Permalänk
Medlem

Hej!!! ang. byte till linux!

Hej! jag har sökt runt nu en del både här i forumet och andra forum, tänkte jag skriver en tråd här, de flesta vettiga människor är nog här
det är nämligen så att jag ska byta till linux, (kör xp PRO) för tillfället.
och jag tänkte om jag formaterar om hdd C: då har jag fortfarande partionen D: kvar, jag undrar om det spelar någon roll om jag har sakerna på den hdd kvar eller om jag är TVUNGEN att formatera om den också om jag installerar Linux?

// är inte så kunnig på dom här ämnena ps: ber om ursäkt för svenskan ( e från värmland)

Edit: deleta lite

Visa signatur

Man Va Ju Nykter Imorse, Men Nu Börjar Det Ordna Upp Sig vettu! =P

Permalänk
Medlem

Du kan välja att bara formatera C: och bygga om den till ett filformat som linux fungerar med.
Vilket du ska köra är det bäst att du söker upp här på forumet. Om en börjar säga så säger nån annan emot och vips så har vi en evighetstråd.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Hello på dig!

Du behöver inte ta bort filerna på din D: partition. Men har du filsystemet NTFS på den har du bara lässtöd i linux. Har du kört linux förut? Om inte kan det vara lönt att testa dualboot.

Ursäkta stavningen (är ochså från värmland )

Edit: Fan va seg man är att skriva

Permalänk
Medlem

okej tack för dom snabba svaren

*undrar hur ska jag ta mig till väga när jag bygger om den då ?

*jag kör NTFS på den partionen. så om jag gör det vad är det då jag kan göra? vad för begränsningar tex?

Visa signatur

Man Va Ju Nykter Imorse, Men Nu Börjar Det Ordna Upp Sig vettu! =P

Permalänk
Medlem

När du installerar, låt säga Debian (:)) så får du under installationen välja hur du ska partitionera och vilket filsystem som ska användas. ext3 är ett smidigt och ett av dom vanligaste alternativen.

Angånde NTFS partitionen så är det som sagt bara lässtöd. dvs du kan inte skriva nått till disken, bara läsa.

Mvh Simon

Permalänk
Medlem

Dock är inte ext3 det snabbaste.
Är man sugen på att pilla med kernels å sånt så kan man välja Reiser4 som är det snabbaste av dom alla!

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Rekomenderade ext3 för att det finns mest support och kunskap om det filsystemet, vad jag vet iaf. Verkar ju som att grabben inte sysslat allt för mycket med att kompilera kernels och dyligt.

Permalänk
Medlem

okej tack så mycket för svaren jag testar och ser ;);) funkar det inte så funkar det inte. åter kommer om jag stöter på mer problem

Visa signatur

Man Va Ju Nykter Imorse, Men Nu Börjar Det Ordna Upp Sig vettu! =P

Permalänk
Medlem

Nej, jag tänkte inte att han skulle andvända det. Bara att det finns och att det är värsting. Ett argument för att välja Linux framför Windoze!

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att hålla med. Va inte meningen att du skulle uppleva detta som flamewar.

Permalänk
Medlem

Nejnej, jag gjorde inte det. Jag förklarade bara och sen utropstecken på sista meningen för att det är ett hyffsat argument ändå. Kanske lite ogenomtänkt att skriva det så och jag brukar vara sparsam med smilisar.
Men det här är OT.
Läs någon av de andra 100 trådarna om vilken dist du vill ha så löser sig resten. Jag tycker iaf att Ubuntu är enklare att installera än Windoze.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

EXT3 ska dock ändå ett bättre val om man vill fortsätta köra Windows bredvid Linuxet av nån obegriplig anledning.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon U
När du installerar, låt säga Debian (:)) så får du under installationen välja hur du ska partitionera och vilket filsystem som ska användas. ext3 är ett smidigt och ett av dom vanligaste alternativen.

Angånde NTFS partitionen så är det som sagt bara lässtöd. dvs du kan inte skriva nått till disken, bara läsa.

Mvh Simon

Fast nu ska du ju kunna skriva med hjälp av NTFS-3G.
http://sourceforge.net/mailarchive/forum.php?thread_id=238360...

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Dock är inte ext3 det snabbaste.
Är man sugen på att pilla med kernels å sånt så kan man välja Reiser4 som är det snabbaste av dom alla!

När jag själv testade Reiser4 så var det blixtsnabbt på små filer i Linux 2.6.16, men extremt långsamt på 2.6.17 och nyare (långsammaste filsystemet jag har testat).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
När jag själv testade Reiser4 så var det blixtsnabbt på små filer i Linux 2.6.16, men extremt långsamt på 2.6.17 och nyare (långsammaste filsystemet jag har testat).

Det ska nog vara fixat nu isf, men Reiser4 är snabbast med små filer.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Dock är inte ext3 det snabbaste.
Är man sugen på att pilla med kernels å sånt så kan man välja Reiser4 som är det snabbaste av dom alla!

Kanske inte helt sjysst att rekommendera ReiserFS4 till en total nybörjare, med tanke på att det fortfarande är instabilt som tusan.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Åter igen så rekomenderade jag inte, jag påpekade att det fanns och det var snabbt. Förmodligen måste man göra ett par ominstallationer av Ubuntu (iaf har jag gjort en hel del) och nån gång skulle han kanske vilja prova Reiser4.

Visa signatur

Dur ru - dum.