Sophies Choice, vilka "paket" av dessa två ska jag ta ?

Permalänk

Sophies Choice, vilka "paket" av dessa två ska jag ta ?

Tänkte fräscha upp datorn lite:

AMD Athlon 64 X2 4600+
2 GB DDR2 Minne
Moderkort
ATI Radeon X1900GT

eller

AMD Athlon 64 X2 4600+
Moderkort
Radeon X1900XT 512mb

nå ? Kom gärna med andra förslag, det ska innehålla Graffe, procce, moderkort. Sedan om man har råd med ram efter dom 3 e inte heller fel.

Thx!

Visa signatur

Jag skryter och är medveten om det, varför? Carpe Diem, Biatch ;)

Permalänk
Medlem

Har ett förslag till dig...

Intel Core 2 Duo E6600, BOX, LGA775
Sapphire X1900XT, VIVO, 512MB, PCI-E
MSI P965-Platinum, P965, LGA775

Totalt: 7819:-

Kommer krossa de paketen som du själv presenterade. Personligen skulle jag inte köpa någon AMD processor nu innan 65nm presenteras nästa månad

Permalänk

Jasså ? är det bättre ? Varför så dyrt moderkort btw ?

Edit: Glömde säga att budgeten nog kommer hamna på 6500-7000 då jag måste köpa nytt nätagg oxå -.-

Visa signatur

Jag skryter och är medveten om det, varför? Carpe Diem, Biatch ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guccisneakers
Jasså ? är det bättre ? Varför så dyrt moderkort btw ?

Edit: Glömde säga att budgeten nog kommer hamna på 6500-7000 då jag måste köpa nytt nätagg oxå -.-

Jupp, mindre värmeutveckling och de ska höja klocken en anning. Men inga förrändring på arkitekturen. Så Intels Core-processorer kommer fortfarande vara snabbare. Här kommer ett annat förslag till dej.

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322632&s=sc

ECS P965T-A, P965, Socket-775, SATAII, GbLAN, DDR2, ATX, 2xPCI-Ex16
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324692&s=sc

Gainward GeForce 7900GS 512MB,1,4ns DDR3 ,PCI-Express, "BP7900GS-512-TV-DD"
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324998&s=sc

Hiper Nätaggregat ATX 530W Svart, 120mm Fläkt, 4xSATA, 2XPCI-E, 20/24pin
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322198&s=sc

Totalt: 6377:- + frakt....

Borde ge dig en rätt bra poäng i 3DMark

Permalänk

Gillar priset fast är fortfarande fundersam om jag inte ska lägga riktigt med pengar på graffe, en helt ok procce och ett dugligt moderkort... vill verkligen ha ett GRYMMT, säg t.ex. :

ATI X1900XTX
Athlon AM2 X2 4600+
ABIT KN9, nForce4-Ultra, Socket-AM2 Som har 4 ATA platser vilket jag behöver ge gärna förslag på motsvarande, detta landar på 7100:- utan nätagg, vet inte riktigt om jag kan tjata mej till ett nätagg oxå... säg för 700:-

Har redan pressat förädlrarna på 10k nu på kläder och ny mp3 haha
så tänkte iaf försöka hålla mej till budgetten dom gav... men graffet du
gav exempel på, ere nått att ha ? :/ btw du gillar intel va? Är dom bättre ?

Visa signatur

Jag skryter och är medveten om det, varför? Carpe Diem, Biatch ;)

Permalänk
Medlem

Det har vädrats vissa åsikter om att man inte bör föreslå Intel istället för AMD i AMD halvan av forumet, och omvänt, men eftersom det redan är försent ska jag göra en insats.

Jag, skiter fullständigt i om det står Intel, eller AMD på cpu'n, jag vill ha det som ger bäst prestanda för minst pengar. I dagsläget är det Intel C2D. Det har varit A64 arkitekturen "rätt länge", och AMD har förhoppningsvis nånting nytt på G med K8L, men det tar ett tag än. Jag kan fullständigt förstå Morkiz rekomendation, även om vi inte alltid är överens annars.
Som en ren reflektion, hade jag velat ha en E6600 cpu istället, men det är bara för att jag tycker om cache. Tänk på att Morkiz prisexempel inte inkluderar minne.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det har vädrats vissa åsikter om att man inte bör föreslå Intel istället för AMD i AMD halvan av forumet, och omvänt, men eftersom det redan är försent ska jag göra en insats.

