Permalänk
Medlem

Mycket skumt olösligt problem

Jag har ett problem med min dator som verkar helt olösbart. Jag har haft datorkunniga kompisar på besök men alla har misslyckats med att hitta problemet. Troligtvis är det olösligt och jag har nästan bestämt mig för att köpa en ny dator. Mycket frustrerande. Men jag vill göra ett sista försök och se om det finns någon här som kan hjälpa mig. Den samlade kompetensen här är imponerande så kanske någon har en aning om vad det är som är fel. (Hoppas att jag skriver i rätt forum nu).

Problemet är att jag inte kan installera vissa program som jag verkligen behöver. Installationen går bra men när jag startar programmen så får jag skumma felmeddelande, eller så saknas halva verktygspalleten, eller så går programmet inte att starta alls. Felen är olika beroende på program men programmen är samtliga helt oanvändbara. Listan kan göras lång.

Det skumma är att det endast gäller vissa program medan andra går hur bra som helst. T.ex. Adobe CS1 fungerar helt felfritt men CS2 går inte alls. Likaså fungerar Autocad 2004 problemfritt men med Autocad 2006 blir det en massa underliga felmeddelanden och programmet är oanvändbart.

Jag tror att det måste vara ett hårdvarufel men jag vet inte vad det är som ställer till det. Jag har installerat programmen med tre olika operativsystem, flashat bios, gjort ett flertal kompletta ominstallationer och prövat med ett nytt grafikkort men icke. Jag har också installerat samtliga krånglande program på min bärbara dator och där fungerar alla 100% felfritt. Mycket skumt.

Har jag rätt när jag antar att det är ett hårdvarufel och vad är det i så fall som kan tänkas ställa till problemen? Är det något fel med minnet eller moderkortet? Jag har ett datorsytem enligt signaturen nedan. Kan någon hjälpa mig eller komma med ett förslag på vad jag ska göra är jag mycket tacksam!

Tack på förhand.

Visa signatur

2xOpteron 244 | Tyan Tiger K8W | Corsair 3200 ECC REG 2x1024 | Quadro FX 1100 | WD 74 Raptor + 2xBarracuda 250 | Tagan 480W | Lian-Li PC-V1100B | Eizo 24" FlexScan24"S2431W. Byggd av Fluf.

Permalänk
Medlem

kör du med windows 3.11?

Permalänk
Medlem

Antar att du försökt att köra programmen med endast en kärna?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Många tack för svaren, det uppskattas verkligen!

Jag skrev fel angående operativsystemen, det är bara XP och Vista som jag testat med. Men programmen som krånglar är ju nya och borde väl rimligtvis fungera med XP. Annars vore det mycket märkligt tycker jag. Det är dock intressant att det endast är de senaste versionerna av programmen som krånglar. De som har några år på nacken fungerar utmärkt. T.ex. Adobe CS1 fungerar men inte CS2. Likaså har jag inga problem med Autocad 2004 medan 2006 är kört. Något annat värt att nämna är att datorn fungerar fullständigt felfritt i övrigt. Jag har installerat tonvis med program utan några som helst problem.

Vidare är programmen ganska "tunga" om det spelar någon roll. Det är endast Adobe CS2, Autodesk Autocad 2006 samt Autodesk VIZ 2006 som krånglar.

Gurtol frågar om jag kör med windows 3.11 men det gör jag inte. Tror du att programmen skulle fungera bättre med 3.11?

larryd, du frågar om jag försökt köra med endast en kärna och jag antar att du menar med bara en CPU. Jag har ju 2 X AMD Opteron 244. Svaret är att jag inte försökt köra programmen med endast en CPU. Anledningen är att jag inte ens visste att det gick. Hur tusan får man maskinen att köra bara på en processor? Går det verkligen att göra? Eller menar du att jag ska avlägsna en processor fysiskt?

Vem vet, larryd, du kanske har kommit på något där. Det vore väldigt tacksamt om du förklarar hur jag ska göra för att köra på en processor. Går det att koppla bort en processor via mjukvaran eller är det till att ta fram skruvmejseln?

Som sagt, du kanske har något där som bör kollas upp.

Stort tack för svaren!!! Och jag tar som sagt tacksamt emot instruktioner hur jag ska göra för att bara köra på en CPU. Eller om det finns några andra ideer värda att test. För det här är totalt obegripligt för mig.

Visa signatur

2xOpteron 244 | Tyan Tiger K8W | Corsair 3200 ECC REG 2x1024 | Quadro FX 1100 | WD 74 Raptor + 2xBarracuda 250 | Tagan 480W | Lian-Li PC-V1100B | Eizo 24" FlexScan24"S2431W. Byggd av Fluf.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det är att du kör med dubbla processorer som ställer till besväret men här är en lösning så du kan starta dina program med endast en processor aktiverad:

Ladda ner detta program http://www.majorgeeks.com/Win2000_Launcher_d438.html
Installera det och starta det, sedan väljer du "add" i översta feltet kan du välja vad ditt program du vill ska starta med en kärna ska heta t ex photoshop CS 2.

Sedan klickar du på browse knappen och letar reda på ditt program (i det här fallet photoshop cs 2 som jag hittade här: C:\Program\Adobe\Adobe Photoshop CS2\Photoshop.exe).

Sedan trycker du på fliken "Multiple prosessors users (SMP)" och här bockar du av alla processorer utom processor 1 (eller Processor 2), tryck sedan på save knappen nere i högra hörnet.

Nu ser du i det gröna fönstret Photoshop CS 2 och dubbelklickar du på namnet så startas det med endast en kärna.

Jag hoppas det hjälper men jag är osäker.

Om det hjälper så är det sedan bara att lägga till dom andra programmen som bråkar med dej också.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Tusen tack! Det där ska jag testa ikväll. Hoppas att det fungerar.

Visa signatur

2xOpteron 244 | Tyan Tiger K8W | Corsair 3200 ECC REG 2x1024 | Quadro FX 1100 | WD 74 Raptor + 2xBarracuda 250 | Tagan 480W | Lian-Li PC-V1100B | Eizo 24" FlexScan24"S2431W. Byggd av Fluf.