Produkttest: Test av kylpastor

Permalänk
Medlem

haha, trodde det var produkttest av svärd vid första anblick på bilden xD

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edin

Tack skruvis, vi får ha det i åtanke!

Sorry, 340 heter den.

www.dowcorning.com/applications/Product_Finder/PF_details.asp...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ja, en jämförelse med en "stock"-pasta skulle sitta bra, och jag saknade också Zalman STG1 i testet.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Fråga: Hur hade de/ni tänkt er att en pasta som inte leder överhuvudtaget inte skulle kunna agera kapacitativt? Fel storhet?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Jag tycker det var ett bra test, man får inte lika mycket beslutsångest när man ska köpa pasta nästa gång :).

Om ni gör ett till test tycker jag ni ska göra så att ni istället tar en peltier eller liknande och sätter en kylfläns på den. Då blir det lättare att reglera temperaturer och det går mycket fortare att genomföra testet. Sen kan ni mäta vid 2 eller 3 olika områden, låg,medel, högt. Alltså lågt ~30C, medel ~45C, högt ~60C. Då får man även se om pastornas egenskaper förändras vid olika temperaturer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edin
Man kör aldrig utan värmeledande pasta, så det är inget att jämföra med.

Men det är ju inte särskilt svårt att genomföra ett sådant test och det skulle vara kul att veta hur mycket skillnad kylpastan ger mot att inte ha någon alls.
Kan inte skada?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
Men det är ju inte särskilt svårt att genomföra ett sådant test och det skulle vara kul att veta hur mycket skillnad kylpastan ger mot att inte ha någon alls.
Kan inte skada?

Om processorn brinner upp så borde väll det räknas som skada?
Det borde dock inte vara några problem att genomföra ett sånt test, bara ställa in i BIOS så att den stänger av vid en viss temperatur.

Permalänk
Medlem

Visst, det är kul med tester på saker som vi alla använder. Men utan inbränning säger det inte så mycket enligt mig. Att man inte ens följer anvisningarna med pastan om nedkylningar och uppvärmingar tycker jag är riktigt dåligt, eftersom pastans egenskaper ändras ganska mycket efter detta.

Det som är intressant för oss användare är ju den inbrända prestandan och inte prestandan som ges nästan direkt efter application. Sedan anser jag som många andra att en referenspasta eller liknande borde finnas med i ett så omfattande test, där antalet pastor är förhållandevis högt.

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ralekk
Visst, det är kul med tester på saker som vi alla använder. Men utan inbränning säger det inte så mycket enligt mig. Att man inte ens följer anvisningarna med pastan om nedkylningar och uppvärmingar tycker jag är riktigt dåligt, eftersom pastans egenskaper ändras ganska mycket efter detta.

Det som är intressant för oss användare är ju den inbrända prestandan och inte prestandan som ges nästan direkt efter application. Sedan anser jag som många andra att en referenspasta eller liknande borde finnas med i ett så omfattande test, där antalet pastor är förhållandevis högt.

Problemet med att köra med inbränning och annat är ju att det tar väldigt lång tid och den som skrev artikeln tror jag inte har 7st likadana datorer med vattenkylning

När det gäller tempen tycker jag det skulle vara intressant om ni kunde göra en kurva över hur tempen ändras mellan pastorna vid olika temperaturer.
Ni skulle bara kunna köra fläktarna på radiatorn lite långsammare så blir tempen högre och ni kan se skillnader då också.

I övrigt var det ett bra test tycker jag.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Ett tips till nästa gång.. effektmotstånd. Välj effekt efter vad kylaren klarar av att transportera bort, sikta högt, och få en större temperaturskillnad mellan bra / dåligt. Och det befriar er "test burk", samt helt kringår risken med cpu skada.

Citat:

Dessutom bör man ha i åtanke att felmarginalen i det här testet mycket väl kan vara så stor att skillnaden mellan kylpastorna inte går att säkerställa. Därmed går det ännu mindre att utse en vinnare rent prestandamässigt.

