Permalänk
Melding Plague

Mac Mini som HTPC?

<font style="font-size: 10pt"><b>Mac Mini som HTPC?</b></font> <small class="small">onsdag 16 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
När Apple lanserade sin Mac Mini blev reaktionen rätt annorlunda jämfört med en normal produktlansering. En hel del PC-användare blev intresserade av Mac och MacOS X tack vare Mac Mini. Många skrev i vårt forum att den kanske skulle passa som HTPC-dator.
<br />
<br />Passande nog har <a href="http://anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2349" target="_blank" >Anandtech</a> idag publicerat en artikel som handlar om Mac Mini som HTPC. Alla typer av HTPC-delar tas upp, som inspelning, DVD-uppspelning och mycket mer. Kort och gott en mycket läsvärd artikel för er som blev intresserade av Mac Mini och just då i HTPC-syfte.
<br />
<br />"<I>What we've touched on in this article is far from the full gamut of HTPC applications for the mini (or Macs in general). Elgato, for example, offers a series of internal and external TV tuners for Macs, including a Mac version of ATI's TV Wonder USB 2.0. You can get a remote for the Mac and there are tons of freely-available, user-designed AppleScripts that are great for browsing your DVD collection. There are even multiple open source projects underway to bring about a Mac media center type of application.</I>"
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2349" target="_blank" >Anandtech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Jesper för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara någon höjdare som DVD-spelare, som hade varit mitt främsta mål att använda MiniMacen till. Blir nog en shuttle istället, mkt dyrare, men ack så skön leksak ;).

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Inge tv-ut, ingen dvd-brännare och inget 5.1 samt ingen tuner. Värdelöst att ha 4 externa apparater. Bra som skrivmaskin/extradator dock men absolut ingen mediastation. Märks att apple inte har så stor erfarenhet på htpc som var och varannan svensk vill ha nu.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

"Märks att Apple.." Vadå, Apple har väl aldrig gått in för att göra Mac Mini till en HTPC? Det är väl just skriv/surf-dator som den lanseras som. Och det är precis det som den kommer sälja på också.

Permalänk
Medlem

Jag kan heller inte fatta att man ens försöker presentera den som HTPC.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Inge tv-ut, ingen dvd-brännare och inget 5.1 samt ingen tuner. Värdelöst att ha 4 externa apparater. Bra som skrivmaskin/extradator dock men absolut ingen mediastation. Märks att apple inte har så stor erfarenhet på htpc som var och varannan svensk vill ha nu.

Både TV-ut och dvd-brännare har den iofs.

Permalänk
Medlem

TV-ut med en adapter och möjlighet att köpa till dvd-brännare för 1000 spänn extra. Det borde vara standard.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
TV-ut med en adapter och möjlighet att köpa till dvd-brännare för 1000 spänn extra. Det borde vara standard.

Du har nog missat lite i Apples filosofi... Dessutom gjordes mac mini för att folk vill ha en billig och liten surfdator, och en dvd-brännare är det långt ifrån alla som behöver, därav är det inte "standard".

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Behöver o behöver... Alla jag känner ska införskaffa dvd-bännare i år eller har redan gjort det. Fan även mina päron.
Men om du inte har förstått så diskuterar man under rubriken "Mac Mini som HTPC?".....

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Behöver o behöver... Alla jag känner ska införskaffa dvd-bännare i år eller har redan gjort det. Fan även mina päron.
Men om du inte har förstått så diskuterar man under rubriken "Mac Mini som HTPC?".....

Som du kanske inte förstår är mac minin till för att vara en billig, liten nästan ljudlös dator. För det priset den har är den även om den saknar dvd-brännare extremt prisvärd. Du kan ju lägga på en dvd-brännare om du nu måste ha en.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

Men den duger fortfarande inte som htpc. Tyvärr. Jättebra som surfdator om man redan har skärm mm.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Behöver o behöver... Alla jag känner ska införskaffa dvd-bännare i år eller har redan gjort det. Fan även mina päron.
Men om du inte har förstått så diskuterar man under rubriken "Mac Mini som HTPC?".....

