Mounta USB-hårddisk i Mandrake

Permalänk
Medlem

Mounta USB-hårddisk i Mandrake

Jag försöker mounta ett par externa USB-hårddiskar i Mandrake utan resultat, jag vet att OS:et vet att de är ikopplade pga följande i /var/log/messages:
Sep 13 20:45:58 localhost kernel: usb 1-2.4: new full speed USB device using address 28
Sep 13 20:48:40 localhost kernel: usb 1-2: USB disconnect, address 20

En kort lsusb ger även:
Bus 001 Device 020: ID 05e3:0605 Genesys Logic, Inc.

Problem är dock att den/dem inte dyker upp som /dev/sd(a-z). Vad gör man i denna situation? Behöver de formateras i Windows först eller?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Disken måste vara partitionerad och ha ett filsystem före filsystemet kan monteras. Det är inte disken utan filsystemen på disken , som monteras. Filsystem skapar du med kommandot mkfs. Se man mkfs för optioner.

Vilken kärna har du? Är modulen usb-storage laddad? Har du kollat om diskarna dyker upp i /proc/bus/usb/devices?

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Hur kan jag skapa filsystemet om den inte visas i /dev/ ?

I /proc/bus/usb/ finns det endast en fil som heter devices samt en katalog som heter 001

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Vad står det i filen /proc/bus/usb/devices. Du får fram innehållet med:
cat /proc/bus/usb/devices
Vilken version har du?
Hittar fdisk disken (fdisk -l)?
Om du har en 2.6-kärna och udev skall den dyka upp i /dev. Har du en 2.4-kärna måste du själv skapa en nod med mknod.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

/proc/bus/usb/devices är tom och fdisk -l visar ej diskarna.
Hur kollar jag vilken kärna jag har?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
/proc/bus/usb/devices är tom och fdisk -l visar ej diskarna.
Hur kollar jag vilken kärna jag har?

% uname -r

eller om det är

% uname -v

Permalänk
Medlem

# uname -r
2.6.8.1-12mdk

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Har du behövliga moduler laddade? Ha disken ikopplad och kör följande kommando:
lsmod | grep usb
Är udevd och hald igång? Vilka procsser som körs får du fram med : ps -A.
Vilka demoner som startas får du fram med: chkconfig --list.
Med chkconfig kan du också göra ändringar. Se man chkconfig.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

# lsmod | grep usb
usb-storage 65504 0
scsi_mod 104044 2 sd_mod,usb-storage
usbcore 103172 4 usb-storage,uhci-hcd

'udevd' är igång med inte 'hald' verkar det som om.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Pröva med att ha hald igång:
# hald --daemon=yes

Visa signatur

Fagerja