Jag, skiter fullständigt i om det står Intel, eller AMD på cpu'n, jag vill ha det som ger bäst prestanda för minst pengar. I dagsläget är det Intel C2D. Det har varit A64 arkitekturen "rätt länge", och AMD har förhoppningsvis nånting nytt på G med K8L, men det tar ett tag än. Jag kan fullständigt förstå Morkiz rekomendation, även om vi inte alltid är överens annars.
Som en ren reflektion, hade jag velat ha en E6600 cpu istället, men det är bara för att jag tycker om cache. Tänk på att Morkiz prisexempel inte inkluderar minne.
B!

Såg jag något förslag på prylar eller något där? isf förtydliga dom, hell skriv gärna som Morkiz gjorde med länk till typ Komplett.. minne är inget måste

Visa signatur

Jag skryter och är medveten om det, varför? Carpe Diem, Biatch ;)

Permalänk
Medlem

E6600 är drygt 800 spänn dyrare, finns inte i lager hoss komplett, och gömmer sig ett klick bort från E6400 som Morkiz länkade till, så det kändes meningslöst att länka...

Men eftersom du ville ha en länk gjorde jag en insats i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det har vädrats vissa åsikter om att man inte bör föreslå Intel istället för AMD i AMD halvan av forumet, och omvänt, men eftersom det redan är försent ska jag göra en insats.

Jag, skiter fullständigt i om det står Intel, eller AMD på cpu'n, jag vill ha det som ger bäst prestanda för minst pengar. I dagsläget är det Intel C2D. Det har varit A64 arkitekturen "rätt länge", och AMD har förhoppningsvis nånting nytt på G med K8L, men det tar ett tag än. Jag kan fullständigt förstå Morkiz rekomendation, även om vi inte alltid är överens annars.
Som en ren reflektion, hade jag velat ha en E6600 cpu istället, men det är bara för att jag tycker om cache. Tänk på att Morkiz prisexempel inte inkluderar minne.
B!

Va i helvete..... du håller med mig om något... nu börjar jag fan bli mörkrädd

Permalänk

Tror jag bestämt mej nu grabbz, allt finns i lager i princip, 90 av moderkortet jag ska ha ska komma imorgon , bekräftad leverans till komplett. Det jag valt är följande:

Asus P5NSLI, nForce-570 SLI Intel Ed., Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
Sapphire Radeon X1900XTX 512MB GDDR3 PCI-Express, ViVo, Dual-DVI-I
Hiper Nätaggregat ATX 530W Svart, 120mm Fläkt, 4xSATA, 2XPCI-E, 20/24pin

Totalt 7793:-
Iofs lite mer än det jag tänkt mej, men det lär inte vara några problem, får väl ta ett avbetalningslån i värsta fall av föräldrarna

Vad tror ni, kan detta funka ? och snälla säg inte att jag ska ta en bättre prolle eller sånt jävla bs, därimot om ni kan byta ut något mot något ni anser vara bättre FÖR SAMMA PRIS så go ahead

Visa signatur

Jag skryter och är medveten om det, varför? Carpe Diem, Biatch ;)

Permalänk
Medlem

nForce chipsetten klockar inget vidare på Intel platformen, och även om du valt en cpu som inte kommer klocka speciellt högt i alla fall, tack vara sin låga multiplier är det kanske värt att tänka på.

Moderkortet Morkiz rekomenderade, kostar ett par hundra mindre, och är baserat på Intels 965 chipset, vilket inte har samma problem med överklockbarheten.
Grafikkortet hade jag satsat på et XT istället, och klockat det sista biten själv, om jag alls skulle satsa på ett värsting kort.
Eftersom jag inte har några odelat bra erfarenheter av Hiper PSU'na, hade jag valt ett Tagan Easyconnect istället, men ska du då ligga kvar på samma pengar, trillar du ner 50 watt i prestanda. Tagan easycon 530 kostar 1149:-

Tyvärr är det en del saker som inte väntas i lager före månadsskiftet med...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

nej just det, och jag har inte planerat vänta en och en halv månad på xtkortet
moderkortet han rekkade har inte 4 ataplatser, jag behöver 3 för jag antar att inte satakontakter passar?

men skulle uppskatta om du gör ett paket för 7500-7800 med samma komponenter jag skrivit ner, som finns i lager nu eller om 1-3 dagar

en annan möjlighet är att sattsa som fan på prolle och minne, köpa ett graffe för 2lax ungefär och tjacka ett DX10 nästa sommar eller så för ev. somamrjobbspengar eller en del av dom 120000:- i fonder jag får tillgång till då, 18 istheshit vad tror du om det?

Isf graffe för runt 2 o nått vettigt paket från komplett, då kanske jag itne behöver byta nätagget som ligger på 350... men ta för 7000-7500, skulle uppskatta det

Visa signatur

Jag skryter och är medveten om det, varför? Carpe Diem, Biatch ;)