Det var altså inte en test, utan bara en instruktionsartikel som informerade om vilka pastor som finns, och alternativen för applicering?

Citat:

Thermax Tech är en liten Texasbaserad firma som på sin hemsida endast har en produkt: Xtflux-GA.

från deras site:

Citat:

We have developed a series of high-performance thermal greases, XtFlux-KA, XtFlux-KA II, and XtFlux-GA.

en fjärde produkt, XtFlux-series Thermal Adhesive finns också, men visst, de är alla, väldigt otillgängliga här.

Önskvärda jämförande tester, vanlig vit tandkräm, kopparpasta, "generic" värmeledande pasta (det borde inte vara något bekymmer att få tag i ett flertal olika sådana, och jämföra dem induvidielt, jag skall själv med glädje bistå med ett par olika märken om det är aktuellt) 'riktig' elektronik pasta (tex som Skruvis redan erbjudit.)

Något av en besvikelse, helt enkelt för att testen inte var genomtänkt. Kan man inte producera ett resultat, kallar man det inte test. För guds skull, skriv om artiklen och gör om testen, med exakt samma resultat, men med användarvänlighet i focus, och skriv texten därefter.

Citat:

Slutsats:
Thermax Tech och Arctic Silver vinner på grund av den underbara enkelheten i appliceringen, med de goda temperaturerna som resultat.

Eller vad ni vill. I mån av tid hade jag erbjudigt mig att göra testen, om det inte vore för 2 saker. Jag har ingen vattenkylning tillgänglig för närvarande, och jag har ingen digitalkamera, så det hade fått bli helt utan bilder. (en eventuell tredje orsak skulle vara stavningen, men det går att köra genom ett rättstavningsprogram.)

Med hopp om framtida tester som kanske är något mer genomtänkta, lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

I senaste numret av mikrodatorn har man testat lite olika kylpastor och dessutom testat utan kylpasta, skillnaden är verkligen stor, med och utan...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
I senaste numret av mikrodatorn har man testat lite olika kylpastor och dessutom testat utan kylpasta, skillnaden är verkligen stor, med och utan...

å,fan.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mDawg
Skulle vara kul om ni kört ett test utan pasta för att se hur bra pastorna är och inte bara skillnaden mellan dem.

/Mattias

Ett sanningens ord. Jag kör helt utan kylpasta på min P4, har inte särskilt hög temp under load och ändå en budget CPU-fläkt.

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 BE (3400 MHz) | Gigabyte GA-MA790-UD5P | Corsair 6GB 1333MHz | 2 st. Gigabyte Radeon HD5850 1GB (Crossfire) | Corsair HX 1000W 80+ | Corsair Obsidian | 26209p @ 1920x1200 (3dmark06)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvm
Ett sanningens ord. Jag kör helt utan kylpasta på min P4, har inte särskilt hög temp under load och ändå en budget CPU-fläkt.

Du menar att du kör ren metall mot metall?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ok, om inte jag fattade fel om temperaturmätningarna så anser jag att en del av slutklämmen angående skillnaderna i procent är helt galet uträknat.

Quote ur resultat: "...Titan Nano Grease som är sämst ger en CPU-temperatur som är ynka 4 procent högre än MX-1 som är bäst..."

MX-1 testemp blev 35,5 grader?
Titan nano grease fick 37 grader?
Men hallå? kylvattnet var ju 31 grader på ingående!
Optimal kylpasta hade då gett 31C!

Man bör då subtrahera vattnets temp innan man börjar räkna procent hit och dit.

Således bör man jämföra:
MX-1 35,5 -31 = 4,5 DeltaT
med
Titan nano 37 -31 = 6 DeltaT

4,5 / 6 = 1,33....
Således ger Titan nano 33% högre cpu temperatur!

Eller omvänt 6 / 4,5 = 0,75
visar att MX-1 ger 25% bättre temperatur än Titan nano.

