Permalänk
Medlem

Wireless Ubuntu + Vaio?

Hej

Jag har en Sony Vaio SZ2HP som jag nyligen installerat Ubuntu på. Får ej det trådlösa att fungera. Jag ser vilka trådlösa nätverk jag har runt mig, och Ubuntu hittar nätverkskortet på eth1. Av någon anledning kan jag inte connecta till några nätverk (inte ens oskyddade).

Vad är grejen? Har testat att konfigurera via System Settings -> Network settings, samt Internet -> Wireless assistant, och inget av det fungerade.

Har ej installerat extra drivrutiner eftersom jag tror det bara är ett konfigurationsfel (Ubuntu hittar trots allt nätverkskortet, och jag kan scanna efter nätverk). Dock ser jag inget om wireless när jag kör lspci (se längst ner).

Om det nu är så att jag måste tanka andra drivrutiner, måste jag kompilera om kärnan eller finns det sätt där jag slipper göra det?

Tack för att ni hjälper till!

lspci ger följande:

0000:00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile Memory Controller Hub (rev 03)
0000:00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Mobile PCI Express Graphics Port (rev 03)
0000:00:1b.0 0403: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 02)
0000:00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 1 (rev 02)
0000:00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 2 (rev 02)
0000:00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 3 (rev 02)
0000:00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 4 (rev 02)
0000:00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI #1 (rev 02)
0000:00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI #2 (rev 02)
0000:00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI #3 (rev 02)
0000:00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI #4 (rev 02)
0000:00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB2 EHCI Controller (rev 02)
0000:00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)
0000:00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GBM (ICH7-M) LPC Interface Bridge (rev 02)
0000:00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) IDE Controller (rev 02)
0000:00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801GBM/GHM (ICH7 Family) Serial ATA Storage Controllers cc=IDE (rev 02)
0000:00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) SMBus Controller (rev 02)
0000:01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation: Unknown device 01d8 (rev a1)
0000:06:00.0 Network controller: Intel Corporation: Unknown device 4222 (rev 02)
0000:07:00.0 Ethernet controller: Marvell Technology Group Ltd. 88E8036 Fast Ethernet Controller (rev 15)
0000:09:04.0 CardBus bridge: Texas Instruments: Unknown device 8039
0000:09:04.1 FireWire (IEEE 1394): Texas Instruments: Unknown device 803a
0000:09:04.2 Mass storage controller: Texas Instruments: Unknown device 803b

Visa signatur

Man är aldrig IRL, bara AFK.

Permalänk
Medlem

Testa att installera network-manager.

apt-get install network-manager-gnome

funkar klockrent i både dapper och edgy.

Visa signatur

ride the big one

Permalänk
Medlem

Tack, men det står

alex@alex-laptop:~$ sudo apt-get install update-manager
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd... Färdig
E: Kunde inte hitta paketet update-manager

när jag försöker köra det.

När jag körde en vanlig update, så stod det att alla paket var hämtade och inget återstod, men jag installerade ubuntu igår och då var jag inte uppkopplad mot nätet. Någonstans måste det väl stå var systemet ska hämta uppdateringar ifrån, kan det vara något fel där kanske? För övrigt hittar jag inte GUI varianten av Update Manager. Detta får jag när jag försöker öppna den från en terminal:

alex@alex-laptop:~$ gksudo update-manager
bash: gksudo: command not found

Jag är som sagt väldigt ny, eller har hållt på med andra distros för länge sen men har glömt bort det mesta, så det är säkerligen något väldigt enkelt.

Tack så mycket!

Visa signatur

Man är aldrig IRL, bara AFK.

Permalänk
Medlem

Jaha du, nu vet jag inte riktigt varför du skulle installera update-manager när jag tipsade om network-manager. Men men

För att se till att ditt system är up-to-date se till att din /etc/apt/sources.list ser bra ut, verkar som om du nu kanske bara har cdrom som val, ta bort alla # framför webadresserna och sen kör en "apt-get update" följt av "apt-get dist-upgrade" då bör du ha ett helt uppdaterat OS.

Installera sedan network-managern och så ska du nog få fart på det!

lycka till!

Visa signatur

ride the big one

Permalänk
Medlem

Hej, och tack för svaret. Jag passade på att lirka in en annan fråga som jag hade problem med, nu när jag lyckades bli besvarad av någon som verkar duktig

Verkar, efter lite googling, som att Network Manager är lösningen på mitt problem. Andra som har liknande specs har fått det att funka. För mig däremot händer följande:

alex@alex-laptop:~$ sudo /usr/sbin/NetworkManager
Password:

alex@alex-laptop:~$ nm-applet
X Error: BadDevice, invalid or uninitialized input device 168
Major opcode: 145
Minor opcode: 3
Resource id: 0x0
Failed to open device
X Error: BadDevice, invalid or uninitialized input device 168
Major opcode: 145
Minor opcode: 3
Resource id: 0x0
Failed to open device
/bin/sh: /usr/bin/esd: No such file or directory
QPainter::begin: Cannot paint null pixmap
QPainter::setPen: Will be reset by begin()
QPainter::setBrush: Will be reset by begin()
QPainter::setBrush: Will be reset by begin()
QPainter::setPen: Will be reset by begin()
QPainter::setPen: Will be reset by begin()
QPainter::setPen: Will be reset by begin()

(nm-applet:5199): Gdk-CRITICAL **: gdk_pixmap_foreign_new_for_display: assertion `(anid != 0)' failed

(nm-applet:5199): Gdk-CRITICAL **: gdk_draw_drawable: assertion `src != NULL' failed

(nm-applet:5199): GLib-GObject-CRITICAL **: g_object_unref: assertion `G_IS_OBJECT (object)' failed
QPainter::begin: Cannot paint null pixmap
QPainter::setPen: Will be reset by begin()
QPainter::setBrush: Will be reset by begin()
QPainter::setBrush: Will be reset by begin()
QPainter::setPen: Will be reset by begin()
QPainter::setPen: Will be reset by begin()
QPainter::setPen: Will be reset by begin()

(nm-applet:5199): Gdk-CRITICAL **: gdk_pixmap_foreign_new_for_display: assertion `(anid != 0)' failed

(nm-applet:5199): Gdk-CRITICAL **: gdk_draw_drawable: assertion `src != NULL' failed

(nm-applet:5199): GLib-GObject-CRITICAL **: g_object_unref: assertion `G_IS_OBJECT (object)' failed

Har testat att googla detta, och även kollat in andra forum, men jag tror inte jag kommit över lösningen (har jag det har jag inte förstått den i alla fall). Jag kör KDE och inte gnome, det är väl förmodligen det antar jag.

Om någon snäll själ nu hjälper mig lösa detta, hur gör jag för att det jag måste skriva för att få igång mitt trådlösa ska ske automatiskt närjag startar datorn?

Bugar och bockar för eventuella svar!

Visa signatur

Man är aldrig IRL, bara AFK.