Permalänk
Medlem

Gömma mappar i OS X

Hej!

Jag undrar fall det finns något program till OS X som man kan gömma mappar med.

Visa signatur

MacBook

Permalänk

Det är väl som i övriga *nix. Sätt en punkt framför katalognamnet som göms den. T.ex: ".minahemligafiler". Utan citattecknena då så klart.

Permalänk
Medlem

Men det är en system mapp jag vill gömma och den kan man väll inte byta namn på?

Visa signatur

MacBook

Permalänk
Medlem

Är det en systemmapp som används så kan du inte ändra den och då gör det väl inget om den finns, och är det en som inte används så kan du döpa om den om du vill (tills den skall användas).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Finns det inget program som gömmer den bara da?

Visa signatur

MacBook

Permalänk
Medlem

Får jag fråga varför du ens ska gömma den?

Permalänk
Medlem

Därför att usr mappen som brukar vara gömd är inte det längre.

Visa signatur

MacBook

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att köra repair permissions i Disk utility? (Ja, jag föredrar engelska )
Går att köra i Terminal annars, kör bara sudo diskutil repairPermissions /

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag redan testat med Disk Utility och repair diskpermisson

Visa signatur

MacBook

Permalänk
Medlem

/usr ska väl inte vara gömd...
Att man inte har behörighet till mer än andras "dropbox" är väl en sak - men gömda ska de inte vara.

f:ö har väl /usr inget med en systemmapp att göra?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Är usr ingen system mapp? Men från början är ju den inte synlig. Så jag trode det var en system mapp

Visa signatur

MacBook

Permalänk
Medlem

Sorry, my fault blandade ihop usr och Users
Den skall vara dold från början ja, och skall inte döpas om (för då kan sökvägar knasa).
Kan ju vara något med "com.apple.finder.plist" men jag är faktiskt inte hundra på det...
Edit: Nu kom jag på vad det var som gnagde i bakhuvudet. Förr fanns det en fil som hette ".hidden" eller något som listade mappar som inte skulle visas. Körde find men hittade inget så det sköts nog på annat sätt numera... eller om det bara var för extradiskar?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!