Detta operativsystem är bäst tråden

Permalänk
Medlem

Detta operativsystem är bäst tråden

Vilket operativsystem tycker du är bäst? Varför? Man ser väldigt mycket "Windows, Linux, VS Mac" trådar så here goes the flame. Du kanske tycker BSD är mer kompakt än Linux? Eller att Windows XP är bäst för att det finns flest spel? Eller att Mac OS X är bäst.

Skriv vilket operativsystem du tycker är bäst med åsikter varför du tycker så. Du kan alltid ändra dig och du får gärna kritisera andra operativsystem.

Lite senare i tråden skriver jag mitt val.

Permalänk
Medlem

Kör NetBSD nu och trivs väldigt bra. Vad jag gillar bäst vill jag inte svara på än då jag inte använt varken Solaris eller Mac OS X mer ingående ännu.

Permalänk

Denna tråden är som gjord för flamewar eller vad? Helt onödig tråd. Alla tycker helt olika punkt slut!

Permalänk

Just nu känner jag mig mest produktiv under Linux.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Denna tråden är som gjord för flamewar eller vad? Helt onödig tråd. Alla tycker helt olika punkt slut!

Ungefär, så man slipper det i andra trådar kanske? Såklart alla tycker olika men det kan vara kul att veta vad andra tycker.

Permalänk
Medlem

Måste säga att det jag favoriserar just nu är Solaris i alla dess former

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Som desktop/workstation Mac OS X.

Enkelt, avancerat, smidigt, snyggt, stabilt.

Som server har jag inte provat tillräckligt men FreeBSD/OpenBSD toppar listan med Slackware.

Permalänk
Hedersmedlem

"All OS sucks."

Men jag mår bäst i Linux eller OpenBSD. Passar mitt arbetssätt och jag gillar att det inte är lika "statiskt" uppbyggt som Windows eller OS X. Dvs jag måste inte använda det i standardutförande utan jag kan modifiera det väldigt mycket till mitt tycke.

Låter tråden vara för närvarande, men om tendenser till flamewar dyker upp så blir det hänglås direkt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

FreeBSD fast just nu använder jag Mac OS X.

Permalänk
Medlem

allt efter Workbench 2.0 har känts hopplöst efter hur häftiga de än varit..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

många som inte har skrivit varför man använder det man gör.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Workstation: OS X

Server: OpenBSD

Trivs väldigt bra med båda.

Permalänk
Medlem

OS X. Mer stabilt och intuitivt än Windows, enklare att använda än andra *nix.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Jag tycker i dagsläget att windows server 2003 är det bästa operativsystem jag har testat. De program jag använder fungerar utmärkt och enligt min erfarenhet så är det väldigt stabilt (i alla fall på min hårdvara för att lägga in en brasklapp).

Jag har flera gånger testat olika linux distar men lagt ner tanken efter ett tag pga att allt för mycket blir jobbigt. Ett bra exempel är den manuella konfiguration av xorg.conf som behövs för t.ex. uppdateringsfrekvenser, möss, tangentbord.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Inaktiv

Desktop - Mac OS X är enligt min högst ovetenskapliga slutsats det mest genomarbetade alternativet idag för desktop.

Server - NetBSD erbjuder i stort sett samma funktionalitet som de lite större, men på all möjlig hårdvara för oss som har alpha/sgi/sun/"välj en egen favorit"-maskiner. Har slagit Internet Land Speed Record och rest ute i rymden med NASA. (Den som uppfattar detta som propaganda har troligtvis rätt)

Alla OS suger, vissa lite mindre som tur är.

Permalänk

The Human Mind!

On topic: Beror ju helt på vad man använder datorn till!

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem

Själv använder jag Mac OS X. Varför? Det är enkelt, avancerat, säkert och användarvänligt. Hela operativsystemet känns väldigt genomarbetat och interfacet känns skönt. Allting funkar. Apple har verkligen lyckats bra med Mac OS (X). Dessutom följer det med en hel del bra program. Det jag saknar lite i Mac OS X är lite basprogram som borde ingå. Men det finns väldigt mycket bra 3d party programs.

Tycker att BSD och Linux är bra, men inte i närheten av Mac OS X. Fönsterhanterarna är enligt mig inte lika produktiva som tex Windows eller Mac OS X. Men det är bra att det är opensource och att man kan ändra så mycket på det och att det finns så mycket opensource program. Själv tror jag inte Linux kommer bli så mycket större än vad det idag. BSD verkar mycket mer kompakt än Linux men har tyvärr samma fönsterhanterare som Linux.

