Permalänk
Medlem

Uppdatera Firefox?

Sitter på Ubuntu och läste precis att Fx 1.5.0.7 är släppt, men jag kan inte uppdatera. Alternativet 'Sök efter uppdateringar' är grått i hjälpmenyn, likaså kan jag inte bocka i Fx i inställningarna för automatiska uppdateringar (Redigera > Inställningar > Avancerat > Uppdateringar). Jag har testat att köra Fx som root, men det blir samma sak där. Någon som har en lösning på mitt problem?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då Ubuntu bygger på Debian utgår jag från att samma gäller i Ubunutu som i Debian, om du har installerat Firefox via Ubuntus paketsystem (apt-get/synaptic) så kan du inte använda Firefox inbyggda funktion utan får vänta på att personen som ansvarar för Firefoxpaketet uppdaterar det.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Jaha, misstänkte att det var något sådant. Lite dumt egentligen, är det inte? Ligger fortfarande på 1.5.0.5, så det verkar ju inte vara snabba ryck som gäller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen fara, Ubuntu-grabbarna har vad jag vet patchat din version med det som fixades i 1.5.0.6.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Ingen fara, Ubuntu-grabbarna har vad jag vet patchat din version med det som fixades i 1.5.0.6.

Så du menar att det är fixat trots att inte versionsnummret är uppdaterat? I don't get it!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Så du menar att det är fixat trots att inte versionsnummret är uppdaterat? I don't get it!

Det är precis så som du säger det år patchat så du slipper laddahem en ny version.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Ingen fara, Ubuntu-grabbarna har vad jag vet patchat din version med det som fixades i 1.5.0.6.

Men hur är det med 1.5.0.7 som efterfrågades, inga fixar som rör Linux in den versionen?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

Om man kör "Stable"-branchen av Debian eller Ubuntu uppdateras inga paket i onödan. Uppdateringar kommer bara till de version som redan finns i disten och är framförallt säkerhetsuppdateringar. Branchen heter Stable just eftersom inga stora förändringar görs i den. Vill man ha nyare versioner får man köra Etch eller Sid på Debiansedan och Edgy på Ubuntu-sidan.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Eftersom Fx installeras som standard i alla? *buntu-desktop och 1.5.0.x i princip är bug eller säkerhetsfixar borde även stable/dapper få sina Fx uppdaterade.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Eftersom Fx installeras som standard i alla? *buntu-desktop och 1.5.0.x i princip är bug eller säkerhetsfixar borde även stable/dapper få sina Fx uppdaterade.

Nya versioner kommer inte in som regel utan säkerhetsfixar backportas istället.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Vill man ha nyare versioner får man köra Etch eller Sid på Debiansedan och Edgy på Ubuntu-sidan.

nja man kan om man vill installera senaste senaste Firefox med hjälp dpkg -i "pakets namn" i Stable om man vill...har jag gjort till en del kompisar som önskat det som kör debian(stable)

Permalänk
Medlem

senaste gångerna som firefox har uppdaterats för linux så har även ubuntugänget krängt en ny version efter par dagar