Permalänk
Medlem

AGP + dualcore?

Nu var det alldeles för länge sen jag hade nån koll på hårdvara så det är väl bäst att fråga först.

Går det fortfarande att få tag på ett agp-moderkort och som dessutom stödjer dualcore-processorer?

Jag har ett x800-kort som jag tycker borde räcka ett tag till men min 2500 börjar bli för gammal. Är det helt hopplöst eller ska jag försöka gräva fram en 64-processor i stället och sen köpa ett pcie-moderkort när tiden väl kommer (och nej, jag har inte råd att köpa nytt grafikkort också).

Har kollat på:

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASR939D...

som i princip verkar vara det enda agp-kort som faktiskt fortfarande säljs, (tveksam till begagnat) och sen en 64-3800+ till det.

Några förslag?

Visa signatur

Sitter här och pillar mig i naveln.

Permalänk
Medlem

Jag har ett förslag, dock inte AMD utan Intel. Eller förslag och förslag, vi kan väll kalla det något att fundera på.

Det finns ett asrock moderkort till C2D som stödjer både AGP och DDR(dock bara 2 stickor). http://www.asrock.com/product/775Dual-VSTA.htm
Det kortet plus en E6300 så har man något som är lite bättre att bygga vidare på sen. Det är i alla fall vad jag tycker.

Permalänk
Medlem

Det var inte alls någon dum ide, har inte haft intel sen min 133:a så jag kollade på AMD först bara. Fast ett sånt kort och sen

Ny fråga: måste man hålla på att flasha bios och sånt för att köra dualcore-processorer eller kan man lita på att det fungerar out of the box?

Vad är det för processor man ska ha, 830 (typ) eller 945 som kräver i 945 (vilket det verkar som inte moderkortet har.

Visa signatur

Sitter här och pillar mig i naveln.

Permalänk
Medlem

Core 2 Duo helt klart, något annat från Intel i dagsläget är bara dumt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jo det är en Core 2 Duo jag menade när jag skrev C2D. Processorn med modelnamnet E6300 kostar ungefär lika mycket som en AMD X2 3800+.

Det positiva med att köpa det där moderkortet som jag länkade till och en C2D processor är som sagt att det blir lättare att bygga vidare på samtidigt som man kan behålla sina DDR minnen och sitt AGP grafikkort. Sen kan man antingen spara tills man har råd/lust att köpa nytt grafikkort, minne och moderkort eller så kan man börja med att byta ut minnet till DDR2 och sen ta moderkort och grafikkort. Anledningen till att byta moderkort när man byter grafikkort är att det här asrock moderkortet inte presterar optimalt med PCIE grafikkort, men det kanske främst gäller high-end korten.

Jag har faktiskt precis ett sånt moderkort på ingående. Så vi får se hur det fungerar med mitt AGP kort.

Permalänk
Medlem

MSI K8N Neo2 Platinum & MSI K8N Neo2 FX (Nforce3) funkar med dualcore och har agp. Fanns som demoprodukt på komplett tidigare för 350kr som jag då köpte.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Chipset

Skall inte moderkortet helst ha intelchipset istället för VIA till C2D för att man skall få ut allt ur en C2D. Läste det någonstans här men kommer inte ihåg detaljerna om varför.