Solaris verkar väldigt bra, det är väl det glesa stödet av program som är lite synd. Tycker Sun verkar satsa väldigt mycket på det ändå.

Windows är faktiskt användarvänligt, men jämfört med Mac OS X känns Windows ostabilt och osäkert. Dessutom känns interfacet (i alla fall i Vista) för rörigt och inte lika produktivt som Mac OS X. Fördelarna med Windows är ju såklart det stora programutbudet och spelen. Dock tycker jag inte ett OS kan vila på dessa två för o klassas som det bästa operativsystemet. Att Windows inte lyckas förbättra säkerheten så mycket och stoppa alla dessa trojaner, virus och annat är ju synd. Det är väl klart att eftersom Windows är populäraste operativsystemet att flera gör virus till det, men inte har Microsoft tagit hand om det så bra. Om Mac OS X skulle ha 90 % användarbas skulle det inte betyda att det skulle finnas jättemycket virus till Mac, eftersom att Mac OS X är byggt på ett säkert sätt.

Finns ju en massa andra operativsystem som också är bra.

Permalänk
Medlem

de enda operativsystem jag använt är Windows 95, 98 , 2000 ,XP home , XP prof.

jag har även "sett" något Mac system men vet ej vilket

XP prof. måste nog vara det bästa av dem jag testat

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk

Använder många OS just nu. OSX till det mesta. Det är nog det jag gillar bäst.

Linux (Ubuntu 6.06) på servern just nu.

Windows på speldatorn.

FreeBSD lite här och där, har ingen användning av det just nu men det är bara så himla mysigt att jag får lite abstinens ibland, och då åker det in på någon burk.

Solaris är också trevligt, håller på att lära mig det just nu.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Har svårt att säga vilket som är bäst.
Jag använder ubuntu linux just nu och tycker det är ganska bra. Ett plus med ubuntu är att gratis är billigt.
Har inte använt mac os x så mycket men kan tänka mig att det är det bästa, åtminstone snyggast. Utseendet och känslan är något jag tycker är viktigt.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Avstängd

Solaris är ju helt överlägset Linux då det gäller stabilitet och uptime, tex. Solaris är även ungefär lika snabbt som Linux på samma hårdvara, kanske t.om. lite snabbare. Då man använder många CPUer är solaris överlägset Linux och BSD. Solaris är ju gratis oxå. Bara stoppa in och dual boota med GRUB. Skadar inte att kunna ett riktigt Unix, och inte ett leksaksunix såsom Linux.

Permalänk
Medlem

Jag suttit en hel del i Linux (Crux, SuSe, Redhat, Slackware, Debian...) i mina dagar och arbetar mycket med Linux i skolan. Ändå sitter jag nu till 99% i Windows XP, Linux tenderar att ta så mycket tid än Windows, förutsatt att du har en användare som har lite koll.

Jag tror att Windows dåliga rykte till viss del kommer från alla datornybörjare som nästan uteslutande sitter i Windows.

Permalänk
Avstängd

OS X. Så jäävla klart. Det bästa ur två världar. Det känns komplett på samma sätt som Windows, och det är UNIX-baserat men strular inte så jävligt som Linux gör. Allt funkar, allt är nice, lättarbetat och dessutom renderar OS X teckensnitt förjävla mysigt. Nej, OS X säger jag!

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

WS: Linux, gillar finnar..
Server: Openbsd, Theo de Raadt
(motiverat och klart..)

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Windows 2000, it just works
Men har seriöst övervägt att switcha till Mac, väntar bara på rätt tillfälle.

Visa signatur

För kass dator för rig in sig, m8.

Permalänk

Det enda jag kan använda för tillfället är FreeBSD.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Min pappa är starkare än din pappa!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

just nu kör jag WinXP i väntan på bredband (ja, jag är väl mobbad), men annars kör jag med Ubuntu då jag tycker det är så skönt med att lägga in program genom synaptics/apt o.s.v.
Kommer nog iaf använda WinXP senare om man vill spela spel som inte går så bra genom cedega.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Solaris är ju helt överlägset Linux då det gäller stabilitet och uptime, tex. Solaris är även ungefär lika snabbt som Linux på samma hårdvara, kanske t.om. lite snabbare. Då man använder många CPUer är solaris överlägset Linux och BSD. Solaris är ju gratis oxå. Bara stoppa in och dual boota med GRUB. Skadar inte att kunna ett riktigt Unix, och inte ett leksaksunix såsom Linux.

Linux är inte Unix.

Permalänk
Medlem

Guess what???

OS X så klart.
Det bästa ifrån två världar helt enkelt.
Snyggt , stabilt och helt underbart.