Permalänk

Brister i detta system?

Ska ta och köpa ny dator om ett tag och behöver lite feedback över det komponenterna jag har valt.

Här är min "inköpslista"

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=379103&...

Dator kommer användas främst till FPSspelande och surfande.

Chassit kommer bli ett Antec Titan 550 med ett TruePower 2.0 550W ATX12V v2.0 nätagg.

Kommer nätagget klara av detta system?
har ni nå synpunkter på systemet?

Processon kommer kanske bli en +3800 istället för en +3200

mvh dreamer

Permalänk
Medlem

Är det inte onödigt att betala för ett SLI moderkort när man bara ska köra med ett grafikkort? Har dock inte kollat om det är någon prisskillnad, men chansen finns ju att du kan byta moderkortet mot ett icke-SLI och ha råd med en bättre processor istället.

Dessutom avråder jag att köpa 2x512mb, det är mycket bättre att köpa 1x1024mb så att du senare kan köpa en till 1024mb sticka utan att det blir krångel.

Permalänk

Planerar att i framtiden köpa till 2st 512mb med den hastigheten och jag köper SLI för att kunna uppgradera till det sedan när den dagen kommmer.

Har bestämt mig för en singelprocessor och de kommer nog bli en snabbare än en +3200 satsar på en +3800

Permalänk

Inte helt OT:

En tanke om SLI slog mig, är det inte billigare och snabbare "när den dagen kommer" att köpa ett av senaste generation. Jag menar, om man köper ett kort nu för säg 3000kr med ambitionen att köpa ett till inom ett år för säg 1800kr totalt blir det ju 4800, och prestandan motsvarar ju inte ett av senaste generation.
Besparingen ligger i ett moderkort utan stöd för SLI och pengarna man får när man säljer det gamla grafikkortet, blir inte mycket pengar extra för att få ett kort av nyaste modell som presterar bättre.
Nån som följer min tankebana och kan förklara för mig vars det brister? För uppenbarligen är det ju populärt med SLI.

Med dubbla grafikkort så ökar värmen i lådan, man måste skaffa fler och bättre fläktar eller modernare kylflänsar, pga det så låter datorn en hel del mer vilket kan driva de flesta till vansinne.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk

Jag skulle kunna skippa SLI men dock måste jag hitta ett moderkort som är lika bra på överklockning som det jag har valt nu Något tips?

Permalänk
Medlem

Moderkort med sli kostar väl typ en 100-lapp extra eller nått? Lika bra att köpa det om du i framtiden kanske ska köpa ett till grafikkort. Men som Bubbalobill säger så ger SLI en prestanda ökning på mellan 20% och 50% medan skillnaden mellan ett kort i mellanklassen och ett av toppklass oftast är större eller lika stor. Om du säljer det grafikkkort du köper nu om ett år och köper ett nytt av toppklass kan det nog bli både billigare och bättre. Det var i alla fall så jag förstod Toms Hardwares artikel om SLI.