dvi-i --> vga sladd --> dvi-d = ??

Permalänk
Medlem

dvi-i --> vga sladd --> dvi-d = ??

hej

har en ny dator med ny skärm som har en dvi-d uttag (+ en vga). nu har jag köpt en dvi-d sladd men skärmen visar ingen bild. det står en liten ruta längst upp i vänstra hörnet "digital" och i nästa sekund står det analog och så håller den på att pendla tills den går bort efter 10 sek.

x1900xt kortet har två st dvi-i och skärmen en dvi-d. Hur ska jag göra för att få det att fungera?? kan jag ta en dvi-i adapter till en vga sladd till en dvi-d adapter?

ska man köra i nån skiva, trycka på nån knapp eller hur ?!!
Snabba svar tack!

jag har testat dvi-i -->vga sladd och in i skärmen men samma sak händer. har även testat dvi-d sladd men fortfarande samma sak :(;(

EDIT: Är det skillnad på dual och single link?? jag har ändvänt mig av dual link hela tiden

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk

Re: dvi-i --> vga sladd --> dvi-d = ??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heis
hej

har en ny dator med ny skärm som har en dvi-d uttag (+ en vga). nu har jag köpt en dvi-d sladd men skärmen visar ingen bild. det står en liten ruta längst upp i vänstra hörnet "digital" och i nästa sekund står det analog och så håller den på att pendla tills den går bort efter 10 sek.

x1900xt kortet har två st dvi-i och skärmen en dvi-d. Hur ska jag göra för att få det att fungera?? kan jag ta en dvi-i adapter till en vga sladd till en dvi-d adapter?

ska man köra i nån skiva, trycka på nån knapp eller hur ?!!
Snabba svar tack!

jag har testat dvi-i -->vga sladd och in i skärmen men samma sak händer. har även testat dvi-d sladd men fortfarande samma sak :(;(

EDIT: Är det skillnad på dual och single link?? jag har ändvänt mig av dual link hela tiden

Det ska räcka med att plugga i din DVI-D-kabel mellan skärm och dator.

Att koppla DVI-I > VGA > DVI-D går aldrig eftersom VGA bara klarar analog signal och DVI-D klarar bara digital.

Sen ser du till att plugga i skärmen när datorn är avstängd.

Tänkt även på att längden på kabeln spelar roll, över 5 meter är inte att rekommendera för DVI.

Single link eller dual link spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

Men varför funkar det inte med dvi-d kabeln då? först kommer det en bild med digital och sen anlog som pendlar. jag kan få upp den rutan om man trycker på en knapp. och när den har gårt bort står det test good.
sen kommer det upp en ruta där det står "check signal cabel" och analog lite längre ner. börjar bli jävligt besviken på detta nu när den snart har stått här hemma och som jag själv betalt för 15000

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heis
Men varför funkar det inte med dvi-d kabeln då? först kommer det en bild med digital och sen anlog som pendlar. jag kan få upp den rutan om man trycker på en knapp. och när den har gårt bort står det test good.
sen kommer det upp en ruta där det står "check signal cabel" och analog lite längre ner. börjar bli jävligt besviken på detta nu när den snart har stått här hemma och som jag själv betalt för 15000

Fungerar datorn med någon annan skärm?

Permalänk
Medlem

har ingen annan

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk

Re: Re: dvi-i --> vga sladd --> dvi-d = ??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Det ska räcka med att plugga i din DVI-D-kabel mellan skärm och dator.

Att koppla DVI-I > VGA > DVI-D går aldrig eftersom VGA bara klarar analog signal och DVI-D klarar bara digital.

Sen ser du till att plugga i skärmen när datorn är avstängd.

Tänkt även på att längden på kabeln spelar roll, över 5 meter är inte att rekommendera för DVI.

Single link eller dual link spelar ingen roll.

Jag kör 15m DVI till projektorn, det går alldeles utmärkt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heis
har ingen annan

Ok, men det kan ju lika gärna vara något fel i själva datorn.

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp så har du satt i alla strökontaker som skall i moderkort och frafikkortet?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

det var inte jag som byggde datorn utan komplett och på baksidan står det "OK" så jag antar att det inte är nått fel på datorn. inga drivrutiner behövs eller? annars kunde jag låna en skärm av en kompis och sedan installera drivrutiner,windows och sånt

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heis
det var inte jag som byggde datorn utan komplett och på baksidan står det "OK" så jag antar att det inte är nått fel på datorn. inga drivrutiner behövs eller? annars kunde jag låna en skärm av en kompis och sedan installera drivrutiner,windows och sånt

Det kan ju ha brakat i frakten...testa med en annan skärm o varför har du gjort 3 likadana trådar?

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

länka gärna till de där 3 exakt likadana trådarna så ger jag dig en applåd?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heis
länka gärna till de där 3 exakt likadana trådarna så ger jag dig en applåd?

Tror du jag e helt efter du ahr ju tage bort dom nu dööhh
men det gjorde du juu precis efter att jag skrivit här

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
Tror du jag e helt efter du ahr ju tage bort dom nu dööhh
men det gjorde du juu precis efter att jag skrivit här

stick tillbaka till lunar

kan ju tillägga att denna rutan och allting även kommer fram när datorn inte är på så nått hårdvarufel i datorn tror jag inte att det är. skärmen hade lämnat tillbaks av en andvändare så jag tror det kan va nått fel på skärmen

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heis
kan ju tillägga att denna rutan och allting även kommer fram när datorn inte är på så nått hårdvarufel i datorn tror jag inte att det är. skärmen hade lämnat tillbaks av en andvändare så jag tror det kan va nått fel på skärmen

Den där rutan kommer fram när skärmen inte får någon signal. Vilket då snarare betyder att det är en stor risk att det är ett hårdvarufel om den kommer fram när datorn är på. Den ska givetvis alltid komma fram när datorn är avstängd.

Att fläktarna i datorn går igång behöver ju inte betyda att allt fungerar som det ska. En polare råkade ut för precis samma sak som dig igår. Det visade sig att det var hans grafikkort som glappade.

I ditt fall kan det givetvis vara skärmen precis som du tror men jag tycker inte du kan utesluta hårdvarufel i datorn.

Prova skärmen i en annan dator eller prova en annan skärm till din dator. Då vet du lättare vart felet ligger.

Permalänk
Medlem

Nu har pappas kompis varit här som är systemutvecklare och försökt hjäpa oss. vi testa den bärbara datorn och skärmen funkar. vi testa också en skärm från granne in i datorn och samma problem sker imorgon ska vi åka ner till göteborg för att lämna in den. fan va besviken man blir. 400 i bensinkostnader också
kan man få nånting från komplett för detta?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk
Medlem

prova att plocka ur grafikkortet, dvd och hd. Sen gör du en grundlig reset av Cmos, det står hur man gör i manualen till moderkortet.
Hade precis samma problem med både min och nu senast brorsans dator. Och detta löste problemen båda gångerna, så prova detta innan du kör för långt.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk

Har du inget annat grafikkort du kan testa med?

Visa signatur

Eeeeeeh.