Permalänk
Medlem

.NET programmering på en Mac?

Funderar på att skaffa en MacBook, men jag har även börjat intressera mig för .NET programmering. Så det hänger mer eller mindre på det.

Jag vet att jag kan köra Windows på MacBooken också, om jag vill. Men jag vill inte behöva dualboota, och det känns meningslöst att köpa en Mac för att köra Windows på den.

Så, kan man programmera .NET på en Mac? Och då menar jag att köra webserver på Macen och inte på en Windows-server.

Permalänk
Medlem

MS släppte lite grejor till Xcode en gång i tiden vet jag - kolla på microsofts hemsida över hur mycket det var och hur aktivt det är.
Annars kan man ju kolla hos Mono, även om MS väver in så mycket i .Net så det kan vara vad som helst (hela nya API:t i Vista är väl .Net och det säger väl sig självt hur potrabelt det är...)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Ok, men annars lär det ju inte vara några problem att hitta en .NET editor och köra mot en server, om man nu vill göra det. Synd bara att det blir så mycket jobbigare.

Permalänk
Medlem

Det du söker är alltså en server som klarar ASP.NET som du kan köra Macen? Är det din egentliga fråga?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du skrev att du börjat intressera dig för .NET, varför tar du inte och intresserar dig för något annat? Om du inte kodat .NET länge kan du väll försöka lära dig något annat kanske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Det du söker är alltså en server som klarar ASP.NET som du kan köra Macen? Är det din egentliga fråga?

Jag vill kunna köra en ASP.NET server på Macen, ja. Om det ens är möjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Du skrev att du börjat intressera dig för .NET, varför tar du inte och intresserar dig för något annat? Om du inte kodat .NET länge kan du väll försöka lära dig något annat kanske.

För att många av dagens företag vill ha .NET och det är en stor arbetsmarknad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Du skrev att du börjat intressera dig för .NET, varför tar du inte och intresserar dig för något annat? Om du inte kodat .NET länge kan du väll försöka lära dig något annat kanske.

Objective-C med Cocoa exempelvis är mycket trevligare att koda än C#.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jaja, jag är inte intresserad av andra språk, det är inte det tråden handlar om heller.

Kan jag köra en .NET server på en MacBook UTAN att dualboota med Windows?

Permalänk
Medlem

mod_mono borde fixa ASP.NET i Apache, och det borde fungera även under Mac OS X.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Okay, får kika på det.
Tack DrRotmos.