Det är en bit ifrån de galna ut-skrivna 4% skillnad (37 / 35,5 = 1,04...)
Alternativt om man valt att räkna på ett annat galet sätt typ:
35,5C / 31C = 1,145... = ungefär 15% höjning av cputemp MX-1
37C / 31C = 1,193... = ungefär 19% höjning av cputtemp Titan nano
15% - 19% = 4% skillnad ungefär..... åt helskotta åxå, för då jämför man iaf utifrån fel referens.

Annars är allt bra om en något tunt statistiskt underlag om ni bara körde 1 applicering.
Hmm hur kommer man snabbast till rätta med denna räknetekniska fadäs?

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Jag är mycket tveksam till detta test. Varför?

http://www.arcticsilver.com/as5.htm :

Citat:

Important Reminder:
Due to the unique shape and sizes of the particles in Arctic Silver 5's conductive matrix, it will take a up to 200 hours and several thermal cycles to achieve maximum particle to particle thermal conduction and for the heatsink to CPU interface to reach maximum conductivity. (This period will be longer in a system without a fan on the heatsink or with a low speed fan on the heatsink.) On systems measuring actual internal core temperatures via the CPU's internal diode, the measured temperature will often drop 2C to 5C over this "break-in" period. This break-in will occur during the normal use of the computer as long as the computer is turned off from time to time and the interface is allowed to cool to room temperature. Once the break-in is complete, the computer can be left on if desired.

(läs det finstilta längst ned på sidan).

200 timmar är ungefär 3½ dygn. Detta är även under de "optimala" omständigheter som nämns, dvs "several heat cycles".

Av någon anledning känner jag mig tveksam till att dessa kriterier verkligen har uppfyllts (varje respektive pasta lär ha sina egna kritierier). När inte ens testaren själv litar på sina temperaturmätningar till 100%, är inte testet lika utförligt som förväntat.

Jag tror fortfarande att AS5 är den bästa pastan, oavsett hur man ser på det.

Det vore trevligt om man kunde få se ett nytt test med större antal produkter, vid högre temperaturer. Där även varje individuell kylpasta får sitta på lika länge som instruktionen säger innan man mäter. Detta bör också redovisas för läsarna, då liknande faktorer ofta kan ställa interesanta kuriosa mot testresultatet.

EDIT: Såg nu också av en slump att Zalmans pasta (inte prövad i testet dock) ska sitta på i 7 dygn innan testvärden bör tas. 7 dyng är ganska länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ostuga

200 timmar är ungefär 3½ dygn. Detta är även under de "optimala" omständigheter som nämns, dvs "several heat cycles".

Nej, 200h är ~8½ dygn.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Fråga: Hur hade de/ni tänkt er att en pasta som inte leder överhuvudtaget inte skulle kunna agera kapacitativt? Fel storhet?

En kondensator "leder" inte ström i den bemärkelsen som en kopparledning gör.

En kondensator lagrar en viss mängd energi, när den är full så slutar den dra åt sig laddning, strömmen avtar till (i princip) noll.
Den består av två stora skivor(ytor) som ligger jädrigt nära varann men ändå HELT isolerade ifrån varann.

Om du sen tar ett motstånd(eller en koppartråd) och kopplar in mellan kondensatorns poler så kommer den at ladda ur sig över motståndet(eller tråden) tills laddningen är helt ut-tömd.
Nu när kondingen är tom kan den åter igen ta emot laddning, och då "verkar det" som om den leder ström fast den bara absorberar laddningen likt ett batteri på laddning.

Det är på det sättet du skall se vissa kylpastor. Den agerar som en laddningsbärare. Den kan ta åt sig en mindre mängd energi, och även göra sig av med den ifall tillfälle uppstår.

Den kan därför störa ex.vis processorns funktioner ifall pastan smetas ut över vissa ledningar/ben. Det handlar om väldigt snabba förlopp och därmed väldigt små tidsmarginaler på hur en signal tar sig fram på ex.vis en ledning.
Det är ofta så pass små marginaler att om EN ledningsbana av någon anledning förlängdes med ex.vis 3mm så upphör minnesåtkomsten att fungera.

Just "lite för mycket" kapacivitet är sådant som kan sabba en signal totalt.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!