Visst är det många som vill ha en dvd-brännare, det är en helt annan sak, men det är långt ifrån alla som vill ha det till sin HTPC (eller surfdator). Jag har en HTPC utan dvd-brännare, sen ingen anledning till att ha en dvd-brännare till den heller. Behöver bara en dvd så det går att titta på film, varför ska jag betala extra för en dvd-brännare som jag inte kommer att använda?! Tror Apple har förståt mig iaf...

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
TV-ut med en adapter och möjlighet att köpa till dvd-brännare för 1000 spänn extra. Det borde vara standard.

Adapter och adapter. Dom flesta PC-grafikkort har en adapter också, en slags Y-kabel så du kan välja S-video eller composite. Och valjmöjligheten att välja dvd-brännare eller dvd-läsare är dum tycker du? Kul att typ alla pc-tillverkare OCKSÅ har den valmöjligheten. Fan vad Dell måste vara kassa, man kan välja bort DVD-brännaren på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Men den duger fortfarande inte som htpc. Tyvärr.

För att???
För att man sätter grejorna på utsidan istället för insidan, eller?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Precis, för att man måste ha 2-3 externa saker som ligger utanför. Klart sämst är avsaknaden av 5.1 och 7.1

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Precis, för att man måste ha 2-3 externa saker som ligger utanför. Klart sämst är avsaknaden av 5.1 och 7.1

Om du nu är intresserad av en mac mini så kan jag säga att den är en succé och det kommer säkerligen uppföljare inom något år. Förhoppningsvis får den då lite snabbare processor, mer ram och dvd-brännare för samma pris.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

Ge mig optisk ut på den så är det klappat och klart, i nuläget är det juh bara att glömma...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 412
Ge mig optisk ut på den så är det klappat och klart, i nuläget är det juh bara att glömma...

USB-låda med DTS och TosLink är ju under tusen spänn.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Men estetiskt med ett kabelknippe...

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
USB-låda med DTS och TosLink är ju under tusen spänn.

Känns inte så frestande när datorn redan är "billig" och man vill komma undan billigt, annars var tanken bra..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Men estetiskt med ett kabelknippe...

Behöver ju inte lägga det synligt…
Och allvarligt - Hur får du över ljud utan kabel?
(Så om kabeln är två kablar efter varandraoch en plupp mitt på är ju skit samma)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Notoriska Apple hatar sidan TOM´s Hardware har tom börjat gilla Apple..
http://www.tomshardware.se/diverse/20050216/index.html

**
Jämfört med välkända SFF-system star Apples Mac mini ut med sin exceptionella design. Valen av färg, form och material försätter bokstavligt talat mini i en klass för sig. Den höga kvaliteten på monteringen och den genomgående charmen är också saker som talar för den, speciellt jämfört med andra SFF-system. Dess väldigt kompakta dimensioner, dess nästan helt ljudlösa drift och låga strömkonsumtion på bara 20 W får dess rivaler från Windows-världen att se ut som amatörer.
**

/Fred på Jorden

Visa signatur

Eat your greens kids

Permalänk
Medlem

nåra som har denna som HTPC? nåra bilder kanske. och olika lösningar

Permalänk
Medlem

Jag skulle bara vilja tillägga att Apple kommer med en 40" skärm snart,, kanske inte funkar på minin men ändå??

Visa signatur

Eat your greens kids

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Men den duger fortfarande inte som htpc. Tyvärr. Jättebra som surfdator om man redan har skärm mm.

DVI till LCD eller Plasma-TV'n, måste man tvunget ha 5.1 ljud kan man köpa en USB dosa med detta på Clas Ohlson för en billig peng.

Letar själv efter en beg. mini att ha som HTPC.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Roligt att ta massa dosor ligga utanför. Bättre med ett snyggt mATX-chassi där ett bra ljudkort och tvkort kan inkluderas.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Jo, den är verkligen enorm

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Men varför tumma på kvalitén för att det ska vara en liten mac? Taskigt ljud i en extern dosa, tv-kort i en extern dosa, ett till tvkort om man ska spela in från 2 kanaler, etc etc. Sen är jag inte säker på att bildkvaliten i det integrerade grafikkortet håller högsta klass heller jämfört med ATI o nVidia.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/