Problm med istallation av suse 9.2

Permalänk

Problm med istallation av suse 9.2

skulle installera Suse9.2 idag iockmed att min dator har lite problem att boota med cd läsare når det inte finns något operativsyctem så installerade jag som jag brukar igenom en annan dator för att sedan sätta in hårddisken i min dator.
denhär gången så ville inte suse starta på min dator istället så kommer jag in i en dos liknande sida som det står,

GNU GRUB version 0.95 (639K lower /162752K upper memory)

[ Minimal BACH-like line editing is suported. for the first word, TAB
lists possible command completions. Anywhere else TAB list the possible
completions o a device/filename.]

grub>

Klickar jag på TAB så kommer det framm en massa komandon och när jag testar olika så kommer det olika felmeddelanden eller så kommer det upp load kenel first eller att man ska ha en korekt adress eller fil..

är det någon som har haft samma problem?
fins det någon som vet hur man ska göra för att komma in i suse när det ser ut som så?

det är första gången det sker såhär efter att jag har gort det på sådanthär sett, då jag har gort det förut så har det bara varit skillnad på storlek på hårddisken som jag installerat på.

tacksamm för svar

Permalänk
Medlem

Gå in i edit-mode genom att trycka 'e' och leta upp raden som börjar med root. Vilken (hd?,?) har du där? Kolla sedan i prompten vad GRUB anser att disken/diskarna heter genom att skriva in "(hd" och trycka TAB.
Kolla även vilken disk som skickas med som root=/dev/XXXX till kärnan.
Troligen är det här som det felar för dig, när du installerade GRUB hade disken en annan beteckning än den fått i den nya datorn. Du behöver justera root (hd?,?)-raden och root=/devXXXX argumenten i din menu.lst för att kunna boota.

Permalänk

det går inte att komma in i edit-mode den säger bara att det är unreconized command.

Permalänk
Medlem

Boota från valfri live-CD och montera partitionen och läs grub/menu.lst i valfri editor/pager?