tror generellt att IDE alltid hamnar före SATA iom att IDE är äldre än SATA.
I windows installation borde du kunna ändra ordning genom att ta bort partitionen på SATA-diskarna och skapa en på din IDE. Sedan istallera windows och lägga till din övriga diskar.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Hedersmedlem

Det spelar ingen som helt roll i vilken ordning diskarna listas, Windows måste inte in på den första disken.

Om du tvunget vill ha bokstaven C på systempartitionen ska du installera med enbart systemdisken ansluten. Sedan ska du se till att bokstaven C är statiskt mappad till disk(0)partition(0). Det gör du i kontrollpanelen.

Fluf: Bokstäverna bevaras väl inte efter en ominstallation? De är ju bara definierade inne i windows. Inte ens windows själv använder dem internt.

Jag kan inte påstå att jag känner igen problemet. Jag har aldrig sett annat än att windows delar ut C: till första partitionen på systemdisken, därefter forsätter med ev. andra partitioner på den disken, för att sedan numerera de andra partitionerna i ordning.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Det spelar ingen som helt roll i vilken ordning diskarna listas, Windows måste inte in på den första disken.

Om du tvunget vill ha bokstaven C på systempartitionen ska du installera med enbart systemdisken ansluten. Sedan ska du se till att bokstaven C är statiskt mappad till disk(0)partition(0). Det gör du i kontrollpanelen.

Okay, jag förstår att det inte spelar någon roll hur diskarna listas. Men eftersom att det här gjorde att disk(0) blev C: vid omformatering så blev det inte som jag ville, iom att det var min IDE disk som blev disk(0).

Nu, hur gör jag detta med att ställa in så att C: är statisk mappad? Jag försökte finna detta i kontrollpanelen men utan resultat.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Det spelar ingen som helt roll i vilken ordning diskarna listas, Windows måste inte in på den första disken.

Om du tvunget vill ha bokstaven C på systempartitionen ska du installera med enbart systemdisken ansluten. Sedan ska du se till att bokstaven C är statiskt mappad till disk(0)partition(0). Det gör du i kontrollpanelen.

Fluf: Bokstäverna bevaras väl inte efter en ominstallation? De är ju bara definierade inne i windows. Inte ens windows själv använder dem internt.

Jag kan inte påstå att jag känner igen problemet. Jag har aldrig sett annat än att windows delar ut C: till första partitionen på systemdisken, därefter forsätter med ev. andra partitioner på den disken, för att sedan numerera de andra partitionerna i ordning.

Jag har för mig att det brukar behålla Beteckningen efter jag har spikat konfiggen i Datorhantering, under förutsättning att jag inte mecklar något mer på ide/sata kanalerna... man jag kan ha för mig fel också, mycket möjligt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Det där med statiskt mappad, det undrar jag också om då jag inte känner till något om det. Jag vet att mappningarna annars lagras i registret (vilket motbevisar att det följer med från installationen till installation som någon sa).
Windows (och startkoden) numrerar hårddiskarna, oftast så går det på vilken kontrollerkrets som är "först", i ditt fall PATA kontrollern (det du kallar IDE). Så det är inget i windowsinstallationen du kan göra för att påverka detta, och jag ser ingen riktig grej på hur du skulle i BIOS kunna få den att bete sig annorlunda tyvärr.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG