Permalänk
Medlem

Vilket ddr2-minne?

En polare gick och köpte ett AM2-moderkort med cpu. Nu har han frågat mej vilket minne han ska ha och jag har faktiskt ingen aning så jag tänkte be er proffs om hjälp.

På moderkortspecen står det att en systembuss på 1000 mhz stödjs och vad jag kunde få fram stödjer även den X2-cpun han köpt detta.

Betyder detta att han mer eller mindre måste köpa PC8000-minnen för att utnyttja hela potentialen?

Jag har själv en gammal Sempronprolle (socket A) och om jag har fattat saker rätt sjunker mhz på prollen om jag skulle sätta in till exempel pc2100-minnen i min burk. Är det samma på ett AM2-system, om han sätter in 533 mhz-stickor sjunker mhz på prollen?

Vilken minneshastighet är prisvärdast idag till ett AM2-system?

Sen undrar jag, jag har sett lite här och där att folk snackar om en annalkande kraftig prishöjning på ddr2-minnen. Ligger det något i det ryktet eller är det bara blaj?

Permalänk
Medlem

AM2 stöder officiellt upp till PC6400 = DDR2 800 MHz. Systembussen är Hypertransport hastigheten inte minnesfarten. Du kan faktiskt ställa in minnet till din Sempron att gå i 133 och fortfarande köra din processor i full hastighet för övrigt.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Höjningen är redan på gång...

Permalänk
Medlem

Tacktack för infon.